fantenberg Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 (endret) Heisan sveisan, Bare lurte på om det er noen som har noe erfaring med å studere, men ikke ta opp studielån, og istedet finansiere livets dager med å jobbe? Hva med å for eksempel kjøre taxi ved siden av studiene og klare å leve av det? Noen erfaringer? Man lever kanskje ikke akkurat i sus og dus, men tanken er jo skjønn. Jeg, for min del, har ikke noen jobb nå, og klarer å leve av de 6500 jeg får utbetalt hver mnd. Så tenker jeg at det hadde vel vært mulig å jobbe og tjene 6500 i mnd? Hvis adm. føler at denne heller bør ligge i "Andre jobber", så er det bare å flytte på meg. Endret 17. november 2009 av tgnedal Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Prøvde det forige skoleår. Endte opp med at jeg glemte en eksamen. ^^ Men klart det går jo. Men jobben kommer til å gå utover studiene. De fleste kjøer vell en kombinasjon av studielån og litt jobb. Lenke til kommentar
War Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Kjenner en som kjører taxi, for det første så kommer du til å måtte kjøre på kveld/helg/natt og det kan du ikke pga du skal på skole om dagen. Du ser sikkert for deg 18-23 men det er ikke slik det blir i teorien når du finner ut at du tjener like mye på en natt som 5 dager. Lenke til kommentar
anordne Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Kjører taxi annenhver helg og hvis en av de andre sjåførene er borte en dag eller to eller tre tar jeg de vaktene også. Det gir meg ca 7000 - 10 000 i måneden itilegg til studiestøtte. Det er veldig greit for da jobber jeg veldig få dager i måneden og har mye tid til overs til studering og studentting Dog jobber jeg gjerne lange skift når jeg først jobber, 12-14 timer og jeg mister jo to helger i måneden. Du kan ikke tjene mer enn 125 000 i året før de begynner og trekke i studiestøtten. For hver 100 lapp du tjener over det mister du 50 kr som de ikke gjør om til stipend.Dette er vel inkludert feriepenger om jeg ikke husker helt feil. Håper de øker den grensen til neste år. Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 17. november 2009 Forfatter Del Skrevet 17. november 2009 Wow, hvis jeg hadde klart å fiksa meg 7-10k i måneden på å kjøre taxi hadde jeg vært kjempefornøyd, og da trenger jeg ikke studiestøtte heller. Kanskje jeg skal prøve det? Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Hvis du takler å jobbe natt så kjør på hvis ikke hadde jeg vert mer skeptisk. Man kan vere bra sliten når man kommer hjem 5 om morgenen. Lenke til kommentar
anordne Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Stipend bør du jo uansett godta, du får jo penger fra staten for å gå på skole. Den er vel i underkant av 3000 kr mnd. Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 17. november 2009 Forfatter Del Skrevet 17. november 2009 Ja, i og med at jeg klarer meg nå på 6500 i mnd, bør det vel gå greit å jobbe for 3-4000 og få stipend på toppen av det Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 En temmelig aktiv bruker på forumet her studerer fulltid (og vel så det, tar stort sett ekstra fag), får så vidt jeg vet svært gode resultater og har fulltidsjobb ved siden av. Det går hvis du er flink. Lenke til kommentar
Kieft Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 (endret) Jepp, det går. En i klassen min skriver søppellitteratur, som han kaller det, for noen ukeblader ved siden av studiene og lever på det. En annen jobber som trubadur på div. puber i helgene. Så det er altså fullt mulig. Edit: Dårlig setningsoppbygging. Endret 18. november 2009 av Eiiid Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 18. november 2009 Forfatter Del Skrevet 18. november 2009 Meget interessant! Lenke til kommentar
War Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Nå er vel studielånet bedre en hva banker kan stille opp med på huslån, så du burde jo ta max pakke uansett, sette det på bok og bruke det på ting som du ellers ville ha tatt opp lån for. Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 18. november 2009 Forfatter Del Skrevet 18. november 2009 Det er sant, men jeg har allerde kjøpt meg bolig, og ser ikke for meg at jeg kommer til å låne noe særlig mer penger. Eventuelt billån. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Det er sant, men jeg har allerde kjøpt meg bolig, og ser ikke for meg at jeg kommer til å låne noe særlig mer penger. Eventuelt billån. Da tar du opp studielån, setter pengene på bank og kasserer rentene. Når du er ferdigstudert og må betale renter på lånet, så betaler du ned det lånet med dårligst betingelser. I så godt som alle tilfeller er studielånet det lånet du bør betale aller minst på/betale ned sist. Eller så gjør du ikke det, det er jo tross alt utnytting av velferdsgoder. Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Jeg har en kollega som har 100% stilling (natt) samtidig som hun er på 4-5(?) år psykologi. Lenke til kommentar
fantenberg Skrevet 18. november 2009 Forfatter Del Skrevet 18. november 2009 Det er sant, men jeg har allerde kjøpt meg bolig, og ser ikke for meg at jeg kommer til å låne noe særlig mer penger. Eventuelt billån. Da tar du opp studielån, setter pengene på bank og kasserer rentene. Når du er ferdigstudert og må betale renter på lånet, så betaler du ned det lånet med dårligst betingelser. I så godt som alle tilfeller er studielånet det lånet du bør betale aller minst på/betale ned sist. Eller så gjør du ikke det, det er jo tross alt utnytting av velferdsgoder. That's true. Satser på en jobb til å finansiere livskostnadene ved siden av studiene, og setter alt av studielånet innpå en konto Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå