Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Vifte har stoppet på laptop

Gjest Slettet-qtXdRFbtay

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qtXdRFbtay

Har en HP Pavilion, ca 2 år gammel, hvor vifta har sluttet å spinne. Det resulterer i at maskinen overoppheter og skrur seg av.

Det høres veldig lave "kneppelyder" fra vifta hvert 5.-10. sekund, akkurat som vifta prøver å starte, men stopper av motstand (eller lignende).

Noen som har forslag til mulige enkle løsninger, eller må jeg rett og slett bytte vifte?

Blir glad for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qtXdRFbtay

Ja, kan prøve det. Men skal det ikke være temmelig mye støv der for å klare å stoppe vifta? Har jo tross alt fått fjernet en del.

Andre forslag?

Lenke til kommentar
Ja, kan prøve det. Men skal det ikke være temmelig mye støv der for å klare å stoppe vifta? Har jo tross alt fått fjernet en del.

Andre forslag?

skru fra hverandre og sjekke om det ikke er noe som har falt inni den og blokkert den... men trykkluft er enklest.

Lenke til kommentar

Hvis vifta stopper er den vel defekt.. Da er vel den enkle løsningen å bytte vifte. Måtte gjøre dette på min samboers Multicom Compal Hel80 og det var både enkelt og billig (fikk vifta tilsendt sammen med en annen pakke jeg bestilte fra Multicom). Vifta tok de 140,- for. To skruer på et panel og tre skruer for å løsne vifta. Usikker på om dette eventuelt går inn under garanti. Er ikke så god på den biten.

Det kan fortsatt være støv inni. Kjøleribbene er ikke så enkle å rengjøre. Verken med trykkluft eller støvsuger. Enkelte skjermkort jeg hatt med å gjøre har jeg måttet åpne for å fjerne støv i kjøleribbene. Laptoper har enda "tightere" ribber enn skjermkort og derfor sitter støv godt inni der.

Ville sendt en mail til HP support og spurt om:

1: Går det på garantien.

2: Går det an å få kjøpt en ny vifte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qtXdRFbtay

Er nok ikke garanti på maskinen, måtte i tilfelle en reklamasjon. Tviler uansett på at det godtas, da en vifte vel er en slags "slitedel"?

Prøvde å skru den fra hverandre her om dagen, men fikk den ikke opp. Skrudde vel ut 30-40 skruer, før jeg møtte på en jeg ikke nådde med det skrujernet jeg hadde :p Ikke noen som vet om noen triks om man møter på problemer når en 2 år gammel Pavilion skal åpnes vel?

Er det "standard" størrelser på laptop-vifter, eller må jeg kontakte HP for å kjøpe en som passer akkurat min modell?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-qtXdRFbtay

Heisann... Kjøpte nødvendige skrujern for å skru fra hverandre maskinen i dag, og skrudde fra hverandre maskinen.

Jeg fulgte service-manualen fra HP.com, og hele maskinen måtte skrus fra hverandre før jeg kom til viften. Der fant jeg nesten ikke noe støv, men en del av viften var brukket. Jeg fjernet denne, og skrudde sammen maskinen igjen.

Men nå vil den ikke starte! Indikatorlyset for lading lyser når strømkabelen er tilkoblet, men det skjer ingenting når jeg trykker på på-knappen. Noen som har noen tips til hvor jeg kan begynne å feilsøke.

Har forresten 2 skruer til overs etter jeg har skrudd sammen maskinen ;)

Service-manual her: http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c01311536.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...