Gå til innhold

P5E Deluxe DRAM voltage

Xremly

Anbefalte innlegg

Har den siste tida opplevd trøbbel med blåskjerm forårsaka av minneproblem (får masse minnefeil i memtest86). Har prøvd å endre innstillingane i BIOS til dei innstillingane som står på minnebrikkene, men problemet mitt er at DRAM volt settingane blir nullstilt til auto kvar gong eg går ut av BIOS igjen. Minnebrikkene eg har er Corsair Dominator TWIN2X PC8500 4GB DDR2, og står oppført med anbefalte innstillinger på 2.1v, og speedfan viser 1.8v. Spørsmålet er eigentleg enkelt; kva gjer eg feil?:p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trykker du "F10" hver gang du går ut av BIOS? =)

1,8V hørtes da høyt ut? :O

1.8V er normal standard spenning for DDR2 minne faktisk.

2.1V er om du skal kjøre PC 8500 hastighet, er du sikker på at minnebrikkene dine ikke er defekte dog?

Det er akkurat det eg prøver å finne ut av. Hadde bare vore kjekt å fått kjørt brikkene på dei spec dei står oppført med før eg eventuelt sende dei inn. Brikkene blei kjøpt i sommar og har egentlig fungert bra fram til no.

Lenke til kommentar

Er det i DIMM info du ser 1.8V i SpeedFan, det viser ikke hva brikkene kjører med, bare SPD på brikkene. Det eneste programmet jeg har sett, som viser hvilken spenning brikkene kjører med, er Everest.

Jeg har Ultimate Edition, men jeg vet ikke om det vises i trial versjonen!

Du har også EVEREST Free Edition

Prøvde du memtest på en brikke om gangen, og i forskjellige ram slotter?

Edit: kanskje denne er bedre, Everest-Ultimate-Edition-4.6-Free-License

Endret av ask99
Lenke til kommentar
Er det i DIMM info du ser 1.8V i SpeedFan, det viser ikke hva brikkene kjører med, bare SPD på brikkene. Det eneste programmet jeg har sett, som viser hvilken spenning brikkene kjører med, er Everest.

Jeg har Ultimate Edition, men jeg vet ikke om det vises i trial versjonen!

Du har også EVEREST Free Edition

Prøvde du memtest på en brikke om gangen, og i forskjellige ram slotter?

Edit: kanskje denne er bedre, Everest-Ultimate-Edition-4.6-Free-License

Er nok DIMM-info eg ser på ja:P Problemet er at memtest bare viser feil på minnebrikkene rett etter blåskjermen. Lot memtest stå på ei heil natt uten at den fant noke feil, men etter at maskina hadde stått på nokre timar og blåskjermen kom vart det fullt av feil.

Er nok litt grønn på dette området her. Kjørte everest, men skjønte ikkje heilt kva denne sa meg:P post-177227-1258485187_thumb.jpg

Er enhanced performance profile spesifikasjonane til minnebrikkene, mens memory module properties er det minnebrikkene har i systemet no?

Lenke til kommentar
Nu ser du i SPD igjen, se Motherboard, da ser du hvilken frekvens brikkene kjører, og se i Sensor hva spenning på brikkene er.

hmm... fant ikkje "sensor", men ser ut som om brikkene kjøre på 800mhz, sjølv om eg har satt bios til å køyre på 1066 (med mindre eg lese av feil her):p

post-177227-1258486587_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hvis du ser på ditt forrige bilde, så ser du hvor sensor er.

Brikkene kjører i med 400MHz ja,( Real Clock 400 MHz (DDR)

Så da blir Effective clock 800MHz.

Litt rart at du bare får feil på brikkene rett etter blåskjerm, det er memtest86 iso på en cd plate, du booter opp pc'en med, når du tester?

Endret av ask99
Lenke til kommentar
Hvis du ser på ditt forrige bilde, så ser du hvor sensor er.

Brikkene kjører i med 400MHz ja,( Real Clock 400 MHz (DDR)

Kan det vere noke av grunnen til blåskjermen, at brikkene ikkje køyre på dei instillingane som dei skal? Fant sensorane no ja:P Men spenninga til brikkene står ikkje der som eg kan sjå

post-177227-1258487780_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du skulle nok prøvd en av Free versjonene, den trial versjon var helt strippet.

Hvis du øker frekvens på minnet, vil du få blåskjerm lettere. Du bør heller prøve og øke dram voltage litt, feks 2.0 volt. Du vil heller ikke tjene noe ytelse, på å øke frekvensen på brikkene. Når du forlater bios, trykker du "Exit Save Changes", som du skal gjøre?

Var det en bootbar cd, du har memtest på? Og prøvde du memtest på en brikke om gangen, og i forskjellige ram slotter?

Endret av ask99
Lenke til kommentar
Du skulle nok prøvd en av Free versjonene, den trial versjon var helt strippet.

Hvis du øker frekvens på minnet, vil du få blåskjerm lettere. Du bør heller prøve og øke dram voltage litt, feks 2.0 volt. Du vil heller ikke tjene noe ytelse, på å øke frekvensen på brikkene. Når du forlater bios, trykker du "Exit Save Changes", som du skal gjøre?

Var det en bootbar cd, du har memtest på? Og prøvde du memtest på en brikke om gangen, og i forskjellige ram slotter?

det er der problemet mitt ligge. Kvar gang eg endra på volt-settinga så blir den nullstilt, sjølv om eg velge å lagre. Alle andre innstillinga som blir gjort i BIOS blir lagra, bortsett frå den. Memtest blir kjørt på en bootbar CD ja. Har kjørt på dei andre slotane, men ikkje ei brikke om gangen. For kvar gong eg slår av strømmen på maskina, så viser ikkje memtest feil på brikkene lenger.

Lenke til kommentar

P6026547.jpg

Er det denne strømforsyningen du har, det har vært et par tilfeller de siste ukene, hvor den ikke har vært stabil. Har du fordelt lasten rett på den, +12V1 og +12V2 bare til skjermkort, og resten på +12V4 ? Eller har du den nyere Mist 650W

Skal se litt i manualen din, på bios inst, når den en gang blir lastet ned fra Asus. Blir sikkert ikke i dag.

Lenke til kommentar
P6026547.jpg

Er det denne strømforsyningen du har, det har vært et par tilfeller de siste ukene, hvor den ikke har vært stabil. Har du fordelt lasten rett på den, +12V1 og +12V2 bare til skjermkort, og resten på +12V4 ? Eller har du den nyere Mist 650W

Skal se litt i manualen din, på bios inst, når den en gang blir lastet ned fra Asus. Blir sikkert ikke i dag.

Ser ut som den ja, men blei kjøpt i vår, så veit ikkje ka som er den "nye" :p Skjermkort er på +12v2, mens HK og HDD er på +12v4

takker for all hjelp eg kan få :D

Lenke til kommentar

Har du begge 6-pin pci-e kablene på +12v2, da må du flytte den ene til +12V1, de 2 utgangene skal bare brukes til skjermkort! Men det skal normalt ikke ha noe med memtest å gjøre, men fordel lasten riktig på psu.

Den nye Mist 650W, har bare 1 12V linje på 50 Ampere, og ikke 4 små 12V linjer, som din har.

Lenke til kommentar
Har du begge 6-pin pci-e kablene på +12v2, da må du flytte den ene til +12V1, de 2 utgangene skal bare brukes til skjermkort! Men det skal normalt ikke ha noe med memtest å gjøre, men fordel lasten riktig på psu.

Den nye Mist 650W, har bare 1 12V linje på 50 Ampere, og ikke 4 små 12V linjer, som din har.

ok... skal skifte det, men trur nok ikkje den skal påvirke memtest sånn nei

Lenke til kommentar
ok... skal skifte det, men trur nok ikkje den skal påvirke memtest sånn nei

Så lenge det ikke er feil på den da, men litt vanskelig å teste, når du får blåskjerm uten noen stress testing.

Normalt ville jeg foreslått en Power Supply test med OCCT Perestroïka, men du kan sikkert ikke kjøre noen av testene der, uten å få error, eller blåskjerm. Psu testen, er en kombinasjon av cpu:linpack og gpu:occt testen, da får psu kjørt seg.

Hvis du skal prøve occt til noe, så sett Max CPU Temp til 73'C, i options i occt. Og ikke kjør noen temp programmer samtidig med occt.

Lenke til kommentar

Dessverre ser du ut til at folk med CPUen på stock sliter med å få 1066MHz minnehastighet.

Antar problemet ligger i divideren, løsningen er enkel dog, gi CPUen en liten overklokk til du er ved målet på brikkene.

Det er tross alt her brikkene viser sine muskler og ikke om CPUen kjører stock.

Lenke til kommentar
Dessverre ser du ut til at folk med CPUen på stock sliter med å få 1066MHz minnehastighet.

Antar problemet ligger i divideren, løsningen er enkel dog, gi CPUen en liten overklokk til du er ved målet på brikkene.

Det er tross alt her brikkene viser sine muskler og ikke om CPUen kjører stock.

Eg fekk opp minnehastigheten til 1066mhz, men litt meir usikker på spenninga, da den fortsatt står som auto i BIOS (trengte ikkje overklokke CPU for å oppnå 1066mhz). Merkelig nok har maskina vore "stabil" den siste tida. I går fekk eg blåskjerm kun en gang, i motsetning til dei utallige gongane eg har fått tidlegare. Eg har heller ikkje gjort noken endringa som skal ha betydning for minnet, så for min del er dette fryktelig merkelig :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...