Gå til innhold

Fikk nettopp reklame på SMS fra "BjerkForlag"


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Tikka inn en melding kl 15:54 i dag med avsender "BjerkForlag"

 

Meldinga er som følger:

 

Årets morsomtste bok Ugler i mosen kr.100,-. www.*sensurert*.com. *sensurert*@gmail.com kl.9-15 tlf 9388**** Send JANTE til 2201 for bestilling.

 

Flere som har mottatt denne? Dette betrakter jeg som spam, siden jeg ikke har bedt om å få en slik melding..

 

Noen som vet hvor denne stammer fra? Er det kanskje tidligere eier av det nummeret jeg har som har meldt seg på noe? Håper jeg ikke ble belastet for denne meldingen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk reklame fra nr 2105 for Nordby kjøpesenter for noen dager siden. Har sendt klage til forbrukerombudet. med en link til smsbtmarketing.no i meldingen var det jo ikke vanskelig å finne ut hvem som stod bak. Kjipt at det blir mer og mer vanlig med slik reklame.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som vet hva som blir handlingen til forbrukerombudet, om de ikke klarer og levere erklæring fra kunder om at det er greit og sende sms spam? Kan kun snakke for meg selv, men VET jeg ikke har hatt noe som helst forhold til DET firma!

Endret av abze
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg fikk reklame fra nr 2105 for Nordby kjøpesenter for noen dager siden. Har sendt klage til forbrukerombudet. med en link til smsbtmarketing.no i meldingen var det jo ikke vanskelig å finne ut hvem som stod bak. Kjipt at det blir mer og mer vanlig med slik reklame.

 

Jeg fikk samme meldingen den 14.11.2009. Tenkte ikke særlig over det da. Men fikk mobilregningen i dag, og ser at jeg er blitt fakturert 6.50 for å motta denne SMS-en. Syns det var litt frekt ja. Har klaget til kundeservice, så får vi se hva de sier.

Lenke til kommentar

Det nytter å klage. :) Forbrukerombudet har bedt om en redegjørelse i denne saken også.

 

Pdf-en jeg fikk fra forbrukerombudet (litt anonymisert):

 

Smsbtmarketing.no

PB 68 Nordstrand

1112 OSLO

Teletopia

Strandveien 8

1366 LYSAKER

Deres ref. Vår ref. Dato:

Sak nr: 09/2862-16 15.12.2009

Saksbehandler: *fjernet*

 

Utsendelse av overtakserte reklamemeldinger til mobiltelefon uten

samtykke

 

Forbrukerombudet fører tilsyn med at de næringsdrivendes markedsføring,

handelspraksis og avtalevilkår i forbrukerforhold er i samsvar med markedsføringsloven

(mfl.). Les mfl. på: http://forbrukerombudet.no.

 

Vi har mottatt klager fra flere forbrukere som har fått tilsendt markedsføring til sine

./. mobiltelefoner fra kortnummer 2105/www.smsbtmarketing.no, og blitt belastet kr 6 for

mottak av meldingen. Kopi av klagene følger vedlagt.

Markedsføringstiltaket reiser etter vår vurdering spørsmål etter mfl. §§ 11 og 15 som

 

forbyr henholdsvis negativt salg og markedsføring på SMS uten samtykke:

Markedsføringsloven § 11

Markedsføringsloven § 11 forbyr de næringsdrivende å:

- kreve betaling for varer, tjenester eller andre ytelser uten etter avtale

- levere varer, tjenester eller andre ytelser med krav om betaling uten etter avtale

Å sende overtakserte SMS-meldinger til forbrukerne uten etter avtale er i strid med mfl

§ 11. Ifølge alminnelige avtalerettslige prinsipper er det den som påstår at det

foreligger en avtale som har bevisbyrden for dette. I dette tilfellet vil det være dere.

Vi ber dere på denne bakgrunn fremlegge dokumentasjon på at Teletopia eller

Smsbtmarketing.no har avtale med klagerne i saken om å sende overtakserte SMS-

meldinger til disse. I motsatt tilfelle har dere opptrådt i strid med mfl. § 11 og vi ber

dere refundere klagerne beløpet de har blitt belastet.

Markedsføringsloven § 15

Markedsføringsloven § 15 forbyr næringsdrivende blant annet å rette

markedsføringshenvendelser til fysiske personers mobiltelefoner, uten at det er

innhentet samtykke på forhånd.

 

For at det skal foreligge et gyldig samtykke, må det være avgitt frivillig ved at

personen man ønsker å innhente samtykke fra har foretatt en aktiv handling for å avgi

samtykket. Hun eller han må også ha blitt informert om hva det innebærer å avgi et

slikt samtykke. Samtykket skal dessuten kunne kalles tilbake når som helst.

Dersom det er opprettet et kundeforhold til personen, kan den næringsdrivende

markedsføre egne produkter som er tilsvarende de kunden allerede har kjøpt, jf.

mfl. § 15 tredje ledd. Kunden skal imidlertid opplyses om at den næringsdrivende

ønsker å drive slik markedsføring før denne sendes ut, og gis mulighet til å takke nei til

dette. Deretter skal kunden informeres om retten til å reservere seg i hver nye

markedsføring som sendes ut.

 

Det fremgår av klagene vi har mottatt at klagerne ikke har gitt samtykke til å motta

markedsføringshenvendelser fra dere til sine mobiltelefonumre. Ut fra opplysningene i

saken, kan Forbrukerombudet heller ikke se at kravene som følger av mfl. § 15 tredje

ledd for utsendelse av markedsføringshenvendelser til eksisterende kunder er oppfylt.

 

Vi ber dere derfor om å snarest mulig svare oss på om Teletopia eller

Smsbtmarketing.no har innhentet samtykke til å sende markedsføring til

mobiltelefonene til forbrukerne som har henvendt seg til oss, eller om dere har et

kundeforhold til disse som gir dere rett til å sende slik markedsføring. Kan dere ikke

dokumentere dette, vil utsendelsen av markedsføring til mobiltelefonene til klagerne

være i strid med mfl. § 15.

 

Vi gjør dere oppmerksom på at markedsføringsloven § 40 jf. § 39 jf. § 34 gir

Forbrukerombudet og Markedsrådet hjemmel til å legge ned forbud mot handlinger i

strid med markedsføringsloven kapittel 1 til 5. I forbindelse med at det fattes

forbudsvedtak skal det som hovedregel fastsettes en tvangsmulkt etter § 42. Ved

forsettlig eller uaktsom overtredelse av §§ 11 og/eller 15, som enten anses som

vesentlig eller har skjedd gjentatt, kan det fastsettes et overtredelsesgebyr etter § 43.

 

Vi ber om at dere innen svarfristen bekrefter at dere vil innrette dere etter kravene

som følger av mfl §§ 11 og 15 og sender oss dokumentasjon som viser: a) hvor mange

meldingene er sendt til, b) at Teletopia eller Smsbtmarketing.no har avtale med

klagerne om å sende disse overtakserte SMS-meldinger, og c) at det er gitt samtykke

eller at kravene for å sende markedsføring til eksisterende kunder er oppfylt.

 

Deres svar i saken imøteses så snart som mulig, og senest innen 4. januar 2010.

 

Med vennlig hilsen

for Forbrukerombudet

*fjernet*

juridisk seniorrådgiver

Vedlegg

2

Gjenpart:

Nordby Shopping Center, Medby Köpmannaförening, Domaregränd 1, 452 30 Strömstad

Teleoperatørene v/ CPA-kontakter

 

Klagerne:

*Fjorten forskjellige klagere*

 

 

Fortsett med det, alle sammen! Nytte ikke å la slike plageånder holde på fritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...