Gå til innhold

Trenings tankegangen min.


Knife

Anbefalte innlegg

Jeg hadde tenkt å kjøre Stronglifts 5x5. Men dessverre må jeg endre trenings tanke gang.. Ikke at det er noe feil med programmet, men jeg vil gå inn for noe mer.

 

Treningen går ut på å kjøre seg HELT ut. MAKSIMALT! Skal ligger mellom 4-5sett på store muskelgrupper som bryst,rygg,bein. Og 2-3 på små muskelgrupper som triceps,bicp. Jeg skal kjøre 5-7 reps og 10-12 på disse musklene, legger, mage og overarmer.

 

Jeg skal ha 3 treninger i uken,

dag1: Legs/Abs

Dag2: Chest/Shoulders/Triceps

Dag3: Back/Biceps/Forearms

 

Der jeg presser meg ut på det ytterste, hva jeg mener med ytterste? Jeg ska ligge mellom 5-7 reps og presse meg helt ut til jeg ikke klarer å få opp vekten.

Blir bare en trening hver muskel gruppe.

 

Hva tenker dere om dette?

 

(Fikk iden fra The Truth About Building Muscle) BØR LESES.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm

 

 

Vet egentlig ikke hva jeg skal si, uten at jeg ikke har troa på det opplegget i det hele tatt.

 

Bryst, triceps, Skuldre , 1 gang i uken ? Tror ikke du vil merke noe fremgang eller økning med å bare trene 1 gang i uken, med mindre målet ditt er bare å holde deg der du er nå

Lenke til kommentar

Jeg tenker at det ikke er så smart. Du trenger mye lengre tid på å hente deg inn igjen hvis du kjører deg helt ut, og det er ikke nødvendig for å bli sterkere. Du har derfor alt å tjene på `å la det være litt igjen i tanken'.

 

Hvilke argumenter finner du i `The truth about muscle building' som gjør at dette høres ut som en god ide?

Lenke til kommentar

Å forklare er ikke min sterke side, og heller ikke å diskutere.

 

Men la gå.

 

Hvorfor?

 

Etter jeg hadde lest boken, fikk jeg helt ny innblikk. Og masse her jeg hadde lært på forumet er bare kødd. Boken er ikke laget av en fyr som har sin egen "hypotese" (eller hva faen det kalles). Han har testet ut methodene side på flere personer, han får tusenvis med mails og før/etter bilde i månden.

 

1) Focused, dedicated research from a wide variety of sources.

2) Focused, dedicated in-the-field experience over the course of many years.

3) Personal results.

4) Results in others who follow your training advice.

 

Ført må du huske på hvorfor muskler vokser i det hele tatt, in first place. Fordi man bruker høye repitsjoner og trener med lette vekter? Nei, fordi man oppnår pump? NEI. Man må skade musklene for hver GANG. Som han sier, Failure er helt sikkert ikke den beste måten å trene på, men det er det han har opplved best resultater med.

 

Boken baserer seg på Intensity and Progression.

When you go to the gym, you place your muscles under stress by lifting weights. Each repetition closer to muscular failure (the point at which your muscles “give out” and no further work can be performed despite your best efforts) creates deeper inroads into the muscle fiber and causes what are called "micro-tears". In other words, you are voluntarily inflicting damage on your muscles by "breaking down" the fibers. Your body will perceive this as a potential threat to its survival and will react accordingly.

The moment you leave the gym your body will begin repairing these tears. Since the ultimate goal is to keep you alive and healthy, the body will rebuild the muscles bigger and stronger in order to protect itself against a possible future threat.

Micro-tears through resistance training -> Repairing of damaged muscle -> Increased size and strength as a natural evolutionary response

 

Bare les boken, søk på google "The Truth About Building Muscle review" og du vil finne bare positive review. Og boken har også vært i The new york Times.

 

Bryst, triceps, Skuldre , 1 gang i uken ? Tror ikke du vil merke noe fremgang eller økning med å bare trene 1 gang i uken, med mindre målet ditt er bare å holde deg der du er nå

Du har virkelig ikke skjønt hva muskelbyggning går ut på, det er ikke sånn som fotball. Øving gjør mester. Som han selv sa, han har sett mange folk som kjører flere sett og reps med biceps curl, som ALDRI kommer noen vei. Det kalles overtrening. Når du kjører musklene helt ut, det vil si med 5-7 reps med 5-7 sett per musklegruppe, så er det ikke noe mer å gjøre. Musklene er TOM. PUNKTUM. IKKE NOE MER Å GJØRE.

Jeg har ikke prøvd denne methoden, og kan ikke sikkert si at den funker. Boken er ekstremt bra skrevet, og masse av det visste jeg før. Og på mandags økten prøvde jeg ut programmet på knebøy, FAEN det var godt å få kjørt seg helt ut. Deillig følelse å ikke kunne gjøre noe etterpå.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Så lenge du trener med progresjon vil du "rive opp" muskelvev, og dermed bli sterkere når du får litt hvile. Dette er jo ikke akkurat ny informasjon, og Stronglifts, i lag med alle andre brukbare programmer, er basert på progresjon (altså, øke jevnlig i vekt på jernet). Det er mulig denne boken er bra skrevet, men det er altså veldig gammelt nytt at man må øke vektene for å øke i styrke.

 

Om dette funker for deg er det jo kjempefint, men ha i tankene at du kanskje burde fullføre et program (i ditt tilfelle, Stronglifts) før du hopper på neste fordi du er overbevist om at du har funnet en metode som hørest fantastisk bra ut, selv om det egentlig er resirkulert materiale.

 

For øvrig er ikke det at du kjenner at du har trent i flere dager etterpå en nødvendig indikasjon på at noe skjer. Jeg trente MyoReps i 3 mnd og merket lite/ingenting når jeg kom hjem, og økte med ganske mange prosenter på kiloene jeg kunne løfte (i tillegg til merkbart større muskler).

 

Jeg ser at du fortsatt er ung, og skjønner at du vil lære mest mulig om trening og finne de beste programmene. Det var sånn jeg var, helt til det gikk opp for meg at det er like greit å holde seg til en ting, fullføre, for så å se etter noe nytt, og ikke hele tiden finne feil eller mangler ved det som er, og hele tiden finne noe "nytt og revolusjonerende". Hvis jeg tar helt feil kan du bare ignorere det jeg skreiv. Men ikke misforstå meg, det er fint at du leser og prøver ting. :)

Endret av different
Lenke til kommentar

Altså.. Dette er min tankegang, jeg gir blaffen om dere synes Failure trening er bra eller dårlig. Det er ikke bare trenings methoden med boken, men alt som er skrevet i den. Jeg har fulgt med mye på diskusjons forumet tatt til meg informasjon som andre brukere har sagt. Tilogmed de "respekterte trenings guruene" har sagt til meg. Etter at jeg hadde lest boken har jeg funnet ut at masse av det de har sagt er bare bull****. Så hvem skal jeg tro på? Folk som har lest diverste stuff i trenings magasiner som bruker magasinet til å markertsføre kostholdsprouktene sine. Eller en fyr som har trent 7 år, lest rundt. Prøvd og failet. Og popusert en bok som har vært den beste treningssboken i snart 2 år, mange positive tilbakemeldninger og tilogmed komt i avisen New york times.

 

Nei, ikke vet jeg.

 

Så lenge du trener med progresjon vil du "rive opp" muskelvev, og dermed bli sterkere når du får litt hvile

Helt sant! Han sa selv at progresjon er det viktigste. Uansett om du trener med høy reps eller lav reps. Så lenge du utforder musklene så bygger du. Men han har prøvd mange forskjellige methoder, som han selv nenver. 5x5, lett vekt høy rep, tung vekt høy rep. Men ingenting har funket så bra som Failure og en musklegruppe i uken.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart du spør om vår mening pijus, mens du egentlig har bestemt deg på forhånd og egentlig ikke er interessert i vår mening.

 

"People ask questions to confirm their own biases" er et ordtak som passer bra her.

 

Om jeg skal komme med noen spørsmål her:

Hvorfor bør hver muskel bare trenes 1 gang i uka når vi vet at proteinsyntesen er unnagjort på omtrent 48 timer og at musklene da er klare for nye stimuli?

Hvorfor trener så og si alle som gjør det bra innenfor bodybuilding, styrkeløft, vektløfting eller andre kraftidretter hver muskle 2 ganger i uka eller mer?

Hvilke tanker gjør forfatteren av boka seg om bruk av AAS og at dette lett kan gjøre at selv dårlige opplegg gir deg fremgang?

 

Når det er sagt så kan garantert et slik opplegg også fungere for deg, jeg har selv trent opplegg svært likt dette med god fremgang, du vil få muskelvekst, du vil bli sterkere, kanskje blir du kjempefornøyd med opplegget. MEN, og det er et stort men, all forskning tyder på større effekt av å trene hver muskel hyppigere enn en dag i uka og trening til failure øker sjansen for skader siden der er umulig å ha god teknikk når du når failure. For din del kan dette kanskje gå bra siden du er nybegynner og ikke løfter så tungt ennå, men for mer erfarne utøvere kan slikt føre til langvarige skader. For min del har jeg under failuretrening pådratt meg langvarige ryggplager, skulderplager og kneplager. Samtidlige skyldtes at jeg trente for hardt og teknikken ble for dårlig på repsa da jeg nådde failure. I ettertid tapte jeg flere måneder med progresjon fordi jeg måtte kutte kraftig ned på treninga. På kort sikt fikk jeg større fremgang, på lang sikt fikk jeg mindre fremgang.

 

Har du progresjon og variasjon over tid så vil nær sagt alt gi deg fremgang, det finnes mange gode programmer der ute og for endel kan sikkert Sean Nalewanyjs opplegg være gode, men prøv det selv før du blir så sikker på at dette er det beste opplegget som finnes :)

 

Du får uansett ha lykke til med programmet, får håpe du får gode økninger, holder deg skadefri og blir fornøyd :)

Lenke til kommentar

Enig Delavar.

 

 

La meg ta en perfekt eksempel. Taylor, Taylor Lautner kanskje bedre kjent som Jacob Black i Twilight the new Moon.

 

Måtte legge på seg 15 kilo muskler, på 10 månder? klare han det? ja

 

Hvordan? Var i gymmen 5 ganger i uken, spiste riktig hele tiden, ja han fikk mye hjelp til å få i seg nok mat osv.

 

Personlige trenern hans sa hadde ikke Taylor vært i gymmen 5 ganger i uken og spist riktig ville han aldri klart dette.

Det som er forskjellen når du er en stor hollywood kjendis og må trene til en av verdens mest populære filmer, kan du ikke lure noen. Taylor har tjent over millioner av dollar, han trenger ikke 5000 dollar fra et fitness blad for at de skal skrive en artikkel om hvordan han trente 3 ganger i uken og la på seg 15 kilo muskler, fordi hvis man har ett hue så skjønner man at det er for lite.

 

Mens Pjus leser alle disse bøkene, trenings magasinene som LYVER så jævlig mye, at en average PERSON akkurat som deg Pjus skal tro på alt Våset som står i disse bøkene.

 

Greit du kan sikkert få greie resultater med 3 ganger i uken, men du trenger ikke være Rakettforsker at du får ENDA bedre resultater om du trener 5 ganger i uken.

 

Og når jeg sier dette, tar i hensyn til at man vet hvordan man trener og spiser riktig.

 

Det er greit Pjus du er ivrig, du er 14 år, du leser mye, og helt til du finner den letteste utveien som en PRO bodybuilder har skrevet, og at den fungerer så er det automatisk den som er best.

 

Jeg har egentlig ikke noe å si, når man er ung er alltid snarveier den løsningen man vil tro på, fordi man kunne ønske at det var sånn, men verden blir aldri sånn, vil du oppnå noe stort, og noe bra må du som regel jobbe ræva av deg

Lenke til kommentar
Pijus og Zennien: Foreslår at dykk begge lærer litt meir om kilder og pålitelig info før dykk kjem med såpass skråsikre påstandar.

 

Nå tok jeg bare Taylor Lautner som et eksempel, tenkte at jeg egentlig ikke skulle bruke noe eksempel.

Et langt poeng veldig kort.

 

Bare google Taylor lautner

Det han gjorde, gjorde han over 10 månder. Han var Tynn i den første filmen og se den nye filmen er han ganske ripped.

Når du er så mye omtalt i media som Taylor er nå, kan du ikke lure noen. Alt blir sjekket, hvor du går, hvor mye du er i gymmen, han kan ikke lure noen.

 

Men en vanglis fitness utøver med bra kropp som trenger penger, selvfølgelig finner de en til å stille opp i en annonse for litt penger, å si noe som er så langt i fra sannheten ?

 

Det er vel for dumt å lyve med at han var i gymmen 5 ganger? når det er ekstremt mye. Man lyver jo ikke med mer en det man har gjort.

 

 

 

Jeg har ikke sagt at 3 ganger i uka er dårlig, jeg vil bare få frem at 5 er bedre. Om du vet hvordan man trener og spiser riktig

Endret av Zennien
Lenke til kommentar

Så du mener at 5 ganger i uken med failure trening bedre enn tre?. Trener du litt lett så funker 5 ganger i uka helt sikkert, med tanke på at det er det bodybuildere gjør. Yes, de trener 5 ganger i uken.

 

Hvis du sammenligner meg med en proff bodybuilder på 120kg, takk :)

 

Tror vi bare bør legge ned tråden før vi utaller noe mer tull, ikke at jeg sier at 5 ganger i uken ikke er bedre enn 3 ganger, men tror bare ikke 5 ganger i uken med HIIT er så bra.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Så du mener at 5 ganger i uken med failure trening bedre enn en?. Trener du litt lett så funker 5 ganger i uka helt sikkert, med tanke på at det er det bodybuildere gjør. Yes, de trener 5 ganger i uken.

 

Hvis du sammenligner meg med en proff bodybuilder på 120kg, takk :)

 

Vitsen med denne tråden = 0

 

Er så pointless i å si noe imot deg, fordi du quoter jo alle bøker du har lest og hva du har lest. Hvis noen skriver i mot deg, eller gir deg noen forslag, må du finne ut hvorfor din måte er best. Akkurat som du vil at alle skal trene som deg, at du skal få det inn i hodet vårt

 

Ja nå kan vi bare trene 3 ganger i uken å få super resultater.....

 

 

PS: Så du hva jeg skrev . Jeg skrev, Hvis du tar hensyn til at personen vet hvordan man trener, og spiser, Så er 5 ganger bedre en 3. Det sier seg selv.

 

Jeg sa ikke noe om failure trening.

Endret av Zennien
Lenke til kommentar
Ja nå kan vi bare trene 3 ganger i uken å få super resultater.....

Har det ikke alltid vært 3 ganger i uken da? Stronglifts baserser seg på 3, RYP og de fleste 5x5 baserer seg på.

 

Så det du mener er at jeg burde trene med moderate vekter, 5 ganger i uken og skrive ut på hver trening "Ohh, YEAH. I feel the fucking pump!". Som diverrse folk har sagt, for at du skal bygge muskler må du kjenne en pump i muskelen du trener.

 

Jeg tror jeg hadde helst lest en bok enn å hørt på en random fyr på forumet, altså ikke en hvilken som helst bok som heter "How to gain 50 pounds steriode-like muscle in just 12 weeks".

 

Jeg har lest stronglifts 5x5, From Scrawny to Brawny, MetabolicBlast og The Truth about building muscles. Dette er bøker med over 500 sider med kunnskap. Jeg er ikke den fyren som leser artikkler på bodybuilding.com eller tror på at folk sier.

 

/End.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar
Jeg har lest stronglifts 5x5, From Scrawny to Brawny, MetabolicBlast og The Truth about building muscles. Dette er bøker med over 500 sider med kunnskap. Jeg er ikke den fyren som leser artikkler på bodybuilding.com eller tror på at folk sier.

 

/End.

 

Ikkje? Du trur tydelegvis på det som står i dei bøkene :)

Lenke til kommentar

Ja. Det gjør jeg. Er det en grunn for å ikke tro på bøkene?

 

Stronglifts 5x5 er en bok å stole på.

Scrawny to Brawny, nja.. Men lærte masse nytt.

MetabolicBlast er en bok om fettforbrenning og fasen etter bulking, viste mye av det fra før av, men lærte også en god del.

The Truth about building muscles lærte mye om kosthold, skader, og generelt om trening og muskel byggning.

 

Men jeg er ganske enig i det du sier også HValder, man kan ikke stole på hver og enkelt bok, men er ganske sikker på at de bøkene jeg har lest og det er de bøkene jeg henter informasjon fra er "legimate", altså de går ann å stole på..

 

Ville heller stolt på en fyr som har skrevet en bok med flere hundre sider, har fått mange positive reviews på amazon og er godt kjent enn som sagt en fyr på et forum.

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...