Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

AC funker ikke

cat-charm

Anbefalte innlegg

Mitt AC anlegg gir ikke varme. viftene funker , men kommer bare kald luft ut. hende seg det kommer varme i noen min. etter at bilen har kjørt noen timer. Hva kan grunnen være ? Hva kan jeg sjekke selv ? Hva skal jeg gjøre?

Bilen er mondeo reg. des. 99. stasjonsvogn 1,8 trend

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er to muligheter.

Først så kan du skjekke veskenivået i kjølesystemet på bilen,radiatoren kan være plombert da må du etterfylle på ekspansjonstanken,max nivå er når vesken/motoren er varm.Hvis kjølesystemet er tomt for veske må du også finne årsaken til vesketapet så ikke motoren tar skade og hvis du etterfylle må du huske på og bruke frostveske.

Det kan også være at AC systemet er tom for freongass,men det må du skjekke hos et verksted som har autorisasjon for kontroll og reparasjon.

Lenke til kommentar

AC skal bare gi kald luft. om det fungerer slik det skal er luften AC gir ut kaldere enn luften utenfor, den kjøler altså ned luften

Klima-anlegg styrer tempraturen og holder alltid f.eks 20 grader.

varme-apparat gir varme.

om du har på AC og varme vil du få en blanding av varm og kald luft, antagelig veldig kald hvis motoren er kald.

men, bruk AC om vinteren også, det smører pakninger og slikt så gassen ikke lekker ut.

har det kommet varm luft ut av AC`n før?

Lenke til kommentar
AC skal bare gi kald luft. om det fungerer slik det skal er luften AC gir ut kaldere enn luften utenfor, den kjøler altså ned luften

Klima-anlegg styrer tempraturen og holder alltid f.eks 20 grader.

varme-apparat gir varme.

om du har på AC og varme vil du få en blanding av varm og kald luft, antagelig veldig kald hvis motoren er kald.

men, bruk AC om vinteren også, det smører pakninger og slikt så gassen ikke lekker ut.

har det kommet varm luft ut av AC`n før?

Mulig dere har misforstått litt av dette. Når man ønsker å ha varme i bilen, f.eks på vinteren så bruker man jo de samme "knappene" i bilen som gir kald luft på varme sommerdager. Det som er forskjell er at man velger kald eller varm luft. På folkemunne sier man jo Air cond. om begge temp.

Jeg har hatt bilen på verksted idag og det manglet bare frostvæske og etterfylling av dette, så nå gir bilen varme.

Fint om du/dere svare på det jeg har skrevet likevel

Lenke til kommentar

Klimanlegg er vel mer riktig å si da, uten at det har så stor betydning ;)

Kan bekrefte at det er lurt å bruke aircondition også om vinteren, kostet oss en drøy tusenlapp å fylle opp med gass igjen i våres pga. null bruk på et halvt år..

Endret av Andreas0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...