Gå til innhold

[Løst] Ubuntu finner feil TV


Gjest Slettet-XEFPLz0r

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-XEFPLz0r

Har ubuntu 9.10 server, men har installert desktop slik at jeg kobler den opp på TV en gang i blant når jeg trenger flere PC'er. (Har flere unger og en bedre halvdel hjemme)

 

Problemet er at Ubuntu ikke gjenkjenner min Sony Bravia KDL-46W4000 (46"), men foreslår Sony 72". Da må jeg enten lete ovenfor skjermbilde for å finne applikasjonene på toppen eller gå ned til 4:3 format. TV er ca 1.5 år gammel.

 

Har noen et forslag til løsning for å få ubuntu til å gjenkjenne TV'en min? :hmm:

Endret av Slettet-XEFPLz0r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XEFPLz0r
hva bruker du for å finne TVen? xorg.conf? nvidia-settings?

 

Har ikke noe nvidia eller ati kort, men et innebygd skjermkort i Intel g45 (INTEL „ICEDALE“ MATX LGA775 G45 BOX (BOXDG45ID)) hovedkort på serveren. Er bare koblet opp med hdmi fra serveren til TV'n.

 

TV'n dvs 72" ligger allerede inne når jeg går inn på display i ubuntu. Det dukker ikke opp noen alternativer når jeg søker.

 

Hadde heller ikke lyd før 9.10 oppdateringen så kanskje ikke hovedkortet er 100% støttet enda. Hovedkortet var helt nyutgitt for ca 1 år siden.

Lenke til kommentar

aha. Ubuntu har autokonfigurering for sånt. hm. vil tippe at du kan forsøke å spesifisere det manuelt i xorg.conf. spør på ##linux eller #ubuntu på freenode. eller egentlig, prøv #gentoo. det er den mest aktive kanalen, pluss at har en mye strengere on-topic policy, så der er ikke noen chatting. folk vil vel kanskje kunne hjelpe der.

Endret av aarolilja
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XEFPLz0r
Post output av "xrandr" når skjermen er koplet til.

 

TV'n har 1920x1080 og er som sagt 46", men jeg bruker 4:3 oppløsning (1024x768) under display preferences for å kunne se alt.

 

Her er output av xrandr:

 

Screen 0: minimum 320 x 200, current 1024 x 768, maximum 8192 x 8192

VGA1 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)

HDMI1 connected 1024x768+0+0 (normal left inverted right x axis y axis) 1600mm x 900mm

1920x1080 60.0 +

1280x720 60.0

1024x768 60.0*

800x600 60.3

640x480 60.0

DP1 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)

HDMI2 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)

DP2 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)

hrukin@Marbella:~$

Endret av Slettet-XEFPLz0r
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XEFPLz0r
Det stemmer at du kun kjører en skjerm sant? I såfall er det veldig rart dersom du ikke får hele bildet når du setter oppløsning til 1920x1080. Faktisk så ville jeg sett nøye etter om det er en innstilling på TV'en som tuller det til.

 

Har sjekket TV'n, men finner ikke noe der. Det er jo rart at det blir foreslått 72" i ubuntu. TV'n er jo verre en meg til å skryte på seg større størrelse.

 

Yepp, har bare TV'n som skjerm.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XEFPLz0r
aha. Ubuntu har autokonfigurering for sånt. hm. vil tippe at du kan forsøke å spesifisere det manuelt i xorg.conf. spør på ##linux eller #ubuntu på freenode. eller egentlig, prøv #gentoo. det er den mest aktive kanalen, pluss at har en mye strengere on-topic policy, så der er ikke noen chatting. folk vil vel kanskje kunne hjelpe der.

Prøvde å sjekke xorg.conf for se om jeg kunne sette inn mm på TV'n istedet for autokonfigurering. Prøvde sudo nano /etc/X11/xorg.conf, men fant ingenting inne på filen.

 

Er ikke så stødig på linux, men trodde dette var riktig kommando eller???

Lenke til kommentar
aha. Ubuntu har autokonfigurering for sånt. hm. vil tippe at du kan forsøke å spesifisere det manuelt i xorg.conf. spør på ##linux eller #ubuntu på freenode. eller egentlig, prøv #gentoo. det er den mest aktive kanalen, pluss at har en mye strengere on-topic policy, så der er ikke noen chatting. folk vil vel kanskje kunne hjelpe der.

Prøvde å sjekke xorg.conf for se om jeg kunne sette inn mm på TV'n istedet for autokonfigurering. Prøvde sudo nano /etc/X11/xorg.conf, men fant ingenting inne på filen.

 

Er ikke så stødig på linux, men trodde dette var riktig kommando eller???

Filen er tom fordi nyere Xorg autokonfigurerer alt (på Intel skjermkort ihvertfall). Men dersom du legger inn noe der manuelt så vil det overstyre.

 

PS: du kan konfigurere den fysiske størrelsen med xrandr. Mye bedre, ihvertfall for å prøve seg frem om det har noe effekt/finne den riktige størrelsen. Modelines også forøvrig.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XEFPLz0r

Må se litt på dette senere da jeg skal offshore en tur.

 

Skal google litt mens jeg borte for å lære litt om editering i xrandr for jeg har aldri vært borte i den. Har jeg forstått det riktig at jeg kan endre parametrene fra 72" til 46", da gjerne i mm samtidig som oppløsningen på 1920x1080 opprettholdes.

 

Har googla litt, men finner bare oppskrifter for å endre oppløsningen ikke størrelsen. Har dere noen tips om hvordan endre selve størrelsen på skjermen??

 

Så jeg hadde support for xrandr versjon 1.1 om det har noe å si

Endret av Slettet-XEFPLz0r
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XEFPLz0r
Les "xrandr --help" og "man xrandr" før du googler. Gjelder alt av cli programmer. Bruk feks:

"xrandr --fbmm XxY" hvor X og Y er størrelse i mm

"xrandr --dpi DPI"

 

Fikk det ikke til :no:

 

Prøvde sudo xrandr --fbmm 1020x574 som er skjermstørrelsen i mm, men ingenting skjedde. Prøvde også:

$ xrandr --newmode --fbmm 1020x574 og

$ xrandr --addmode --fbmm 1020x574

 

for å legge inn parameterene manuelt da jeg så EDID kunne overstyre, men det hjalp heller ikke. (hvis jeg har gjort det riktig da)

 

Jeg ser av xrandr utskriften at skjermen er 1600x900 mm, og da jeg dro frem en godt nedstøvet pytagoras fra bakerst i hjernen ble det akkurat 72" som vises i displayet. Kanskje det letteste er å bare kjøpe en 72" TV??

Ps skrev jeg hadde versjon 1.1, men det korrekte er 1.3 av xrandr.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Slettet-XEFPLz0r

Hei igjen

 

Tar opp igjen tråden i håp at noen andre har hatt lignende problem og løst det. I begynnelsen hadde jeg heller ikke lyd gjennom hdmi kabelen, men det ble fikset i en senere versjon av ubuntu og jeg håpet derfor at det kunne være noe med grafikkdriverne til mitt intel g45 hovedkort med integrert lyd/grafikk som også ville bli fikset ved en nyere versjon.

 

Har nå en topp fungerende ubuntu server med desktop, hvor vi bruker TV'n som skjerm med trådløst tastatur. Det er derfor veeeeeeldig irriterende og bare kjøre på en liten firkant midt på tv'n for jeg ikke får satt tv størrelsen riktig.

 

Som sagt har ikke problem å sette oppløsningen til 1920x1080, men da tv'n gjennkjennes som 72" istedet for 46" havner det meste utenfor bildet.

Lenke til kommentar

Som sagt har ikke problem å sette oppløsningen til 1920x1080, men da tv'n gjennkjennes som 72" istedet for 46" havner det meste utenfor bildet.

1. Disse to tingene er totalt urelaterte

2. Du har et scan-problem, og det er med 99% sannsynlighet tven din sin feil, som overscanner bildet, prøv å døpe om hdmi-inngangen til "PC".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XEFPLz0r

Som sagt har ikke problem å sette oppløsningen til 1920x1080, men da tv'n gjennkjennes som 72" istedet for 46" havner det meste utenfor bildet.

1. Disse to tingene er totalt urelaterte

2. Du har et scan-problem, og det er med 99% sannsynlighet tven din sin feil, som overscanner bildet, prøv å døpe om hdmi-inngangen til "PC".

 

Har prøvd nå å døpe om den ene hdmi inngangen på tv'n til PC, men det hjalp ikke. Jeg har derimot en egen pc inngang på tv'n, men det er bare skjerm og ikke lyd. Jeg har ikke noen av de gamle kablene liggende, men jeg skal prøve å få lånt noen for å sjekke om det hjelper.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XEFPLz0r

Hei

har prøvd å koble til en samsung 26" med hdmi til serveren. Tv'n vises som samsung 7", men bildet kommer likevel utenfor tv skjermen. Det er da rart at både sony og samsung har samme problemet, så jeg tror ikke feilen ligger der. Kan det være noe med driverne som ikke er helt i vater?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...