Gå til innhold

[Løst]Hvordan ser guttene på jentene i militæret? er vi en byrde?

trazi

Anbefalte innlegg

Tror storsekk, stridsvest og våpen veier rundt 30 kilo ish, så prøv å ha på deg noe (sekk ellerno) med den tyngden og gå et par kilometer i kjapp marsj. Hvis det ikke er helt vilt jævli, så ser ikke jeg noe i veien for at du burde dra i forsvaret.

Prøv heller 4-5 mil. Noen kilometer klarer alle å krangle seg gjennom.

Skulle sett rekruttøvelsen vår. Den begynte med en lang masj, og etter kanskje en mil begynte et par av jentene å gråte, og nesten alle klagde som et helvete over smerte i ben og rygg. (Selvfølgelig noen gutter som klaget, men ikke på langt nær så mye) Vi, guttene, måtte selvsagt bære alt av utstyr de hadde, samtidig som flere av jentene måtte bli fraktet i kjøretøy resten av veien. Da forsvant respekten for jenter i forsvaret.

Vet at flere jenter klarer seg bra, all respekt til dem, men de er i ekstremt undertall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lite tillit til jenter i forsvaret slik det er i dag. Forsvaret vil absolutt ha inn flere kvinner (særlig som ledere) noe jeg mener går utover kvaliteten. I felt og strid er nok mannlige soldater å foretrekke. Jenter kan sikkert gjøre god nytte for seg i støttefunksjoner osv. men i de tyngre oppgavene tror jeg vi har bedre alternativer.

Så for å svare: Hvis jeg skulle vert i et lag med en jente i ville hun mest sannsynelig vert en byrde, ellers er dere mer enn velkomne

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar

problemet er at mange jenter har alt for lav terskel for å bli med i militæret. Mange drar for å bli i god form, noen drar for å få respekt av andre, noen drar for utfordringer og mange drar for de ikke har noe bedre å gjøre å tror de skal få masse nye venner i militæret. Dette er disse siste som er størst fail.

Jenter i militæret er kjekt, får litt andre å snakke med bla. Men når de ikke klarer å bære hjelm og mp5 samtidig er det vannvittig provoserende.

Lenke til kommentar

Jeg går selv befalskolen etter å ha vært inne til førstegangstjeneste 1 år. Og mitt bilde av jenter i forsvaret har ikke endret seg så mye de siste 1,5 årene.

I min tropp har jeg 2 jenter, og disse to jentene representerer to helt motsatte oppfattninger av jenter. En av jentene er totalt ubrukelig og kunne ikke ledet en saueflokk over et beite. Mens hun andre er helt RÅ på alt fra lagledelse i strid, til det å være instruktør for soldater!

Kort og godt kan man si at jenter generelt ikke kan stille opp mot gutter i gitte situasjoner og arbeidsoppgaver. Når det er sagt gjelder det samme for en hel del gutter. Men konklusjonen er alikavel at det er jentene som har "minst" å gjøre i forsvaret. (satt litt på spissen)

Dersom jeg får en jente tildelt i mitt fremtidige lag skal hun være klar over at det stilles LIKE krav til henne som til guttene uavhengig av hvilke krav som stilles på eks 3000m. Dette er av den enkle grunn at jeg skal kunne stole på henne like fullt som jeg må kunne stole på de andre i laget i krise eller krig.

Dersom guttene må bære 50kg pakning under en infill må jenten kunne gjøre det samme.

Dersom noen i laget blir skutt skal hun under alle omstendigheter kunne TASSe vedkommende bort.

Dersom det brenner på dass skal hun under alle omstendigheter kunne løfte våpenet sitt for å drepe FI.

Når dette er sagt har jeg hittill bare møtt en jente i forsvaret som gjør nettopp dette. Og hun er jeg stolt av å tjenestegjøre med!

Nå kan dette mistolkes som en heksejakt. Men det er det ikke. I mine øyne har alle jenter og gutter i forsvaret samme utgangspunkt. Men et eller annet sted på veien viser jentene/guttene om de er verdig til å kunne tjenestegjøre i det norske forsvaret.

Kort fortalt: Inntrykket av jenter generelt er forferdelig. Men de som gjør seg fortjent til respekt, får det!

Lenke til kommentar

Mye av det jeg mener, er sagt fra før. Vil du -som jente- inn i forsvaret, er du nødt til å gå inn i deg selv, bestemme deg for at du ikke skal være noen byrde, yte det dobbelte av dine slappe medsoldater og gi alt. På denne måten kan du slå et slag for alle kvinner, og bevise for deg selv at med litt pågangsmot og dedikasjon får du til det meste.

Et annet aspekt med kvinner i forsvaret, som jeg opplevde som -om ikke et problem- litt irriterende, var at de har en tendens til å få hormonene i sving hos sine mannlige medsoldater. Dette medfører at mange blir litt i overkant "tøff" og kan være direkte vanskelig å ha med å gjøre, når de skal bevise sin manndom ved å ikke la seg bli kommandert av autoriteter og lignende, noe som er vitalt i enkelte situasjoner, og kan kanskje utsette troppen for i overkant mye unødvendig småproblemer.

Lenke til kommentar

"Dersom jeg får en jente tildelt i mitt fremtidige lag skal hun være klar over at det stilles LIKE krav til henne som til guttene uavhengig av hvilke krav som stilles på eks 3000m"

Det er mange som tenker slik. Problemet er at det ikke er du som bestemmer over laget ditt, selv som lagfører, og du hvis tropp/kompanisjef får problemer med TMO på grunn av deg, så blir det ikke særlig hyggelig for deg. Har ingen erfaring som lagfører selv annet enn lekeøvelser med ubrukelige flysoldater, men det er mye ovenfra-og-ned-styring i militæret, SPESIELT når det gjelder slike politiske ting.

Lenke til kommentar

Vi hadde 7 jenter i troppen våres som bestod av ca 35 rekrutter tilsammen.

Det inntrykket dere jenter gir, bestemmer hvordan vi gutter ser på dere. Og omvendt selvsagt. Oppfør dere normalt, så blir det dritkult for både dere jenter og oss gutter og ting vil være bra. Det er alt etter hva dere legger opp til.

En ting er sikkert, man ser ikke ned på jentene med mindre de legger opp til det selv. Samme gjelder gutter. Angående fysisk akiviteter: viss du tror du er i god form så tror jeg at du klarer deg fint. Enkelte av jentene i troppen min var i bedre form enn meg, uten tvil. Så ikke vær redd for det. Jeg syns det er litt kult med jenter som søker seg inn i forsvaret. Mange av jentene får også førstevalget sitt oppfylt når det gjelder tjeneste.

Angående det med at jenter er i dårligere fysikk, er ikke sant. Muskelmasse, ja kanskje. Men de fleste øvelsene, ihvertfall i Sjøforsvaret, går mest på utholdenhet og kondisjon enn styrke.

Jeg vil tro at rekrutten er tyngst. Etter rekrutten finnes det mange stillinger som ikke krever like mye av fysikk. F.eks velferdstjenester, sjåførstillinger.

Er du i grei form, så kan Vakt&sikring være noe også. Det har de oppe i Hasj-stad og Ramsund ihvertfall.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Jeg er litt i samme situasjon som deg, viczor. Jeg har alltid hatt lyst til å dra i militæret, men jeg har vært usikker på om man egentlig er velkommen. Etter mye frem og tilbake endte jeg opp med at jeg vil dra. Så nå har jeg fått innkallelse til GSV. Jeg har i alle fall trent en del med sekk. Jeg er ikke keen på å være dårligst/evt. ikke klare å bære sekken, så nå går jeg noen turer på 15-40 km i uken med 35-45 kg på ryggen. I tillegg har jeg trent mye løping. Jeg har egentlig ikke peiling på hva ”vanlige” gutter løper på for eksempel 3000m, men jeg satser på at dersom jeg løper på under 10:30 så slipper jeg å bli fullstendig disset ut.

Anbefaler deg å finne noen gutter å trene med. Det er mye lettere å bli bedre når man trener med folk som er sprekere!

Du får ha lykke til på sesjon. De testene der er superenkle. Jeg fikk visst top score på den "IQ"-testen alle stresser sånn for, og jeg er på ingen måte noe mattegeni. Du trenger absolutt ikke å lese noe i forkant.

Lenke til kommentar

Heh, jeg tviler nå litt på det. Jeg går ikke akkurat fort, og jeg tar sikkert altfor mange pauser.

Og 10:30 er ikke bedre enn de fleste gutter. Jeg løp 3000m på skolen for en del måneder siden, og da endte jeg på 10:43. Da var det bare 2 gutter som var tregere enn meg...

Lenke til kommentar

Måtte faktisk lage bruker bare for å kommetere dette.

I min almenn VG3 klasse er det kun 1 person som kunne klart 10:30 på 3000-meter, og han er i norgeseliten innenfor orientering i både junior- og seniorklasse.

Løper selv 3000-meter på 12, og er godt fornøyd med det.

Så du går enten i en supersprek klasse....

Lenke til kommentar
Er du sikker på at oppakningen er så tung som du sier? 45 kg er ca dobbelt så mye som man bærer med på en femdagers fjelltur. Vekten sjekker du enkelt ved å stille deg på badevekten med og uten sekk. Så finner du forskjellen.

Ja, vekten er jeg rimelig sikker på. Jeg har gått veldig mye i fjellet hele livet, og det uendelig mye tyngre enn en vanlig 15-18 kilos sekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...