Gå til innhold

Hjelp til kjøp av første speilrefleks

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg dro og besøkte Japan Photo og holdt i de ulike kameraene. Nikon D90 (som jeg hadde lyst på) var alt for stort og klumpete for meg, D3000 synes jeg virket for lite og puslete, mens derimot 450D/500D var perfekt. Siden jeg ikke har noe stort behov av video kjøpte jeg et 450D med Tamron 17-50 F2.8 objektiv. Er strålende fornøyd med dette, og det eneste jeg ikke liker er blitsen, men dette skal jeg fikse med å kjøpe en ekstern blits. Jeg ville helt klart valgt 450D, men hvis du liker grepet på D3000 er jo dette selvfølgelig et billigere alternativ (http://www.elkjop.no/product/foto-video/sp...000-18-55mm-kit). Så forresten også at Elkjøp har et tilbud på 450D og (hvis du skal kjøpe med kitobjektiv): http://www.elkjop.no/product/foto-video/sp...rer-pack-og-dvd

Endret av Reactions
Lenke til kommentar
Hei

Jeg dro og besøkte Japan Photo og holdt i de ulike kameraene. Nikon D90 (som jeg hadde lyst på) var alt for stort og klumpete for meg, D3000 synes jeg virket for lite og puslete, mens derimot 450D/500D var perfekt. Siden jeg ikke har noe stort behov av video kjøpte jeg et 450D med Tamron 17-50 F2.8 objektiv. Er strålende fornøyd med dette, og det eneste jeg ikke liker er blitsen, men dette skal jeg fikse med å kjøpe en ekstern blits. Jeg ville helt klart valgt 450D, men hvis du liker grepet på D3000 er jo dette selvfølgelig et billigere alternativ (http://www.elkjop.no/product/foto-video/sp...000-18-55mm-kit). Så forresten også at Elkjøp har et tilbud på 450D og (hvis du skal kjøpe med kitobjektiv): http://www.elkjop.no/product/foto-video/sp...rer-pack-og-dvd

Med det kameraet og det objektivet har du et meget godt utgangspunkt.

Gratulerer med nytt kamera :thumbup:

Lenke til kommentar
Sånn, igår kjøpte jeg et Canon EOS 450D med et Tamron 17-50mm F2.8 objektiv. Det ble ganske dyrt, men det var dette kameraet som passet meg best og kjøpte heller et bra objektiv på en gang. Etter å ha tatt litt bilder i går inne (i ganske dårlig lys) merker jeg at jeg kommer til å trenge en bedre blitz. Er det noen som har noen forslag til en billig blitz, som ikke er alt for stor?

Gratulerer med nytt kamera. Det nærmer seg min tur også.

Men et spørsmål: Er det stor forskjell på Tamron 17-50 F2.8 objektivet og Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS ? Canon's objektiv er jo vesentlig billigere8ca. 1/3-del av prisen).

Lenke til kommentar

Tamron 17-50/2,8 har mye bedre lysstyrke (blenderåpning) slik at man kan ta bilder i mørkere omgivelser uten blits eller man kan klare seg med kortere lukkertider.

Det er i tillegg en god del skarpere, har færre optiske feil, og er bygget mer solid.

Men Canon EF-S 18-55 IS er faktisk et veldig bra objektiv om man tar prisen i betraktning (spesielt om man ser på prisforskjellen på å kjøpe et kamera med eller uten objektivet i kit).

Lenke til kommentar
Sånn, igår kjøpte jeg et Canon EOS 450D med et Tamron 17-50mm F2.8 objektiv. Det ble ganske dyrt, men det var dette kameraet som passet meg best og kjøpte heller et bra objektiv på en gang. Etter å ha tatt litt bilder i går inne (i ganske dårlig lys) merker jeg at jeg kommer til å trenge en bedre blitz. Er det noen som har noen forslag til en billig blitz, som ikke er alt for stor?

Gratulerer med nytt kamera. Det nærmer seg min tur også.

Men et spørsmål: Er det stor forskjell på Tamron 17-50 F2.8 objektivet og Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS ? Canon's objektiv er jo vesentlig billigere8ca. 1/3-del av prisen).

Siden jeg har brukt begge, så ja det er en vesentlig forskjell og prisforskjellen er ikke så stor, skal du ha noe enda bedre så må du opp på Canon sin f2,8 utgave og da snakker vi rundt 8000 kr

Lenke til kommentar
Er dette en bra deal for en nybegynner?

Nja,ikke noe kjempe deal,Kamera og blits koster separert totalt samlet 5714.- på rimeligeste alternativ "prisguiden".Så du har ca 500.- til kjøp av minne og veske,så prisen blir omtrent den samme om du kjøper alt separert eller slår til på et pakketilbud.

Tar du bare hensyn til Komplett sine priser,så er det en reduksjon på Ca 2000.-

Lenke til kommentar

Hmm.. Trenger litt hjelp her nå. Kameraet fungerer bra, men når jeg tar bilder inne, i dårlig lys uten blits blir bildene uskarpe (altså jeg klarer vel ikke holde det stille nok til at det skal gå bra). Med blits synes jeg fargene blir ganske unaturlige (selv om dette kanskje kan endres på etterpå). Derfor lurer jeg på om det vil lønne seg og kjøpe en ekstra blits, for bruk til spesielt inne fotografering, avslutninger, julebord osv. Valget står i såfall mellom 270EX og 430EX II. Det dumme med sistnevnte blir vel isåfal størrelsen, da jeg ikke har plats til denne i bagen. Det blir vel også litt upraktisk med en så stor blits. Men er det verdt det?

Endret av Reactions
Lenke til kommentar
Hmm.. Trenger litt hjelp her nå. Kameraet fungerer bra, men når jeg tar bilder inne, i dårlig lys uten blits blir bildene uskarpe (altså jeg klarer vel ikke holde det stille nok til at det skal gå bra). Med blits synes jeg fargene blir ganske unaturlige (selv om dette kanskje kan endres på etterpå). Derfor lurer jeg på om det vil lønne seg og kjøpe en ekstra blits, for bruk til spesielt inne fotografering, avslutninger, julebord osv. Valget står i såfall mellom 270EX og 430EX II. Det dumme med sistnevnte blir vel isåfal størrelsen, da jeg ikke har plats til denne i bagen. Det blir vel også litt upraktisk med en så stor blits. Men er det verdt det?

Absolutt, en ekstern blits gir mye bedre og jevnere lys fordi den er mye større og man kan vinkle den til å reflektere fra tak og vegger som gir ett mye bedre resultat. Kjøp en blits og nye fotobag, alltid fint å ha flere bager/vesker.

Lenke til kommentar

Fargene - det er hvitbalansen - det kan du løse ved å stille inn riktig hvitbalanse på forhånd, eller du kan skyte i RAW og justere det selv i etterbehandlingen. Hvis du kommer til å gidde å ta den med deg vil du få mye ut av å gå opp til 430 EX II - lenger opp fra huset, kraftigere lys, større front på blitsen, flere justeringsmuligheter. Du vil kunne både vinkle og rotere blitsen, så du fremdeles kan bounce lyset i taket når du skyter i portrettmodus.

Det å holde kameraet stille - du bruker antageligvis for lang lukkertid. Uansett er vanlig lampelys for mørkt til å ta bilder i, med mindre du bruker stativ (og ber alle om å ikke bevege seg mens du tar bildet), eller bruker veldig stor blender og veldig høy ISO (som gir støy). Du kan gjerne bruke blits, men så bør du sprette blitsen opp i taket eller lignende.

Ellers: Kjøp også større bag. Ikke kvitt deg med den gamle - du har ofte bruk for flere størrelser til flere behov.. :)

Lenke til kommentar

Den er større uten tvil :)

Når du bruker den innebygde blitsen på kamera får du en rekke små blitslys når du holder utløserknappen halvveis nede,det samme gjør 270EX.

Problemet er at personer har lett for å lukke øynene og det ser ikke fint ut på bilder.

Du slipper det problemet med 430EX II da den gir et jamnt rødt hjelpefokuslys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...