Gå til innhold

[Løst]Hvordan ser guttene på jentene i militæret? er vi en byrde?

trazi

Anbefalte innlegg

Etter hva jeg har fått med meg så gjør ikke fgtj-fallskjermjeger noe annet enn å trene mot verving (typisk FSK, MJK, JK/ISTAR, KJK, FjernEsk), og det er ikke gitt at en fallskjermjeger verver seg etter fullført fgtj. Ergo spiller de i noen tilfeller en svært liten rolle i Forsvaret i forhold til det E-tjenesten gjør, som er en operativ enhet.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kystjeger er ikke bare førstegangstjeneste. De har én avdeling/tropp med vernepliktige, og én avdeling/tropp med vervede. Førstegangstjenesten i KJK går ut på å trene mot en vervet stilling i den profesjonelle KJK-troppen.

MJK har ikke noen tilbud for førstegangstjeneste lenger.

Og trening som fallskjermjeger er helt klart relevant for jobb i andre jegerstyrker som de jeg nevnte i forrige innlegg. Enkeltmannsferdighetene og patruljetjenesten er veldig lik i alle jegerstillinger.

Lenke til kommentar
Latterligste jeg har hørt. De trener på mye rart, men tviler på at de trener seg opp mot verving som KJK (kystjeger, som er en førstegangstjeneste, noe MJK forøvrig også kan være).

Kystjeger er en førstegangstjeneste. Det kan også en hel del andre ting være. De aller, aller fleste

Og de trener seg for videre verving. De trenger da ikke verve seg i HJK/FSK (som spesialjeger). Du har flere tidligere fallskjermjegere både i MJK, KJK, TMBN (spesielt i FAC-miljøet), EBN osv.

Endrebjo: Har du ikke mulighet til å ta førstegangstjenesten i MJK lengre? Since when? De skryter jo voldsomt av at de har så god erfaring med å rekruttere folk som aldri før har vært militære og forme dem selv.

Lenke til kommentar

Jeg har forstått det slik at MJK ikke er en førstegangstjeneste i vanlig forstand. De tar blant annet inn personell som ikke har vært i militæret før, men jeg antar at alle må skrive kontrakt etter gjennomført 5 ukers MJK-opptak og fra da av er de vervet personell, og ikke vanlige vernepliktige. Avtjener du ett års verneplikt som fallskjermjeger eller kystjeger er du ikke forpliktet til å verve deg videre.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Jeg har forstått det slik at MJK ikke er en førstegangstjeneste i vanlig forstand. De tar blant annet inn personell som ikke har vært i militæret før, men jeg antar at alle må skrive kontrakt etter gjennomført 5 ukers MJK-opptak og fra da av er de vervet personell, og ikke vanlige vernepliktige. Avtjener du ett års verneplikt som fallskjermjeger eller kystjeger er du ikke forpliktet til å verve deg videre.

Og det samme gjelder for MJK, man kan ta Marinejegerkurset som førstegangstjeneste, og man er da ikke forpliktet til noe videre tjeneste etter det.

Antagelser bør man holde seg for god til...

Lenke til kommentar

Eller i alle fall skrive at det er det, fra starten av.

Fra MJK sitt område på mil.no:

Gjennom fysisk trening, innhenting av fakta og svevende tankevirksomhet, foregår en gradvis oppbygging av motivasjonen. Noen har som målsetting å få en innholdsrik og spennende førstegangstjeneste. Andre har fullført førstegangstjenesten eller jobber i Forsvaret, og gjennomfører Marinejegerkurset som skolering til et yrke som marinejeger på kortere eller lengre sikt.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

snakker om å spore av topic gutter! ble litt mye "pappan min er større en din" hær i slutten!

men takk for svar fra di FÅ som faktisk hadde noe mere fornuftig på hjertet.

å slapp av småblå, jeg har lyst å dra i føstegangstjenesten, ikke for å lage drama, å i allefall ikke for å

syte, og sist men ikke minst, jeg kan ikke si, iallefall sist jeg sjekket at jeg er på tur ut i fronten å må dra

en stakkar på 100 kilo med skudd rundt ørene. i første omgang skal jeg i førstegangstjenesten, drite meg litt ut, lære, presse grenser, oppleve noe nytt! og IJA jeg er motivert. tar ett år avgangen, å sikter ikke på afganistan før jeg ser min tjenesteutalelse etter endt førstegangstjeneste;) blir nokk et spennende år i vente!

Lenke til kommentar

Tips, ikke kom på innrykk for å prøve å bevise noe, at du for eksempel skal presse grensene dine, eller at du hadde lyst på et spennende friår. Da vil gutta begynne å lure på hva du driver med. Prøv å bli en av dem. Ikke negativt ment mot deg, men det første bruttern klagde på da han kom hjem på perm var at de to jentene i troppen hans var der kun for å fordele oppaktningen sin rundt på gutta og for å skyte med ag. Hun ene dro forresten hjem etter 3 dager fordi hun fant fort ut at hun ikke passet inn.

Lenke til kommentar

skal ikke inn for og bevise noe som helst. skal inn fordi jeg har lyst, å har lyst på en utfordring. kan vel ikke kalle militæret et friår heller, vil heller kalle det en forandring i hverdagen med nye utfordringer? fri år har jeg hatt nokk av i noen år nå!

Lenke til kommentar

I utgangspunktet hadde jeg ikke noe imot jenter i forvaret, men gjennom et år med førstegangstjeneste erfarte jeg det mange her skriver om. De blir lett demotiverte, sutrete og må ha hjelp til alt mulig. Dette er en veldig generaliserende oppfatning av de jentene jeg var i kontakt med gjennom førstegangstjenesten, nesten samtlige av disse hadde mangelfull fysikk eller innsatsvilje når det gjaldt. Eksempelvis fikk en av jentene sykemelding på grunn av ryggplager, som innebærte at hun ikke kune gå streifpatrulje, men hun kunne uten problemer sitte på vakt. En normal streifpatrulje der jeg tjenestegjorde var i praksis en liten halvtimes rusletur, noen ganger med en ganske lett stridssekk på ryggen, det siste er dog trolig noe hun kunne ha sluppet.

På den annen side er ikke guttene så mye bedre heller. det er mye sutring og klaging også for oss gutter, enda vi ofte er bedre fysisk skikket enn jenter til å utføre de oppgavene som krever fysisk styrke (helt generelt altså, det finnes jo mange unntak). Det vi gutter gjerne fokuserer på når vi observerer jenter som klager, er at de tross alt er der frivillig. Selv om mange gutter trives i forsvaret, så er de aller færreste der fordi de har hatt et reellt valg.

Somrene 2008 og 2009 var jeg på befalsopptak på Kjevik, dette er nesten som rekruttskolen på nytt - eller en kortversjon av den. I feltøvelsen, som er uke 2 av 3 på opptaket, opererer man hovedsaklig lagvis. På disse to årene har jeg vært på lag med tilsammen 5 jenter (første året var vi 3 jenter og 3 gutter på laget, man kan jo forestille seg mine forventninger basert på mine egne tidligere erfaringer - ikke hadde noen av dem noe militær erfaring fra før heller). Alle disse 5 jentene viste seg imidlertid å være noe av det barskeste personellet jeg noensinne har møtt i førstegangstjenesten. Jeg klarer rett og slett ikke å finne ord sånn på sparket som illustrerer hvor godt de egner seg, på alle felt, til å utføre befalsoppgaver. Vi snakker ikke om sjefete traktorlesbebeist, men helt vanlige jenter som er sinnsykt gira og i god fysisk form. Alle fem er i dag enten sersjanter eller befalsskoleelever, og en av dem ble kåret til beste befalselev på Kjevik (LBSK) ved forrige kull. Jeg er ingen av delene.

Lenke til kommentar

Vel nå stiller du spm på ett veldig mannsdominert forum hvor folk har sterke meninger..

Jeg har som noen andre gutter i vårt land fullført førstegangstjeneste..

Troppen vår var oppdelt i 2, slik at vi hadde en av uke og en på uke i teorien.

Det er jo endel fordeler og endel bakdeler med å være jente, men hvordan guttene ser på dere er vel noe individuelt.

Vi hadde 9 jenter fordelt på de to troppene, på min tropp var det 4, det ble utrolig mye bitching og baksnakking sjalusi og drama det ble faktisk så ille at noen av de måtte skilles, og ble sendt bort.

På mitt vaktlag var jeg så heldig at jeg fikk oppleve to ytterpunkt av hvordan jenter kan være. Vi hadde den late feite jenta, som alltid klaga, aldri gjorde noe frivillig, hadde høydeskrekk for 0,5meter og ikke hadde noe å gjøre i forsvaret, grunnen til at hun fikk bli var ene og alene at hun var jente. Mange gutter med langt bedre holdniger, og innsats ble sparka ut fra min tropp, men pga hun var jente fikk hun bli.

Jeg var heldigvis bare i felt med henne en gang, men lat feit og sytete som hun var gjorde hun dette mye værre en det var. Jeg rakk opp på et fjell, av med pakning hente hennes og opp igjen før hun hadde klart og komme seg halveigs.. Hun kunne heller ikke noe teknisk, hadde ikke gode lederegenskaper, humør eller noe av dette som vanligvis kreves av en god soldat!

På andre siden hadde vi og ei jente som alltid var blir, ikke hadde noe imot og gjøre litt ekstra, og faktisk klarte og fullføre lengre marsjer uten og bli for sytete. Hu var vandt til og gå i fjell med sekk, hadde ok tekniske egenskaper, og var veldig easy going.

Så, det jeg synes det koker ned til er hvaslags type jente du er, man er der frivillig, ikke gidd og hver der hvis hver eneste dag er en plage, heller gå hjem til mor og far da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...