Gå til innhold

Diskusjon.no kårer: Tidenes beste actionfilmer

Jonas2k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4. The Matrix(teller denne?)
Selv om The Matrix inneholder en del SCI-fi elementer inneholder den jo såpass mye action at den umulig kan utelukkes fra action-kategorien eller en action-kåring. Flere har nominert The Matrix, og jeg kan ikke se noen grunn til å klage på det. Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Med "folk" mener du vel meg, og nå har jeg absolutt ingen bestemmelsesmyndighet i denne tråden, men jeg oppfordrer likevel personer til å stemme frem actionfilmer og ikke filmer med enkelte elementer av action i seg. Husk at sjangeren ble utviklet til noe eget på 70-tallet, noe som gjør den langt yngre enn de fleste andre genrer.

Så de første James Bond filmene var ikke action? Bullitt og Point Blank er ikke action? Seijun Suzuki lagde ikke action filmer på 60 tallet? Og hva med King Kong fra 33? Selv om jeg ikke liker den så godt er da like mye action i den som ny innspillingen til Jackson. Riktignok ble den sett på som skrekk da den kom ut, men det er da ingen ting som skiller regisørenes stil fra skal vi si Michael Bay.

Jeg vill nå også hevde at en god del western filmer my bli kalt action. Massacre Time aka Colt Concert er jo ikke annet en skyting og råe karakterer. Wild Bunch og GBU kan diskuteres, men nå har de da like mye action som skal vi si Taken. Videre må jeg hevde at en stor andel av Kurosawas filmer faller i action sjangeren. Hans første film Judo Saga vil for eksempel være vanskelig å kalle noe annet enn action, muligens action drama og når vi nærmer oss Seven Samurai og Yojimbo da er det action i like stor grad som de større mer episke actionfilmene fra nyere tid.

Lenke til kommentar
1. Terminator 2

2. The Dark Knight

3. Equlibrium

4. The Matrix(teller denne?)

5. Die Hard

6. Kill Bill vol 1

7. Kill Bill vol 2

8. Il buono, il brutto, il cattivo.

9. Sin City

10. M:I 3(stund siden jeg så denne, men husker at den var veldig underholdene)

Mye bra action!

Jeg er ganske sikker på at The Dark Knight vil vinne denne pollen, innstøpt action blant uhyre mange mennesker nå i det siste, blir nesten spennende å se.

Savner egentlig litt flere Watchmen og egentlig Star Trek 11 som ihvertfall jeg synes var urkul!

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar
Nei, seriøst. Jeg ga TDK en åtter på imdb, og det fortjener den, må bare få sagt det. Det er en god film, men etter Cameron, Mctiernan, og The Matrix holder det ikke helt til mål, ass.

TDK er da mye mer spennende og har mye kulere scener enn filmene til enn de filmene til Cameron og Mctiernan(med et mulig untak av DH), jeg kan si meg enig i at The Matrix har noe bedre action(men det er ikke en bedre film).

Lenke til kommentar
Jeg er ganske sikker på at The Dark Knight vil vinne denne pollen, innstøpt action blant uhyre mange mennesker nå i det siste, blir nesten spennende å se.

Savner egentlig litt flere Watchmen og egentlig Star Trek 11 som ihvertfall jeg synes var urkul!

Watchmen hadde vært på min liste, men anser det som superhero movie, ikke action. Star Trek går under Sci-Fi for min del.

Kan se ut til at TDK kommer høyt opp, ja, men jeg skal hvertfall ikke lage noe mer diskusjon ut av det!

Kommer du også med en liste, karl-wilhelm?

Lenke til kommentar
Så de første James Bond filmene var ikke action? Bullitt og Point Blank er ikke action? Seijun Suzuki lagde ikke action filmer på 60 tallet? Og hva med King Kong fra 33? Selv om jeg ikke liker den så godt er da like mye action i den som ny innspillingen til Jackson. Riktignok ble den sett på som skrekk da den kom ut, men det er da ingen ting som skiller regisørenes stil fra skal vi si Michael Bay.

Det fantes visse filmer før 70-tallet som både inspirerte genren og i seg selv var actionfilmer, men det var først i dette tiåret formelen ble sterk og definert nok til at vi kan se tendensene av en egen sjanger. På 80-tallet var navnet actionfilm en del av vokabulæret til mannen i gata. Mange filmer har elementer av action i seg, akkurat som de har biter av drama og komedie, uten at det er det de i hovedsak er (og hvis vi først skal ha disse sjangerkåringene synes jeg vi skal være så definerte som mulig). King Kong feks. er først og fremst en monster/adventurerfilm.

Hvis det er stor motstand mot dette synet, så har jeg som sagt ingen bestemmelsmyndighet, og man kan fritt frem liste opp westernfilmer, krigsfilmer, samuraidramaer etc. Men da er vi et skritt nærmere anarkiet....

Hvis TDK vinner denne konken er det noe galt. Det eneste som er av skikkelig klasse i den er Ledger og figuren hans..

Actionsekvensene er kjedelige.

TDK har stort set top notch actionssekvenser. Spesielt hele jaktsekvensen i Gotham's gater som stort sett involverer en lastebil, en batpod og en rakettkaster. Det er filmer som klarer å heve pulsen med relativt små actionscenarioer som virkelig stråler solid håndtverk. Jeg kan dra sammenlikningen med den nye Transformersfilmen hvor de senker et helt hangarskip uten at noen snakker om det etterpå. Eller hvilken Die Hardfilm er den mest spennende? Den hvor hele USA's infrastruktur står i fare for å bryte sammen pga. en gjeng hackere eller den hvor John McClane slåss mot en håndfull gisseltakere?

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar
jeg kan si meg enig i at The Matrix har noe bedre action(men det er ikke en bedre film).

The Matrix ligger på et helt annet nivå enn TDK. Dette er kanskje den filmen som har inspirert og påvirket filmer de siste ti årene mest. Hele konseptet, tankeeksperimentet og teorien er så genial og jeg har aldri sett maken i noen annen film. Når det hele i tillegg er så kult fremført så blir det bare uslåelig. TDK er for all del bra, men når ikke opp til The Matrix' høyde.

Spoiler: http://www.youtube.com/watch?v=DQaCyJ87Dsw

Se denne scenen og se på 3:11. Var en skikkelig mindfuck-åpenbaring for min del.

Lenke til kommentar

Watchmen hadde vært på min liste, men anser det som superhero movie, ikke action. Star Trek går under Sci-Fi for min del.

Kan se ut til at TDK kommer høyt opp, ja, men jeg skal hvertfall ikke lage noe mer diskusjon ut av det!

Kommer du også med en liste, karl-wilhelm?

Star Trek er mye Sci-Fi, uten tvil, og antagligvis litt for mye kontra Action sekvensene, men Watchmen er ikke noe mer Superhelt enn Matrix er Sci-fi altså. (Med tanke på hva Matrix sin plot line bygger på, så kan en nesten dra det litt lengre å kalle Neo en binær Superhelt? :p )

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar
jeg kan si meg enig i at The Matrix har noe bedre action(men det er ikke en bedre film).

The Matrix ligger på et helt annet nivå enn TDK. Dette er kanskje den filmen som har inspirert og påvirket filmer de siste ti årene mest. Hele konseptet, tankeeksperimentet og teorien er så genial og jeg har aldri sett maken i noen annen film. Når det hele i tillegg er så kult fremført så blir det bare uslåelig. TDK er for all del bra, men når ikke opp til The Matrix' høyde.

Hear hear! +1

Lenke til kommentar

Spoiler: http://www.youtube.com/watch?v=DQaCyJ87Dsw

Se denne scenen og se på 3:11. Var en skikkelig mindfuck-åpenbaring for min del.

Er ikke enig i dette. Og hvor mye en film har inspirert ndre har ingenting å gjøre med faktisk kvalitet. Forresten har noen av disse filmene den har inspirert hvert gode?

Lenke til kommentar
Forresten har noen av disse filmene den har inspirert hvert gode?

Equilibrium er jo fet og etter hva jeg anser så har den uten tvil litt inspirasjon fra Matrix.

Tja. Den er jo ganske god den. Godt mulig at den ble inspirrert av Matrix, tenkte mer på 1984 da jeg så den men jeg antar at du meber slåssingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...