Gå til innhold

RAW-format og programvare

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor avansert bruker må man være for å ha nytte av RAW-formatet.
Du trenger ikke være særlig avansert, men du bør ha en viss forståelse av hva råfiler er. Noen grunner til at det er svært fordelaktig å bruke raw, er 1) lettere justering/korrigering av hvitbalanse, 2) lettere å kontrollere eksponeringen, 3) kan utnytte den sensorinformasjonen _du_ mener er viktig i bildet og 4) gir deg bedre kontroll over det ferdige resultatet.
Og hva slags programvare -minimum- trenger jeg for å jobbe med RAW.??
De fleste kameraer leveres med en råfilkonverter, ellers finnes det gratisutgaver som RawTherapee. Disse har gjerne noen begrensninger, så et skikkelig program kan være verdt å investere i, men du kan godt bruke litt tid på å finne et program du liker, i stedet for å svi av pengene på det første du finner. Programmene koster alt fra noen hundrelapper til mange tusen, og de dyreste er ikke alltid de beste for nybegynnerne.

Jeg ville i hvert fall sett på Adobe Lightroom (som også fungerer utmerket til organisering), Adobe Photoshop Elements (som kan gjøre langt mer enn råkonvertering) og Bibble (som er et kraftig, og forholdsvis rimelig alternativ), men det finnes mange andre gode alternativer også. Les litt rundt og forhør deg, prøv gjerne noen demovarianter også...

Lenke til kommentar

Jeg begynte å fotografere i RAW nesten helt fra starten av min første Canon EOS, synes jeg har bra nytte av det, tross litt merarbeid. Jeg fotograferer ikke med jpg formatet i tillegg, synes det blir så mange bilder da.

Tror alle nye kameraer har bra software til behandling av RAW-filer. I hvert fall er Canon sin DPP (Digital Photo Professional) helt ypperlig, det er bra redigeringsprogram for jpg i tillegg også i den.

Lenke til kommentar
[...] tross litt merarbeid.

Med Adobe Lightroom er det ikke en gang noe merarbeid. Man merker ikke forskjellen en gang på jpg og RAW, iallfall ikke før man begynner å justere bildene.

På nettet finner jeg Adobe Lightroom til ca 2.500.-

litt mye penger for 1.gangs innkjøp av slik programvare tror jeg

:whistle:

Lenke til kommentar
Hei,

Hvor avansert bruker må man være for å ha nytte av RAW-formatet.

Og hva slags programvare -minimum- trenger jeg for å jobbe med RAW.??

Har idag bare gammel analog speilrefleks, men skal kjøpe nytt før jul.

Gleder meg.

I og med at du har Canaon analogt fra før, og kanskje noen objektiver der som du kan bruke på nytt kamera, får du som sagt en ypperlig RAW converter i DPP, bra editor også der..om du holder deg til Canon.

RandiA

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Er det noen kvalitetsforskjell på bildene? eller er det bare funksjoner og brukervennlighet som skiller?

Skiller hva/hvem da må jeg nesten spørre?

Hvis du tenker på ulike Raw-konvertere, så er det nok større forskjeller enn likheter og da tenker jeg ikke på brukergrensesnittet. Alle produsentene av Raw-konvertere bruker ulike algoritmer for tolking av rådataene, så hvis du laster ned og installerer en håndfull, vil du se overraskende store forskjeller i hvordan disse tolkes. Ved nærmere ettertanke er det kanskje ikke så rart, da det er mye hemmelighetskremmerier rundt de ulike Raw-formatene og det er naturlig nok bare kameraprodusentens egen Raw-konverter som har tilgang alle hemmelighetene til sitt eget proprietære Raw-format.

Lenke til kommentar

Redman:

Jeg er ikke noe glad i UFraw, syns den er for enkel funksjonsmessig og er vanskelig å få gode resultater med.

Klarer å kjøre Pentax' egen rawkonverter (photo labratory) gjennom wine, hvis ikke det funker med wine ville jeg anbefale et program som heter RawTherapee.

Du får jo betalprogrammer selvsagt (ehh?) til linux også, er det Bibble det heter?

Til organisering er DigiKam veldig bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...