Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Heve et bilkjøp, hvis muligt

Wooho

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er kun hvis det går hvis ikke blir det ny bil i 5 år med lån he he:)

Saken er den at bilen eg har kjøpt er så og si ny kun kjørt noen få tusen km og er en 09 mod, kjøpt via forhandler. Bilen vil gå på lån med pant i bilen. Bilen blir ikke levert til meg før om minst 2 uker, den har blitt forsikret i mitt navn.

Det som har blitt gjort er: signert kontrakt med selger, greit å ha ny bil tenkte eg der og da. Banken har godkjent lån uten å blunke, eg kan betjene det null problem. Banken har sendt meg lånepapirene disse har eg mottat og signert men har ikke overlevert banken, slik at penegen kan overføres bilselger.

Men nå treger eg litt, eg har en bil som er fine og greie ingen problem, men sefølgelig nytt er nytt. Saken min er at eg kan ikke ha to biler det blir for dyrt, så den gamle må selges, men problemet er å få solgt den og skal eg kvitte meg med den må eg selge den med tap og dette er penger eg ikke har lyst å tape. Er snakk om 20k i tap, privatmarkedet er tregt nå om dagen så han går ikke unna der heller så de 20k er tapt, noe eg absolutt ikke har lyst på.

Noen formeninger om det går an å få hevet kjøpet uten grunn? Eg nevner, bilen er signert kjøpskontrakt på, selger og kjøper, bilen er forsikret i mitt navn, den er sikkert blitt omregistrert også, men lånet har ikke blitt overført før eg sender inn lånepapirene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ring forhandleren og si at du har angret på bilkjøpet, og om det er mulig å avlyse kontrakten? Det finnes alltid en løsning. sender du ikke lånepapirene får han ikke penger. Så kanskje si til han at du ikke fikk lån av banken?.. Eller kanskje betale en sum for å avlyse kontrakten sånn som han ovenfor meg nevnte.

Lykke til

Lenke til kommentar

Du har nok ikke rett på å heve kjøpet hvis du har kjøpt den hos forhandler, og ikke over telefon/internett. Har du derimot handlet utenfor normalt salgssted har du i hvert fall 14 dagers angrefrist.

Dersom angrefristen ikke gjelder for deg burde du spørre selger om det er greit for deg å kansellere. Dersom bilen er svært spesielt utrustet (mye tilbehør og greier) kan det hende at det er en ukurant bil for ham å selge, og da kan det hende du må ut med en slags erstatning. Det burde være nevnt i kontrakten hvilke plikter og rettigheter du har.

Dersom du velger å beholde den nye bilen kan du jo alltids bytte den inn, eller avertere den så lavt som økonomien tåler. Biler som er lavt priset i forhold til markedspris er ofte mer attraktive enn de som er priset høyt, og er da lettere å selge.

Jeg har en kompis som har prøvd å selge bilen sin i over ett år, og har da tapt mange tusenlapper på å ha den stående. Da kan det ofte være lurere å selge den kjapt og billig fremfor å ha den stående med avbetalinger og renter (og veiavgift ++).

Lenke til kommentar

Takker for svaret, det blir ny bil og selge den gamle med tapet, eg ser at den ikke kan gå for de penegne eg ønsker alikevel så da blir den solgt til forhandler så slipper eg ekstar forsikring og veiavgift, er like rundt hjørnet he he:)

Fikk uansett god pris for den nye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...