Gjest Dyslektiker Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Jeg er inne i mitt første semester på et studie i Norge, og skal etter planen ha eksamen nå i desember. Jeg har hatt store problemer dette semesteret siden store deler av pensum har vært på engelsk. Men jeg har hele tiden overbevist meg selv om at "dette går bra". Jeg har nå fått vite at jeg mest sannsynlig har dysleksi, men får det ikke ferdig utredet før i slutten av november. I følge hun jeg snakket med er det visst vanlig at man først oppdager dette på universitetet, hvor studenter møter pensum på fremmedspråk. Det har nå gått oppfor meg at jeg med stor sannsynlighet vil styrke på eksamen, fordi jeg ikke klarer å tilegne meg store deler av pensum. På grunn av dysleksien er jeg nå også i tvil om meg skal fortsette på dette studiet. Jeg har fullt lån og stipend fra Lånekassen dette semesteret. Det jeg lurer på er om jeg kan få gjort om deler av lånet til stipend, om jeg skulle stryke? Har "sent oppdaget dysleksi" en begrunnelse? Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Er man dyslektisk så fremkommer den vel ikke når man først når universitetsalder, og kun på ett språk? Lenke til kommentar
Gjest Dyslektiker Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 I følge han som skal utrede dysleksien min, skjer det ofte at dysleksien ikke oppdages før man når universitetsnivå. Dette fordi man klarer seg i norsk (jeg har gjort det veldig godt), men møter store vansker i fremmedsspråk. Han sa også at det i engelsksspråklige land er flere som har dysleksi. Ikke fordi det er flere som faktisk har det, men fordi engelsk skrift- og talespråk ligger lenger fra hverandre enn norsk skrift- og talespråk. Derfor kan norske elever klare seg gjennom store deler av skolegangen, mens engelske elever sliter fra starten av. Ingen som vet hvordan Lånekassens praksis er på dette feltet? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Høres ut som en veldig spesiell problemstilling så der er det nok kun lånekassen selv som kan gi deg et godt svar. Skriv dem en mail og legg fram problemet ditt. Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Sikker på at du ikke bare er veldig dårlig i engelsk? Det er strengt tatt ikke særlig langt fra norsk. Lenke til kommentar
Gjest Dyslektiker Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Høres ut som en veldig spesiell problemstilling så der er det nok kun lånekassen selv som kan gi deg et godt svar. Skriv dem en mail og legg fram problemet ditt. Ser den. Hadde bare vært deilig å fått en pekepinn, siden jeg ikke får noen klargjørelse før i desember. Sikker på at du ikke bare er veldig dårlig i engelsk? Det er strengt tatt ikke særlig langt fra norsk. Det er det jeg alltid har tenkt. Både i tysk og engelsk. Lenke til kommentar
Gjest Guest_meg_* Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Jeg har fullt lån og stipend fra Lånekassen dette semesteret. Det jeg lurer på er om jeg kan få gjort om deler av lånet til stipend, om jeg skulle stryke? Har "sent oppdaget dysleksi" en begrunnelse? Man kan få lån omgjort til stipend dersom man har sykemelding i 14 dager eller mer. Jeg vet ikke om dysleksi regnes som en sykdom alene, men siden det har gjort deg studieufør burde det kunne kvalifisere. For å få lånet omgjort må man sende inn søknadsskjema der en lege bekrefter at du har vært studieufør på grunn av sykdom. Man trenger ikke oppgi hva slags sykdom det er. Fra lånekassens nettsider: Hvis du avbryter utdanningen på grunn av sykdom, kan du ha rett til sykestipend. Sykestipend er omgjøring av lån til stipend som du kan få hvis du er sykmeldt og helt studieufør i mer enn 14 dager. [...] Ordningen med omgjøring av lån til stipend grunnet sykdom gjelder hvis du er syk i mer enn 14 dager. Lån for de første 14 dagene av den tiden du er syk (karenstid), kan ikke bli gjort om til stipend. For å få sykestipend * kan du ikke ha vært syk når utdanningen startet. Det gjøres unntak ved flerårig utdanning. * må du ha vært helt studieufør, det vil si at du ikke kunne følge undervisningen, studere hjemme, levere oppgaver eller delta på eksamen i perioden du var syk. * kan du ikke ha mottatt sykepenger, attføringspenger eller rehabiliteringspenger fra folketrygden for sykdomsperioden. * må søknaden din om lån være kommet inn til Lånekassen før sykdomsperioden oppstod. Mer info: http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Sykdom/ Du burde altså spørre legen din om mulighet for sykemelding. Håper det ordner seg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå