Gå til innhold

LED slukker alt for tidlig (5 sek)

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har innstallert dioder i bilen.

Til vanlig sitter det en 12V 5W pære i bilen.

Dette er en lyskilde som går på når man åpner døra. Vanligvis, så lyser de veldig lenge (så fremt jeg ikke lukker døra)

Jeg innstallerte en 3.2V Diode, 30mA.

12-3,2= 8,8

8,8/0,03= 293,333ohm

Jeg installerte motstand på 330ohm.

Det lyser bra, men lyset slukker alt for fort! Noen som vet hvorfor? Når jeg satt inn 12V 5W pære igjen, så lyste det som normalt.

Kanskje litt utenfor tema, men har noen svar?

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvordan har du koblet dette?

og lyset går fortere mest sannsynlig fordi du har en analog krets som tappes for strøm i en gitt hastighet etter hvor stor belastning som er på kretsen, og du har økt belastningen.

for at lyset skal slukke like sakte som det gjør med den vanlige lyspære så må du ha samme karakteristikk på oppsettet ditt.

Lenke til kommentar

LED+motstand bruker mye mindre strøm enn den gamle pæren. For å få samme egenskap som den gamle pæren må du sette en ~31ohm motstand (etter mine beregninger, korriger meg noen om jeg har regnet feil) i parallell med LED+motstand. Motstanden du bruker må tåle minst 5W, ellers vil den ta fyr å brenne opp...

Lenke til kommentar
Det er helt meningsløst å koble inn en 5W motstand. Hva er påenget med å bytte lyspære til en liten diode da?

space

levetiden på dioden er lengre en vanlig lyspære. og kommer i andre farger?

Prøv å finn ut hvor lang levetid det er på vanlige glødepærer når dem brukes til kupelys i bil.

space

Lenke til kommentar

levetiden på dioden er lengre en vanlig lyspære. og kommer i andre farger?

Prøv å finn ut hvor lang levetid det er på vanlige glødepærer når dem brukes til kupelys i bil.

space

den er lang den. men dioden skal i teorien ha lengre levetid.

Helt riktig, men bryr man seg om om lampa har 10 eller 50 år levetid? Eller er det andre ting som betyr mye mer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...