Vixtruz Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 I kveld må vi huske å rette linsene våre mot stjernene. Det er estimert ca 200-300 sterneskudd i timen fra 21:40 til 23:00. Satser på noen herlige lang-eksponeringer i kveld For dere som vil lese mer: http://www.bangirommet.no/pages/news/leo09a.html Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Kult! Får håpe det blir skikkelig klarvær ikveld da. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Ligger vel ikke ann til å bli de beste forholdene for stjerneskudd fotografering på østlandet i dag i hvertfall. Men er jo lov å håpe at værgudene gir et gløtt i skyene innen i kveld. Lenke til kommentar
Vixtruz Skrevet 17. november 2009 Forfatter Del Skrevet 17. november 2009 (endret) Takk for tipset Hehe, må jo dele det som deles kan! Det er skyfritt her jeg bor, men værmeldingene tilsier desverre at det blir overskyet i kveld Så håper dere som får noen bilder i kveld poster dem her så vi andre som ikke var heldig med været kan få se Endret 17. november 2009 av sponsen Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Dette skal jeg få med meg. Må kjøre opp på Sjonfjellet for å slippe unna den verste lysforurensningen fra sivilasjonen. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Kan bli sinnsykt bra derfra, tror jeg skal prøve på Mofjellet. Lenke til kommentar
Tomprofil Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Ser ikke ut til at værgudene vil la meg se dette, men vi får satse på at de tar feil i dag Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Er meldt overskyet her og, men er no lov å håpe. Lenke til kommentar
Sputnik13 Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Det er meldt pent vær i Troms. Har noen et godt råd for en amatør til innstillinger for å få et godt bilde av meteorstormen. Jeg har et Nikon D5000 med AF-S DX NIKKOR 18-55 mm VR-objektivet. Er dette objektivet brukbart til dette. Har også stativ Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 (endret) Det er meldt pent vær i Troms. Har noen et godt råd for en amatør til innstillinger for å få et godt bilde av meteorstormen. Jeg har et Nikon D5000 med AF-S DX NIKKOR 18-55 mm VR-objektivet. Er dette objektivet brukbart til dette. Har også stativ Det er fantastisk brukbart. Og du må selvfølgelig bruke stativet. Av med blits, ta ned ISO, og eksperimenter med lukkertiden. Husk å slå av VR når du bruker stativet. Hvis du er helt nybegynner så kan du ta på "S" på hjulet, eller "A" hvis du vil det, og still ned lukkertiden fra 5 sekund til 30 sekund, alt etter hva du liker. Prøv deg fram! Endret 17. november 2009 av Wiciwato Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Denne eventen har stått i kalenderen i månedsvis Og, det regner selvfølgelig Men rundt 10-tiden skal det visstnok klare opp en smule. Tok noen på en tidligere i år, ganske interessant. Min erfaring når det gjelder stjernefoto er at det funker best under 30 sekunder (opp til 25 funker bra) når man har et vanlig statisk stativ. Det blir fort kornete med høy ISO, jeg pleier å bruke rundt 400, selv om det da fort blir litt mørkt. Det viktigste er å finne seg et sted uten forstyrrende lys mot øst (det er vel der de kommer fra?). Gleder meg til å se noen bilder her Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 (endret) Jeg tok noen nordlysbilder for et par uker tilbake. Hadde ikke snorutløser med, så det ble 30 sekunder på selvutløseren, noe jeg syntes ble litt for lite. Kjørte da ISO 200 og full åpning. Tipper jeg kommer til å gjøre forsøk fra 45 sek. og oppover. Endret 17. november 2009 av KSolfjeld Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Problemet med å gå over 30 sekunder at man begynner å se lysspor fra stjernene da på grunn av jordas rotasjon. Det er ikke sånn veldig plagsomt, men kan merkes Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 (endret) Ikke sikkert vi får det heftigste showet her på berget, siden radienten står så lavt. Kanskje bare et par titalls meteorer i timen. Astronomiåret 2009 Endret 17. november 2009 av KSolfjeld Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Et annet lite tips til Sputnik: Hvis du ikke har line eller IR-utløser kan du sette selvutløseren til to sekunder. Da får du tid til å slippe kameraet, sånn at du ikke får vibrasjonene av å trykke ned knappen Lenke til kommentar
Fisha Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Snaxy, noen som vet hva været i trondheim er i den tiden? Yr.no sier overskyet, med litt "sol" Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Snaxy, noen som vet hva været i trondheim er i den tiden?Yr.no sier overskyet, med litt "sol" Sjekk på yr.no Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Ser overskya ut, men skal ut ein tur etterpå. Skulle eigentleg ha funne eit utsiktspunkt på austsida av byn...... Gråkallen blir liksom feil side av byn i forhold til lys frå byn. Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 (endret) Ser egentlig helt greit ut for Grimstad ikveld. Akkurat nå er det litt skyer ser det ut som, men så blir det forhåpentligvis ganske klart til 23. Har en åker 100 meter fra huset som er ganske mørk. Da er det rett ut med stativ og D40'n og sikte rett opp i himmelen med 10-20mm. Og fjernutløser! Endret 17. november 2009 av Wiciwato Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå