Jom-Jom Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Hei Jeg har tenkt å kjøpe ny prosessor (LGA 775 hovedkort) og har kikket litt på forskjellige alternativer. Og da kommer jeg til at Core 2 Q8300 må være en av de som gir mest igjen for pengene (jmf bang vs buck guiden i Skjermkort-forumet). Jeg kikket på siden http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html som har rangert prosessorene etter ytelse. Men stemmer dette? Eller er det en veldig forenkling av hvordan prosessorene yter og fungerer? Finnes det bedre alernativ? Prisen er 1100 kr pr i dag. Takknemlig for svar Mvh Jom-Jom Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 om du er gamer så er det enda GHz som gjelder... og E8400 er vel til rundt 1000kr nå.. er enda lite som støtter 4kjerner.. selv om vi ble "lovet" at det skulle alt bruke innen 2010 når de første kom... Lenke til kommentar
wim Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 om du er gamer så er det enda GHz som gjelder... og E8400 er vel til rundt 1000kr nå.. er enda lite som støtter 4kjerner.. selv om vi ble "lovet" at det skulle alt bruke innen 2010 når de første kom... Flere og flere spill støtter multicore nå om dagen, ettersom xbox og ps har flere kjerner. De fleste spill som har blitt portet fra xbox til pc støtter flere kjerner. Det er også ganske vanlig å lese om nye spillmotorer som støtter flere kjerner Lenke til kommentar
Jom-Jom Skrevet 17. november 2009 Forfatter Del Skrevet 17. november 2009 Jeg er vel kanskje mest interessert i "gaming" ytelsen (har kjøpt ny GPU --> Radeon 4870), men jeg tenker også totalt sett. Jeg sammenlignet de her også http://www.anandtech.com/bench/default.aspx?p=89&p2=56 og da kommer Q8400 bedre ut enn E8400 i 22 av 30 tester. (selv om E8400 står som vinner "overall"..??) Lenke til kommentar
LunarG Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 "Sysmark 2007 Overall" er ikke "overall" for alle de testene du har på lista der, men kun for Sysmark 2007 Benchmark programmet. Det som kan være interessant å legge merke til, er at i 3 av de 4 spill testene, så er det E8400 som kommer best ut. Husk også at på lista der er det Q8400, og ikke 8300 som du nevner i din originale post, som er brukt. Det er også slik at de fleste relativt oppegående prosessorer i dag holder i lange baner til typiske hjemmebruk, alt ifra surfing og tekstbehandling og til spilling. Lenke til kommentar
Jom-Jom Skrevet 18. november 2009 Forfatter Del Skrevet 18. november 2009 "Husk også at på lista der er det Q8400, og ikke 8300 som du nevner i din originale post, som er brukt. Det er også slik at de fleste relativt oppegående prosessorer i dag holder i lange baner til typiske hjemmebruk, alt ifra surfing og tekstbehandling og til spilling. Ja, jeg er klar over at det er Q8400, men såvidt jeg har skjønt er det marginale forskjeller mellom Q8300 og Q8400. Men det er jo ellers et veldig bra svar som jeg tolker dithen at det ikke har den helt store betydningen hva man velger av prosessor i den klassen. Dermed har jeg bestilt Q8300 siden det er nettopp FarCry 2 jeg har kjøpt og dermed det ene spillet som den er bedre enn E8400 til Takk for svar! Mvh Jom-Jom Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Ettersom tiden går så vil det være flere og flere spill som utnytter flertrådet kode bedre, og dermed vil firekjerner på lavere frekvens enn tokjerner vise seg bedre i spill. Så det kan lønne seg å tenke forover og ikke bare hva som er optimalt akkurat i dag. Lenke til kommentar
Jom-Jom Skrevet 19. november 2009 Forfatter Del Skrevet 19. november 2009 Ja, det er jo et godt poeng! Wim nevnte også i sin post at det blir flere programmer som kommer til å utnytte det etterhvert. Det er også godt å høre nå som jeg har tatt et valg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå