Gå til innhold

OBS! Meteorstorm i kveld!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takk for tipset :)

Hehe, må jo dele det som deles kan! :D

Det er skyfritt her jeg bor, men værmeldingene tilsier desverre at det blir overskyet i kveld :( Så håper dere som får noen bilder i kveld poster dem her så vi andre som ikke var heldig med været kan få se :)

Endret av sponsen
Lenke til kommentar
Det er meldt pent vær i Troms. Har noen et godt råd for en amatør til innstillinger for å få et godt bilde av meteorstormen. Jeg har et Nikon D5000 med AF-S DX NIKKOR 18-55 mm VR-objektivet. Er dette objektivet brukbart til dette. Har også stativ

Det er fantastisk brukbart. Og du må selvfølgelig bruke stativet. Av med blits, ta ned ISO, og eksperimenter med lukkertiden. ;)

Husk å slå av VR når du bruker stativet.

Hvis du er helt nybegynner så kan du ta på "S" på hjulet, eller "A" hvis du vil det, og still ned lukkertiden fra 5 sekund til 30 sekund, alt etter hva du liker. Prøv deg fram!

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar

Denne eventen har stått i kalenderen i månedsvis ;) Og, det regner selvfølgelig :p Men rundt 10-tiden skal det visstnok klare opp en smule.

Tok noen på en tidligere i år, ganske interessant.

Min erfaring når det gjelder stjernefoto er at det funker best under 30 sekunder (opp til 25 funker bra) når man har et vanlig statisk stativ.

Det blir fort kornete med høy ISO, jeg pleier å bruke rundt 400, selv om det da fort blir litt mørkt. Det viktigste er å finne seg et sted uten forstyrrende lys mot øst (det er vel der de kommer fra?).

Gleder meg til å se noen bilder her ;)

Lenke til kommentar

Ser egentlig helt greit ut for Grimstad ikveld. Akkurat nå er det litt skyer ser det ut som, men så blir det forhåpentligvis ganske klart til 23. Har en åker 100 meter fra huset som er ganske mørk. Da er det rett ut med stativ og D40'n og sikte rett opp i himmelen med 10-20mm. :)

Og fjernutløser!

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...