Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Elendig plass å bo på. Har jeg rett til å komme meg ut av kontrakten?

MrLuni

Anbefalte innlegg

Jeg sendte en melding til SIT å spurte om råd:

Hei. Jeg bor på Falkenborg Studentby, har signert en 1års kontrakt fra august av. Jeg har vært på kontoret 2 ganger nå pga jeg vil ut av kontrakten. Plassen her er lite behegalig for meg å bo på. Jeg sier til Falkenborgkontoret at jeg burde ha fått vite hvordan omstendigheter jeg kommer til å bo under før jeg hadde signert kontrakt. Hadde jeg vist det jeg veit nå, hadde jeg aldri bodd her.

Det værste er alt bråket fra anleggsarbeid. Dei starter veldig tidlig om morgen, og siden jeg ikke bynner på skolen før en del senere på morgenen så blir det veldig frustrerende å vokne opp langt tidligere enn jeg må.

Internettet er veldig dårlig. Og så kommer små ting som at steikovnen har vært klaget på i siden juli, men ingenting har skjedd. Dørhandtaket mitt datt av og det tok 2 dager med open dør før for det ble fikset. Er det ikke noe med at det skal være 2 nødutganger fra hybelen? Isåfall så er det ut hoveddøra og ut mitt vindu, men hopper jeg ut vinduet mitt knekker jeg føtene.

Falkenborg sier at jeg har ingen rett i kontrakten. Er det noen fra SIT som har råd om hvordan komme meg ut av kontrakten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SiT oppererer vel fortsatt med bare 1 måned oppsigelsestid. Sier du opp nå vil det si at du bare må være der ut året.

Regner med at du skal hjem til jul og da har du jo i såfall bare en liten måned igjen og bo der. Det burde vel være mulig å klare?

Lenke til kommentar
SiT oppererer vel fortsatt med bare 1 måned oppsigelsestid. Sier du opp nå vil det si at du bare må være der ut året.

Regner med at du skal hjem til jul og da har du jo i såfall bare en liten måned igjen og bo der. Det burde vel være mulig å klare?

Falkenborg er en privat studentby. Han vil ha hjelp fra SIT (som driver med mye mer enn bare bolig) til å komme seg ut av kontrakten med Falkenborg.

Trådstarter: Kan du poste kontrakten din her? Anonymiser gjerne der du føler det trengs.

Lenke til kommentar
Er det ikke ulovlig å opperere med 1års kontrakter?

Ikke for organisasjon som etter vedtak av stat, kommune, eller fylkeskommune forvalter boliger for studenter.

Hvordan kan man sjekke opp hvorvidt organisasjonen er det? Kan ikke hvem som helst kalle seg "studentby"?

Kan være vanskelig å finne ut av. Husleieloven setter ikke krav til hvilket organ som skal fatte vedtak. Det enkleste er å be organisasjonen dokumentere det.

Lenke til kommentar

Tviler på om bråk fra annleggsarbeid eller dårlig steikeovn holder til å heve avtalen. (Men du kan kreve å få komfyren fikset, og evt ordne komfyr selv eller holde tilbake litt av leien om ikke noe skjer.)

For å prøve med noen konkrete forslag til å komme seg ut (jeg er ikke jurist):

1. Utleier kan ikke kreve dobbel husleie. Dersom Falkenborg har en venteliste, slik at ny leietaker kan komme inn straks når du flytter, slipper du å betale leie selv om kontrakten er tidsbestemt.

Selv om de ikke har venteliste har de tapsbegrensningsplikt. Det betyr at de ikke bare kan sitte å vente på at kontrakten går ut mens du betaler husleie for en tom hybel. De må prøve å leie den ut. Du kan måtte ut med eventuelle ekstrautgifter de får pga at du flytter tidlig. Du kan også prøve å hjelpe selv med å finne ny leietaker.

Framleie (dvs du leier videre til en tredjepart) er også en mulighet, men jeg ser ikke helt vitsen.

2. I utgangspunktet er det ikke lov med tidsbestemte kontrakter på mindre enn tre år. Det er enkelte unntak, og i en studentby bruker de antakelig husleieloven § 11-2 (antar det er denne versjonen som gjelder for deg) som gjør kortere kontrakter mulig. Men, "bestemmelsen gjelder bare dersom leieren har fått opplyst skriftlig at avtalen gjelder bolig som her nevnt, og at dette gir leieren færre rettigheter enn ved leie av annen bolig." Så sjekk kontrakten og andre papirer de har gitt deg. Har de ikke med disse opplysningene er avtalen din mest sannsynlig tidsubestemt, og kan sies opp med en oppsigelsestid på tre måneder.

3. Dette med rømningsveier er i teorien en mulighet.

Fant følgende

Først og fremst er det ulovlig å bo i hus, leilighet eller hybel som ikke er godkjent for utleie. ... Tilfredsstillende rømningsmuligheter er en forutsetning for at boligen er godkjent. Det er mange brannfarlige loftsetasjer og mange kjellere uten annen måte å komme seg ut på enn den ene trappa – og hvis det brenner i trappa, så kan man jo tenke seg hva som kan skje. Dette er grunnen til at alle boliger og hybler skal ha to uavhengige rømningsveier. En rømningsvei kan være inngangsdøren, et vindu eller terrassedøren. Men ikke alle dører og vinduer vil fungere som rømningsvei: Er vinduet stort nok til at du kommer ut? Er vinduet lett tilgjengelig og ikke plassert for høyt opp på veggen? Kan vinduet/døren åpnes sommer som vinter (mye snø kan sperre en rømningsvei).

Men jeg tror nok de har sitt på det tørre der. Kanskje du har oversett noe?

Endret av StaaleNordlie
Lenke til kommentar

Du får trøste deg med at de straks er ferdig med den biten der, og vil flytte seg til andre siden av KBS. Planen var at de skulle være ferdig nå, men er forsinka.

(Forøvrig fantastisk genialt tidspunkt å bli forsinket på, da neste skritt er å blokkere den mest brukte måten å komme seg til KBS og Elkjøp Leangen på...midt i juleshoppinga)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...