Gå til innhold

Hjelp til overclocking av Intel e8400 Core 2 Duo


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har hatt Intel Core 2 Duo e8400 3GHz en stund nå og har kjørt den på 3,6GHz med stock vifte. Alt jeg måtte gjøre da var å forandre litt på fsb om jeg husker riktig. Nå har jeg kjøpt en Cooler Master V8, så vil overklokke mer! Hvor mye er det mulig å overklokke med vifta jeg har? Tenkte på 4,3 eller noe slikt

 

Hva må jeg gjøre for å oppnå dette? Jeg er ganske ny til å overclocke, det eneste jeg har overclocka så langt er til 3,6GHz. Jeg vet jeg må forandre på voltage eller noe, men er ikke sikker på detaljene. Noen som kan forklare meg, gjerne i detaljer, hva jeg må gjøre for å klare en stabil clock? Jeg vet at alt hardware er unikt og det er ingen fasit på hvordan ting vil funke, men om noen kunne guide meg på riktig vei vill jeg være meget takknemlig!

 

Hovedkortet mitt er Asus P5Q Deluxe og ramen min er Crucial DDR2 PC6400 4GB KIT CL6

 

Takker!

 

(Update)

Fulgte en guide og ligger nå på 4Ghz! Men fra min tidligere snusing var Core Voltagen som jeg bruker nå litt gøy, skrev inn 1.40000 i bios ig CPU-Z viser 1.384 V. Jeg har lest en gang at man bør ikke komme over 1.35. Hvis det, funker det med 4Ghz å ha det 1.35 eller er det ikke noe jeg trenger bekymre meg over?

Endret av Sanford
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg spurte på et annet forum og fikk hjelp der, ligger på nå 4.2GHz stabilt!

 

Ja å klokke e8400 er kjempelett, kjørte selv på 3.6GHz med standard kjøler siden jeg fikk cpuen til jeg fikk ny kjøler, altså et par måneder!

 

Trenger ikke forandre noe på voltage for 3.6 GHz, gå inn i bios, er lurt å disable speedstep eller C1E support, som gjør at multiplier går ned når du ikke gjør noe spesielt på pcn, men du kan ta dette på igjen etter du har testa klokken

 

gå på AI Tweaker, sett AI Overclock tuner til manual, cpu ratio setting på 09.0 og fsb frequency på 400

 

Skal ikke trenge å forandre på voltage for den klokken, jeg trengte iallefal ikke det, men hvis den ikke er stabil kan du prøve å sette Cpu Voltage til 1.3V, men bare om den ikke er stabil

Lenke til kommentar

Konge!, men hvordan kan jeg se om jeg har fått noe resultat (aktive GHZ)--------

Oppdat:

Fant selvfølgelig ut core speeden i BIOS.

Klokka opp til 4.02GHZ med standar kjøler, og Tempen lå da mellom 48-55 grader. Stabilt system.

Men en ting jeg merket var at etter 3.6- 3.8 Ghz og oppover gikk egentilig ytelsen ned! Hvorfor det?

Endret av borgirbodom
Lenke til kommentar
Konge!, men hvordan kan jeg se om jeg har fått noe resultat (aktive GHZ)--------

Oppdat:

Fant selvfølgelig ut core speeden i BIOS.

Klokka opp til 4.02GHZ med standar kjøler, og Tempen lå da mellom 48-55 grader. Stabilt system.

Men en ting jeg merket var at etter 3.6- 3.8 Ghz og oppover gikk egentilig ytelsen ned! Hvorfor det?

 

 

Ofte er det sånn at hvis en får lavere ytelse ved cpu overklokking,så er det cpun som "throttler"

dvs den klokker seg ned selv,ofte er det tempraturen som blir for høy.

Noen ganger kan det også være strømforsyningen som ikke klarer å levere nok strøm ved overklokking. Strømmen til hk og cpu er ikke stabil nok.

Dvs. varme og strøm, to viktige faktorer ved overklokking.

 

Prøv å ha åpen et program som viser min og max cputemp,start deretter et av dine program som du fant ut at ytelsen ble lavere ved overklokking... kjør programmet,sjekk deretter tempraturer.

 

Hwmonitor er et flott gratisprogram for å sjekke spenninger og tempraturer.

Lenke til kommentar
Konge!, men hvordan kan jeg se om jeg har fått noe resultat (aktive GHZ)--------

Oppdat:

Fant selvfølgelig ut core speeden i BIOS.

Klokka opp til 4.02GHZ med standar kjøler, og Tempen lå da mellom 48-55 grader. Stabilt system.

Men en ting jeg merket var at etter 3.6- 3.8 Ghz og oppover gikk egentilig ytelsen ned! Hvorfor det?

 

 

Ofte er det sånn at hvis en får lavere ytelse ved cpu overklokking,så er det cpun som "throttler"

dvs den klokker seg ned selv,ofte er det tempraturen som blir for høy.

Noen ganger kan det også være strømforsyningen som ikke klarer å levere nok strøm ved overklokking. Strømmen til hk og cpu er ikke stabil nok.

Dvs. varme og strøm, to viktige faktorer ved overklokking.

 

Prøv å ha åpen et program som viser min og max cputemp,start deretter et av dine program som du fant ut at ytelsen ble lavere ved overklokking... kjør programmet,sjekk deretter tempraturer.

 

Hwmonitor er et flott gratisprogram for å sjekke spenninger og tempraturer.

 

Ja, for jeg har en Corsair HX850W modulær, som bør ha mer enn nok å gi på med...

Når jeg merker jeg har gått for langt er hele windows treg med å starte opp, og alt mulig av opg. går seint.

Bruker HWMonitor, og ligger ved klokk på 4.02 på max temp. på ca 60-62grader.

 

klokken var FSB: 445, og multipler gikk ikke høyere enn 09.0 (Hvorfor det?)

 

Jeg skal kjøpe nye kjøler, så da "throttler" dn ikke lenger ell? ved samme klokk og lavere temp?

 

Har du foresten noe peil på northbridge?

Lenke til kommentar

Ha hwmonitor oppe,start noen programmer, prime95 eller ex. OCCT, IKKE lukk hwmonitor.

Last ned Prime95 HER

 

Bare kjør standard testen "blend" , den stresser cpu+ litt ram.

Krasjer pcn mens du kjører prime95 er pcn din ustabil,det er delte meninger om stresstesting og overklokking,men skal du ha en 24/7 overklokk bør prime95 kunne gå et par timer uten error eller bsod.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...