Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om anke innen småkravsprosess


mrkorsnes

Anbefalte innlegg

Her:

 

http://www.domstol.no/DAtemplates/Article_...?epslanguage=NO

 

leste jeg:

 

---------------------------------------

I ankesaker etter småkravsprosessen kan lagmannsretten oppheve dommen hvis den mener rettsanvendelsen er feil, eller at det er vesentlige feil ved saksbehandlingen. Dermed kan tingretten behandle saken på nytt.

---------------------------------------

 

Betyr dette (i en småkravsprosess) at når en dom i Tingretten ankes til lagmannsretten,

så vil lagmannretten aldri organisere en rettsak i lagmannsretten? Lagmannsretten vil

bare kunne nekte anke eller be Tingretten behandle saken på nytt etter eventuell

påpeking av feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det det vises til er tvisteloven § 29-12 annet ledd. Det som menes er at lagmannsretten kan oppheve dommen og hjemvise til ny behandling i tingretten dersom dette er mest hensiktsmessig. Hvis behandling i lagmannsretten er hensiktsmessig kan dette gjøres.

 

Grunnen til denne regelen, antar jeg er at saker som går for småkravsprosess ikke kan fremmes for lagmannsretten uten samtykke fra retten. Det kan tenkes å være saker der lagmannsretten ser feil, men feilen er av en slik art at behandling i lagmannsretten ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar
Grunnen til denne regelen, antar jeg er at saker som går for småkravsprosess ikke kan fremmes for lagmannsretten uten samtykke fra retten. Det kan tenkes å være saker der lagmannsretten ser feil, men feilen er av en slik art at behandling i lagmannsretten ikke er nødvendig.

 

Du mente vel ".. saker der *tingretten* ser feil, men feilen er av en slik art at behandling i lagmannsretten ikke er nødvendig."

 

?

Lenke til kommentar
Grunnen til denne regelen, antar jeg er at saker som går for småkravsprosess ikke kan fremmes for lagmannsretten uten samtykke fra retten. Det kan tenkes å være saker der lagmannsretten ser feil, men feilen er av en slik art at behandling i lagmannsretten ikke er nødvendig.

 

Du mente vel ".. saker der *tingretten* ser feil, men feilen er av en slik art at behandling i lagmannsretten ikke er nødvendig."

 

?

 

Presisjon: "Saker der lagmannsretten ser at tingretten har gjort en feil, ..."

Lenke til kommentar
Grunnen til denne regelen, antar jeg er at saker som går for småkravsprosess ikke kan fremmes for lagmannsretten uten samtykke fra retten. Det kan tenkes å være saker der lagmannsretten ser feil, men feilen er av en slik art at behandling i lagmannsretten ikke er nødvendig.

 

Du mente vel ".. saker der *tingretten* ser feil, men feilen er av en slik art at behandling i lagmannsretten ikke er nødvendig."

 

?

 

Presisjon: "Saker der lagmannsretten ser at tingretten har gjort en feil, ..."

 

Så forskjellen mellom småkravs-prosess og "ikke-småkravs-prosess" angående

anking til lagmannsretten er at en for småkravs-prosess ikke ubetinget har rett

til å anke - men det har man for en "ikke-småkravs-prosess" (allmennprosess) ?

Lenke til kommentar
Så forskjellen mellom småkravs-prosess og "ikke-småkravs-prosess" angående

anking til lagmannsretten er at en for småkravs-prosess ikke ubetinget har rett

til å anke - men det har man for en "ikke-småkravs-prosess" (allmennprosess) ?

 

Grovt forenklet kan man si det slik. En ordinær sak har heller ingen ubetinget rett til å få saken sin anket, dog.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...