Glenn Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Hei. Tikka inn en melding kl 15:54 i dag med avsender "BjerkForlag" Meldinga er som følger: Årets morsomtste bok Ugler i mosen kr.100,-. www.*sensurert*.com. *sensurert*@gmail.com kl.9-15 tlf 9388**** Send JANTE til 2201 for bestilling. Flere som har mottatt denne? Dette betrakter jeg som spam, siden jeg ikke har bedt om å få en slik melding.. Noen som vet hvor denne stammer fra? Er det kanskje tidligere eier av det nummeret jeg har som har meldt seg på noe? Håper jeg ikke ble belastet for denne meldingen.. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Tikket akkurat inn hos samboer og gitt. Lukter litt spam... Lenke til kommentar
abze Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 (endret) Fikk nettopp jeg også. Lurer på hvem som har solgt nummeret mitt. prøvde og ringe fyren, men han tok ikke telefonen. Noe sted jeg kan anmelde dette? Edit: Sente inn klage her: http://www.forbrukerombudet.no/index.gan?i...573&subid=0 Endret 18. november 2009 av abze Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Les melding, slett melding, glem melding..... Det er i allefall det jeg gjør. Gidder ikke bry meg så framt spammen kommer flere ganger i måneden fra samme leverandør. Lenke til kommentar
Bretteville Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Et raskt Google-søk ga meg følgende: http://www.bjerkforlag.com/ Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Jeg fikk reklame fra nr 2105 for Nordby kjøpesenter for noen dager siden. Har sendt klage til forbrukerombudet. med en link til smsbtmarketing.no i meldingen var det jo ikke vanskelig å finne ut hvem som stod bak. Kjipt at det blir mer og mer vanlig med slik reklame. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Ein får i alle fall vere glad dersom ein ikkje har faks:-)) http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1782074.ece Lenke til kommentar
NightHawk56 Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Samme spam hær, la også inn klage... Lenke til kommentar
larkje Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Fikk mail idag fra forbrukerombudet :!: Forlag Hammer Einar, tidligere Bjerk Forlag, får til 9 desember med å hoste opp samtykkeerklæring eller bevis på kundeforhold Det var en del som hadde klaget ja.. Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 Ja, nå er jeg spent på hva slags kundeforhold jeg og samboeren min har meldt meg inn i. Håper de får en skikkelig smekk. Lenke til kommentar
abze Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 (endret) Noen som vet hva som blir handlingen til forbrukerombudet, om de ikke klarer og levere erklæring fra kunder om at det er greit og sende sms spam? Kan kun snakke for meg selv, men VET jeg ikke har hatt noe som helst forhold til DET firma! Endret 4. desember 2009 av abze Lenke til kommentar
Maxland Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Jeg fikk reklame fra nr 2105 for Nordby kjøpesenter for noen dager siden. Har sendt klage til forbrukerombudet. med en link til smsbtmarketing.no i meldingen var det jo ikke vanskelig å finne ut hvem som stod bak. Kjipt at det blir mer og mer vanlig med slik reklame. Jeg fikk samme meldingen den 14.11.2009. Tenkte ikke særlig over det da. Men fikk mobilregningen i dag, og ser at jeg er blitt fakturert 6.50 for å motta denne SMS-en. Syns det var litt frekt ja. Har klaget til kundeservice, så får vi se hva de sier. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 16. desember 2009 Del Skrevet 16. desember 2009 Det nytter å klage. Forbrukerombudet har bedt om en redegjørelse i denne saken også. Pdf-en jeg fikk fra forbrukerombudet (litt anonymisert): Smsbtmarketing.no PB 68 Nordstrand 1112 OSLO Teletopia Strandveien 8 1366 LYSAKER Deres ref. Vår ref. Dato: Sak nr: 09/2862-16 15.12.2009 Saksbehandler: *fjernet* Utsendelse av overtakserte reklamemeldinger til mobiltelefon uten samtykke Forbrukerombudet fører tilsyn med at de næringsdrivendes markedsføring, handelspraksis og avtalevilkår i forbrukerforhold er i samsvar med markedsføringsloven (mfl.). Les mfl. på: http://forbrukerombudet.no. Vi har mottatt klager fra flere forbrukere som har fått tilsendt markedsføring til sine ./. mobiltelefoner fra kortnummer 2105/www.smsbtmarketing.no, og blitt belastet kr 6 for mottak av meldingen. Kopi av klagene følger vedlagt. Markedsføringstiltaket reiser etter vår vurdering spørsmål etter mfl. §§ 11 og 15 som forbyr henholdsvis negativt salg og markedsføring på SMS uten samtykke: Markedsføringsloven § 11 Markedsføringsloven § 11 forbyr de næringsdrivende å: - kreve betaling for varer, tjenester eller andre ytelser uten etter avtale - levere varer, tjenester eller andre ytelser med krav om betaling uten etter avtale Å sende overtakserte SMS-meldinger til forbrukerne uten etter avtale er i strid med mfl § 11. Ifølge alminnelige avtalerettslige prinsipper er det den som påstår at det foreligger en avtale som har bevisbyrden for dette. I dette tilfellet vil det være dere. Vi ber dere på denne bakgrunn fremlegge dokumentasjon på at Teletopia eller Smsbtmarketing.no har avtale med klagerne i saken om å sende overtakserte SMS- meldinger til disse. I motsatt tilfelle har dere opptrådt i strid med mfl. § 11 og vi ber dere refundere klagerne beløpet de har blitt belastet. Markedsføringsloven § 15 Markedsføringsloven § 15 forbyr næringsdrivende blant annet å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personers mobiltelefoner, uten at det er innhentet samtykke på forhånd. For at det skal foreligge et gyldig samtykke, må det være avgitt frivillig ved at personen man ønsker å innhente samtykke fra har foretatt en aktiv handling for å avgi samtykket. Hun eller han må også ha blitt informert om hva det innebærer å avgi et slikt samtykke. Samtykket skal dessuten kunne kalles tilbake når som helst. Dersom det er opprettet et kundeforhold til personen, kan den næringsdrivende markedsføre egne produkter som er tilsvarende de kunden allerede har kjøpt, jf. mfl. § 15 tredje ledd. Kunden skal imidlertid opplyses om at den næringsdrivende ønsker å drive slik markedsføring før denne sendes ut, og gis mulighet til å takke nei til dette. Deretter skal kunden informeres om retten til å reservere seg i hver nye markedsføring som sendes ut. Det fremgår av klagene vi har mottatt at klagerne ikke har gitt samtykke til å motta markedsføringshenvendelser fra dere til sine mobiltelefonumre. Ut fra opplysningene i saken, kan Forbrukerombudet heller ikke se at kravene som følger av mfl. § 15 tredje ledd for utsendelse av markedsføringshenvendelser til eksisterende kunder er oppfylt. Vi ber dere derfor om å snarest mulig svare oss på om Teletopia eller Smsbtmarketing.no har innhentet samtykke til å sende markedsføring til mobiltelefonene til forbrukerne som har henvendt seg til oss, eller om dere har et kundeforhold til disse som gir dere rett til å sende slik markedsføring. Kan dere ikke dokumentere dette, vil utsendelsen av markedsføring til mobiltelefonene til klagerne være i strid med mfl. § 15. Vi gjør dere oppmerksom på at markedsføringsloven § 40 jf. § 39 jf. § 34 gir Forbrukerombudet og Markedsrådet hjemmel til å legge ned forbud mot handlinger i strid med markedsføringsloven kapittel 1 til 5. I forbindelse med at det fattes forbudsvedtak skal det som hovedregel fastsettes en tvangsmulkt etter § 42. Ved forsettlig eller uaktsom overtredelse av §§ 11 og/eller 15, som enten anses som vesentlig eller har skjedd gjentatt, kan det fastsettes et overtredelsesgebyr etter § 43. Vi ber om at dere innen svarfristen bekrefter at dere vil innrette dere etter kravene som følger av mfl §§ 11 og 15 og sender oss dokumentasjon som viser: a) hvor mange meldingene er sendt til, b) at Teletopia eller Smsbtmarketing.no har avtale med klagerne om å sende disse overtakserte SMS-meldinger, og c) at det er gitt samtykke eller at kravene for å sende markedsføring til eksisterende kunder er oppfylt. Deres svar i saken imøteses så snart som mulig, og senest innen 4. januar 2010. Med vennlig hilsen for Forbrukerombudet *fjernet* juridisk seniorrådgiver Vedlegg 2 Gjenpart: Nordby Shopping Center, Medby Köpmannaförening, Domaregränd 1, 452 30 Strömstad Teleoperatørene v/ CPA-kontakter Klagerne: *Fjorten forskjellige klagere* Fortsett med det, alle sammen! Nytte ikke å la slike plageånder holde på fritt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå