nekt Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 (endret) Hva er den merkbare forskjellen, bortsett fra prisen, mellom: Nikon AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II og det noe eldre: Nikon AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR Endret 17. november 2009 av nekt Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Navnene du skriver er jo like? Du mener ikke AF-S 70-200mm f/2.8G VR IF-ED? Lenke til kommentar
El chico Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Det nye objektivet er litt kortere, litt tykkere og veier litt mer Det har Nano Crystal Coating som reduserer interne reflekser i objektivet og goasting eller flare forårsaket av f.eks sollys som kommer inn i objektivet. Fra nikon sin hjemmeside: "Nano Crystal Coat Nano Crystal Coat is an antireflective coating that originated in the development of NSR-series (Nikon Step and Repeat) semiconductor manufacturing devices. It virtually eliminates internal lens element reflections across a wide range of wavelengths, and is particularly effective in reducing ghost and flare peculiar to ultra-wideangle lenses. Nano Crystal Coat employs multiple layers of Nikon’s outstanding extra-low refractive index coating, which features ultra-fine crystallized particles of nano size (one nanometer equals one millionth of a mm). Nikon now proudly marks a world first by applying this coating technology to a wide range of lenses for use in consumer optical products." Ellers har det VR II som gir ca 4 lukkertrinn kompensasjon mot det gamle objektivet som har 3 lukkertrinn kompensasjon. Dvs at du kan ta bilder med 4 lukkertrinn seinere enn uten VR II og 1 lukkertrinn saktere sammenlignet med VR. Kompensasjonen gjelder bare for egne bevegelser (kamerabevegelser). Dersom motivet ikke står stille hjelper selvsagt ikke VR. (var dette forsåelig?) Eller skal det være bedre på når det gjelder avfalling av lys mot kanten. Noen rapporterer om at kantene blir litt mørkere på fullformat (FX) med det gamle objektivet. Dette er ikke noe problem på crop (DX) da crop ikke benytter hele objektivet. Andre egenskaper som skarphet, kontrast mm vet jeg ikke noe om. Foreløpig har jeg sett få tester av det nye objektivet. Det er såvidt jeg vet ikke tilgjengelig i Norge enda. Har selv den gamle versjonen og er strålende fornøyd. Lenke til kommentar
nekt Skrevet 17. november 2009 Forfatter Del Skrevet 17. november 2009 (endret) Endret 17. november 2009 av nekt Lenke til kommentar
Fytterakkern Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 På nikonrumors.com er det en link til en som har fått låne en ny 70-200 vrII for en preview.Det så bra ut. Men på et DX kamera så er jo den gamle et knallobjektiv, som i dag selges strøkent for Kr 10.000 på bruktmarkedet hele tiden. Venter på mitt nye VRII fra USA. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå