Thrillseeker Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Hvordan gjøres dette? Jeg er ganske grønn, men trenger å montere noe sånt som det her http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80088678 i gangen. Lenke til kommentar
tainez Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 (endret) Hvordan gjøres dette? Jeg er ganske grønn, men trenger å montere noe sånt som det her http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80088678 i gangen. det følger med skruer og alt som skal til for og feste, du skal ikke ha dem 30 cm fra alt annet vegg og sånn.. bruk drill for og feste i taket. bruk APK for og feste ledningen til taket Endret 17. november 2009 av tainez Lenke til kommentar
Brotato Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 det følger nok med en liten bruksanvisning, skruer og andre ting to trenger Lenke til kommentar
Cillin Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Det er ikke lovlig å foreta faste installasjoner selv. Dette må da bli gjort av godkjent elektriker. Om huset ditt brenner ned, og det elektriske anlegget er grunnen, vil du få problemer med forsikringsselskapet. Lenke til kommentar
Brotato Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 det er ikke så kompliser å feste en lampe da... Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 (endret) Det er ikke lovlig å foreta faste installasjoner selv. Dette må da bli gjort av godkjent elektriker. En har lov til å skru ledninger inn i sukkerbiter dog - slik som denne lampen benytter. Ellers: Det er forøvrig ikke med skruer i pakken for montering til taket, da IKEA ikke aner hvaslags tak du har; så husk å kjøpe det før du begynner installasjonsjobben. Edit2 Jeg får legge til: Her er Direktoratet for Samfunnsikkerhet og Beredskap's brosjyre for elsikkerhet: Linky. Den viser litt hva du får lov til å gjøre selv - stikkord er "... dersom ikke lampene er å betrakte som en del av den faste installasjonen". En tak lampe er jo langt i fra fast installasjon; så lenge den henger fritt. Den lampen som er linket over er festet slik at du sjuler takledningen, som da definerer den som fast installasjon. NB dog på nest siste setning i brosjyren, som er viktig: Du er ansvarlig for den elektriske installasjonen og det elektriske utstyret i boligen din. Hvis du er usikker, så få hjelp av noen som har gjordt det før - det kan være farlig hvis du ikke vet hva du gjør. Endret 17. november 2009 av Sondring Lenke til kommentar
Cillin Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 (endret) Det er ikke lovlig å foreta faste installasjoner selv. Dette må da bli gjort av godkjent elektriker. En har lov til å skru ledninger inn i sukkerbiter dog - slik som denne lampen benytter. Jeg tenkte at han måtte legge kabler, montere bryter osv selv. Er lov til å montere opp lamper, så lenge h*n er sikker på hva h*n gjør Endret 17. november 2009 av Cillin Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Jeg tenkte at han måtte legge kabler, montere bryter osv selv. Er lov til å montere opp lamper, så lenge h*n er sikker på hva h*n gjør Jeg er faktisk rimelig usikker på akkurat disse lampene - da koblingspunktet i dette tilfellet ikke er lett inspiserbart (som det da kreves for å gjøre det selv). Skal en legge kabel selv, så går vel det greit så lenge ledningen går utenpå veggen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå