Gå til innhold

[Løst]Hvordan ser guttene på jentene i militæret? er vi en byrde?

trazi

Anbefalte innlegg

Jeg har sagt at dagens kriger avviker noe fra gamledager, da man i f.eks. Afghanistan trenger kvinner for å komme i kontakt med enkelte grupper. De bærer nok allikevel på 50kg, med tanke på at alle må ha våpen, vann, ammo, skuddsikker vest osv.

Om argumentet ditt om oppakning er et av de store er det ikke riktig. Jenter er mindre, derfor har de mindre vest og lettere. Veier langt under 10kg. Våpenet er ca. 5kg og legg på 5kg til diverse. Da er vi oppe i ikke mere en 20kg ekstra. det klarer nok selv den mest pinglete nerden på et norsk gutterom.

De aller fleste avdelinger kjører rundt i biler med påmonterte våpen og beveger seg aldri langt fra kjøretøyet.

Om det er snakk om en invasjonskrig fra russland spiller det vel egentlig ikke om vi er gutter eller jenter. og det er vel det eneste tilfellet alle mann ville hå måtte gå rundt med 50kg.

Man kan ikke planlegge med å alltid befinne seg på kjøretøy, det skjønner vel du også. Er jo oppskriften på hvordan tape alt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snakker vi om hvvordan man faktisk jobber i forsvaret, eller snakker vi hvordan den ultimate krigsmannen er?

Tror du at regulære norske styrker faktisk masjerer rundt formasjon i afghanistan med full oppakning flere timer om dagen?

Vi snakker om hva man må kunne forvente hos en soldat.

Det andre avsnittet ditt fremstår noe kryptisk men "regulære" norske styrker vil vell gjøre mye forskjellig i en krigssituasjon, bla. besette høyder og stillingsommråder som ikke er lett tilgjengelige med bil. Videre så kan man ikke alltid basere seg på kjøretøy, det funker simpelthen ikke.

Lenke til kommentar
Jeg har sagt at dagens kriger avviker noe fra gamledager, da man i f.eks. Afghanistan trenger kvinner for å komme i kontakt med enkelte grupper. De bærer nok allikevel på 50kg, med tanke på at alle må ha våpen, vann, ammo, skuddsikker vest osv.

Om argumentet ditt om oppakning er et av de store er det ikke riktig. Jenter er mindre, derfor har de mindre vest og lettere. Veier langt under 10kg. Våpenet er ca. 5kg og legg på 5kg til diverse. Da er vi oppe i ikke mere en 20kg ekstra. det klarer nok selv den mest pinglete nerden på et norsk gutterom.

De aller fleste avdelinger kjører rundt i biler med påmonterte våpen og beveger seg aldri langt fra kjøretøyet.

Om det er snakk om en invasjonskrig fra russland spiller det vel egentlig ikke om vi er gutter eller jenter. og det er vel det eneste tilfellet alle mann ville hå måtte gå rundt med 50kg.

Mitt argument om oppakning er ikke av stor betydning. Prøvde bare å motbevise din teori om at dette var noen søndagsturer. Oppakningen bikker nok hvertfall 30kg, uten at jeg vet spesifikt hva som kreves. Men hva om en person ligger skadet 500m fra bilen, og man må bære han på en båre, pluss utstyret osv. Da blir det over 50kg... Mitt poeng ligger ikke forankret i det faktum at utstyret er tungt, dette er bare en av mange faktorer som teller i disfavør av kvinner i forsvaret.

Lenke til kommentar

Fult oppkittet så blir det plutselig jævlig mye tyngre å gå. Det kan jeg skrive under på :p

EDIT: Hvem av dere jobber/har jobbet i forsvaret og har vært ute i internasjonale operasjoner? Bare lurer, siden det virker som om de fleste her har utrolig god peiling på hvordan ting er ute i AO samt norske styrker sin SOP.

Endret av Pasient
Lenke til kommentar
Fult oppkittet så blir det plutselig jævlig mye tyngre å gå. Det kan jeg skrive under på :p

EDIT: Hvem av dere jobber/har jobbet i forsvaret og har vært ute i internasjonale operasjoner? Bare lurer, siden det virker som om de fleste her har utrolig god peiling på hvordan ting er ute i AO samt norske styrker sin SOP.

Legg til at du gjerne opererer i grusom varme (litt avhengig av sesong selvfølgelig). Det er MYE verre å bære oppakning i 35-40 grader enn i 25. Norske soldater klager gjerne når det er over 25, og med god grunn, for da er det allerede mye tyngre å bære ting enn i romtemperatur. All fysisk aktivitet på FOS ble innstilt ved over 30 grader, og en del andre regler gjaldt mellom 25 og 30: http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/fos...rticleID=186179

Tiltak ved ulike temperaturar:

-25-27 gr.: Lettingar i antrekk; hovudplagg og uniformsjakke av, oppbretta bukse

-27-30 gr.: Innføring av 30/30; det vekslar mellom 30 minuttar aktivitet og 30 minuttar pause der aspirantane held seg i skuggen og drikk mykje. Ved 28 gr. Blir det tilført to ekstra sanitetspunkt på løyper der belastinga er større enn normal.

-Over 30 gr.: All aktivitet vert innstilt.

Fakta er at stor prosentandel av jentene ikke klarer å håndtere nødvendig oppakning i varme temperaturer. Det gjør ikke jeg heller, men det førte altså til at jeg ikke fikk tjenestegjøre der jeg ville. I mange jenters tilfeller ser man mellom fingrene på slikt. Forhåpentligvis gjøres ikke det der det virkelig teller, nemlig (i dag) i Afghanistan.

Hva som er standard av oppakning og GRU er ikke så vanskelig å finne ut om du kjenner folk. Jeg spør stort sett de rette folka om ting. Jeg har ikke vært ute selv, men har en liten drøm om å søke befalsskole.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ei 25 år gammel jente tjenestegjorde frivillig i samme Jegerkompani som meg på Porsangmoen i 11 mnd og hun gjorde en utmerket jobb. Men fra hva jeg kan lese virker det ikke som om de har noe i forsvaret å gjøre lol. Til syvende og sist går det på personlighet og innsatsvilje.

Lenke til kommentar
Ei 25 år gammel jente tjenestegjorde frivillig i samme Jegerkompani som meg på Porsangmoen i 11 mnd og hun gjorde en utmerket jobb. Men fra hva jeg kan lese virker det ikke som om de har noe i forsvaret å gjøre lol. Til syvende og sist går det på personlighet og innsatsvilje.

Flertallet her sier jo at det ikke er noe problem med jenter som faktisk presterer på samme nivå som guttene. Problemet er alle jentene som slipper unna med dårlige prestasjoner på grunn av at de mangler pikk.

Lenke til kommentar
Problemet er alle jentene som slipper unna med dårlige prestasjoner på grunn av at de mangler pikk.

Det er jo slike argumenter som gjør diskusjonen så banal. Er bare meningsløst å diskutere, Im'out.

Utdyp, er du snill. Mener du at det er feil (som i at det ikke skjer) at jenter slipper unna med dårlige fysiske prestasjoner, eller mener du at det er irrelevant?

Lenke til kommentar
Problemet er alle jentene som slipper unna med dårlige prestasjoner på grunn av at de mangler pikk.

Det er jo slike argumenter som gjør diskusjonen så banal. Er bare meningsløst å diskutere, Im'out.

Hvordan kan det være et banalt argument når det er forankret i virkeligheten.

Vi har aldri sagt at dyktige kvinnelige soldater ikke finnes, bare at de er i sterkt mindretall.

Lenke til kommentar

tusn takk for alle synspungter!!:)

Først og fremst vil jeg bare si, at jeg er veldig enige med dere ibunnågrunn! syns det er forkastelig at ting skal bli letter bare fordi man er jente. Men jeg tror det er utrolig mange av de som drar inn på feil grunnlag, og dermed setter alle jenter i et lys som skriker svakhet, klaging og ubrukelig.. hørt litt rundt å får et syn på at mange drar inn fordi det er "kult", eller forde de vil møte nye folk å fe, og ija noen er faktisk å ubrukelig at de drar inn for og se på gutta..flaut å være jente når man får høre det.. og ija det finnes en del av gutta som er like ubrukelig...!

MEN det er det som er så iriterende, og gjør meg litt forbanna. Jeg vil inn i militæret, det har jeg planlagt i noen år nå, jeg vet jeg kan, å jeg vil inn for å lære, oppsøke nye utfordringer, og kanskje tilogmed søke meg inn å ta en form for utdannelse innen forsvaret. Bare veldigveldig synd for oss som virkelig vil dette, å blir sett ned på fra dag 1, til vi har bevist at vi er minst like brukelig som gutta. men, om det er det som må til, for at jeg skal få oppleve å mestre det jeg vil gjøre, så helt ok!

Ja, kjempekjekt for de jentene som syns det er greit å få alt på sølvfat fra befal og militæret skjenerelt.. kjempeflott for dem,:) syns det blir helt feil. men Befalene/forsvaret er vel god skyld i det og da, da de apsolutt gir dem snarveien? får vi alt av goder i hendene er vi ikke likestilt med guttene, da er vell hele poenget borte med likestilling?.. nei dette er vell bare en evigvarende diskusjon som aldrig vil ta slutt..

Jeg skal i allefall inn, jeg vet at jeg kan klare det, det er et pluss å ha innstillinga med seg!

Husk nå bare på de som klarer seg fint og utfører det de skal lett,

desverre har vi i flertall som ikke gjør det..

Lenke til kommentar

De fleste gutta ser vel på jentene i militæret som madrasser.

Og de jentene jeg har møtt som har vært i militæret, har vel vært nettopp madrasser, så de har vel ikke akkurat gjort noe for å avkrefte den stereotypien - heller omvendt, de har gjort alt for å bekrefte den.

Lenke til kommentar
De fleste gutta ser vel på jentene i militæret som madrasser.

Og de jentene jeg har møtt som har vært i militæret, har vel vært nettopp madrasser, så de har vel ikke akkurat gjort noe for å avkrefte den stereotypien - heller omvendt, de har gjort alt for å bekrefte den.

jess som sagt, ikke alle faller under den kategorien. Kjeresten min er nå oppe i ingb, har fått mange skrekkhistorier, og kaserner som ligner horehus til tider..

men han forteller og om de som ikke er det! de som er inne for å lære å fullføre med stil, å som gjør seg fortjent til respekt...... noen av dere er fæle til å føye alle under en kam, er skammelig klar over at det er sikkert tett på en hau av de som bruker året på å være sex.leketøy for en skokk men hormonelle mannfolk, men det er ikke alle om er slik, noen tar året litt mere seriøst enn som så...

Lenke til kommentar

tror ikke dette er nevnt her, men jenter som går inn i forsvaret må huske på at de skiller seg ut og blir lagt merke til fra dag 1.

det er vel skjeldent mer enn 1-2 jenter i en tropp, og det er da utrolig lett å legge godt merke til dem. selv om de nødvendigvis ikke sutrer mer enn gutta så blir det lagt MYE mer merke til.

Lenke til kommentar

enig med aklla at kvinner blir veldig synlig i forsvaret. Personlig hadde jeg adm.ass tjeneste i 11 måneder og jeg tror med stor sikkerhet at en jente lett kunen ha gjort den jobben. Og det er nå faktisk slik at veldig mange jobber i forsvaret ikke krever at du fysisk er på nivå med en fallskjermsjeger.

det største problemet problemet slik jeg ser det er egentlig ikke at de er jenter men at man blander kjønn. I forsvaret blir alle gutter like. Og det er denne likheten som danner bånd som knytter oss mere sammen ( ja jeg vet at for mange er det bare jobb). Og denne likheten er vanskeligere å oppnå på tvers av kjønn.

Det er rett og slett vanskeligere å oppnå den samme grad av "brorskap" om du vil mellom en kvinne og en mann av lik seksuell preferanse som ved to menn. Og da i allefall uten at det oppstår spenning.

http://www.cdi.org/issues/women/combat.html

er en artikkel som tar for seg noen av argumentene for og mot jenter i forsvaret ( riktig nok det amerikansk og at den er pro rettet)

Lenke til kommentar

Må bare nevne en liten ting. Viktig å huske på at hvis man ser på en gutt som er uegnet og klager mye, så er sjansen faktisk veldig stor for at han aldri ville inn i forsvaret i det hele tatt. Han er der ved tvang. Dette er sjeldent tilfellet for en jente. Dette er litt uheldig for "klageretten" til det kvinnelige kjønnet.

Opplevde flere ganger at gutter som klager ekstra irritert hvis en jente klager. For dem var det kanksje noe av det siste de ville tilbringe et år av livet på, og da har man en litt større sytetolleranse, om man kan si det slik?

Lenke til kommentar

Skal ikke dra alle over en kam, men har hørt mange historier med sutrete jenter som gir opp fort. Ei jente oppi lia har vært i militæret en stund. Forskjellen mellom hun og 90% av de andre jentene i militæret var at hun var en maskin. Speideren siden hun lærte å gå og ungdommsheimvernet ei stund før førstegangstjeneste. Trente vekter og kondis ofte, og ganske sterk. Er slike jenter militæret trenger. Ikke disse sutrejentene som bare vil inn pga det er mote.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...