Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Unnskyld, men jeg ser jenter i militæret bare som en byrde, etter min mening må du være dobbelt så godt trent som oss mannfolk da dere klager lettere og raskere enn oss. Ta deg noen joggeturer med 40-60kg oppakning og tenk litt etterpå. De som klagde mest når jeg var i militæret var gutter. Så ser ikke den. Hæren sier selv at de ønsker flere jenter og jenter er kos. Kjør på! Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 (endret) I Norge praktiserer vi gjerne likestilling. Derfor skal, etter min mening, både jenter og gutter i militære. Så enkelt er det. MEN det skal ikke stilles mindre krav til jenter enn til gutter. Militær, brann, politi osv er yrker der man må utføre en type jobb som ikke tar hensyn til om du er kvinne eller man. Er det et krav i militæret at du skal løpe 10mila med 50kg oppakking så skal du det uansett om du er jente eller gutt. Om det blir krig, så er det ingen som tar hensyn til at noen er jente, og om jenta da ikke klarer å utføre en like bra jobb, så må hun ertattes. (dette gjelder alle) Samme med brannvesenet. Om du skal inn i et hus å redde ut et menneske som ikke er bevist, så veier ikke denne personen 20kg mindre avhengig av hvorvidt du er gutt eller jente. Så, så lenge jentene klarer å yte like mye som gutta så er de ingen byrde, men når dem ikkje klarer dette, så har de vell ikke noe der å gjøre? Endret 17. november 2009 av Zepticon Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Jenter er kos ja, gode felt madrasser. Lenke til kommentar
knutby Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 (endret) x Endret 24. februar 2010 av Loffelur Lenke til kommentar
simen_k Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 For å ta for meg deg panserbataljonen som du nevner spesielt: Jeg har erfaring fra både Stormeskadron 3 og 4 i Panserbataljon på Setermoen i Indre Troms og jeg har hatt flere jenter i troppen på disse tidspunktene. Min erfaring er at som kvinnelig soldat så dukker det opp flere problemerfor enn for de mannlige soldatene, både det rent fysiske og det psykiske. Det er rart, men mennesker er bygget opp slik at det frastøter seg enkeltindivider som ikke passer inn. Som for eksempel på skolen hvis man er den laveste i klassen, eneste med rødt hår og freiner, tjukkeste osv. blir man ofte uthengt. Det jeg har sett her kan være på grensen til uthenging av jentene dog dette er et sterkt ord. Det prates mye innad i troppene og folk som skiller seg ut blir ofte snakket om. Synd men sant. At jenter klarer å gjøre en minst like god jobb som mange av guttene er jeg ikke i tvil om. Det gjelder bare å forvalte de rette folkene på rett oppgave. Istede for å sette kvinnen(e) som fotsoldater der man får mer fysisk påkjenning, kan man heller sette dem på vogn som skytter eller vognfører f.eks. der det gjelder å ha hodet på plass fremfor kondisjonen. Det finnes selvsagt jenter som klarer å gjøre minst like god jobb som fotsoldat også. Men det du skal være klar over er at det snakkes mye innad i en tropp/esk og det er ikke like lett å bli inkludert blant likemenn som kvinne, desverre. Men det er ikke på grunn av at karene ser på deg som svakere nødvendigvis. For å ta for meg de ansattes holdinger til kvinner så skal du ikke tenke på uthenging. Her er det (hvertfall hos oss) motsatt. Det er det som er synd er at det ofte blir slik at kvinner blir sett på som favorisert fra de vernepliktige sin side. Jo mer befalet hjelper deg med å få det som du vil, jo mindre vil dine likemenn mislike deg. Vi har tilfeller her hvor enkelte ikke vil sove ute, spise ekkel feltrasjon, presse seg like hardt som gutta og da slipper de det. Det er ikke spesielt poulært av gutta. Mitt beste råd til deg er å ta ordre som en mann og ikke still spørsmål over dem og snik deg unna og bruk trumfkortet ditt som kvinne. Stå på og lykke til! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 "i har tilfeller her hvor enkelte ikke vil sove ute, spise ekkel feltrasjon, presse seg like hardt som gutta og da slipper de det." Kødder du? Det er noe av det dummeste jeg har hørt. Lenke til kommentar
simen_k Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Har vært tilfelle hvor enkelte har fått skinkesmørbrød istede for FR på øvelse ja. Desverre... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Har vært tilfelle hvor enkelte har fått skinkesmørbrød istede for FR på øvelse ja. Desverre... Latterlig. Rett og slett latterlig. Lenke til kommentar
simen_k Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Har vært tilfelle hvor enkelte har fått skinkesmørbrød istede for FR på øvelse ja. Desverre... Latterlig. Rett og slett latterlig. Kan ikke si meg så uenig i det nei. Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 (endret) Absolutt ikke. Men dårlig moral og klaging smitter værre en svineinfluensa. Selv var jeg ikke den som bar mest eller løp fortest, tvert i mot, men å holde seg god for syting bør de fleste klare. Og holdinger som å skjære alle over en kam smitter ikke? Kan det ikke være at slike holdninger smitter over på jenter og gjør at de føler seg mistilpassede, får dårlig moral og presterer dårligere av det? Ja, fysisk styrke er en ting. Men så var det alt det andre "tullet" som gjør et menneske til et menneske. Jeg var positiv til jenter i forsvaret og imponert over de fleste av de under første delene av rekrutten. Så kom det tyngre sekker, kortere netter, kaldere tider, mindre mat og flere fysiske oppgaver. Først da begynte jeg å revurdere mine meninger. Så på ingen måte tro at jeg har gått med instillingen fra starten av, den har jeg gjort opp meg etter 1 år i tjeneste. EDIT: Ang. det å skjære alle over en kam kan jeg være enig med deg! Det finnes sikkert jenter der ute som er langt bedre skikket til å drive krigføring en de fleste av gutta, men så langt har jeg ikke truffet noen, at de finnes er det ingen tvil om. Endret 17. november 2009 av Chris_lox Lenke til kommentar
simen_k Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Jeg var positiv til jenter i forsvaret og imponert over de fleste av de under første delene av rekrutten. Så kom det tyngre sekker, kortere netter, kaldere tider, mindre mat og flere fysiske oppgaver. Først da begynte jeg å revurdere mine meninger. Slik opplevde jeg det i min avdeling også. Det er derfor jeg mener det er viktig å finne rett oppgave til rett person For som jeg nevnte tidligere så er det kjedelig for de andre soldatene hvis hun faktisk klarer å tvinne befalet rundt lillefingeren og få det som hun vil. Det tjener egnentlig ingen. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Noen avdelinger prøver å dra med seg mest mulig jenter gjennom tjenesten for å kunne vise frem et mangfoldig forsvar. Dette kan slå begge veier for guttene. Der jeg var (GSV) ble det kjørt litt seleksjon gjennom året, spesielt med tanke på hvilke stillinger de forskjellige skulle ha. Dette gikk stort sett veldig bra, og både jenter og gutter som ikke nådde helt opp eller som manglet motivasjon ble satt i stillinger med mindre felt og mer administrasjon (sjåfør, samband, osv.). Mot slutten var det i mine øyne kun to jenter av 30 som møtte på innrykk som var like gode feltsoldater som snittet av guttene. Men det var også et par jenter som kom i feltstillinger som ikke burde vært der. Når man opererer i patruljer på fire, og én av dem har spesielle behov, er lite motivert og dårlig fysisk skikket, så merkes det veldig godt på hele patruljen. Jeg så ikke maken stemning i noen av de andre rene guttepatruljene, og de fleste var enig at noen av jentene der aldri skulle kommet gjennom. Det var selvfølgelig gutter med labert nivå der også, men disse var likevel bedre soldater enn de dårligste jentene, så det er tydelig at det ble gjort en del forskjeller på gutter og jenter i "seleksjonen". Så jeg mener at oppskriften på vellykket integrering er å putte riktig folk på riktig plass. Dette blir dessverre ikke alltid fulgt siden Forsvaret har et mål om økt kvinneandel. Det er da problemene oppstår. Lenke til kommentar
kurko Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 På troppen vår er det flere jenter. Det blir det god stemning av. -Kanskje litt for god av og til, ettersom vi har satt ny rekkord i antall refs:) Lenke til kommentar
simen_k Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 På troppen vår er det flere jenter. Det blir det god stemning av. -Kanskje litt for god av og til, ettersom vi har satt ny rekkord i antall refs:) I hvilken avdeling er du i? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Om man som jente er til byrde eller ikke, kommer jo helt an på personen. I min nabotropp var det to jenter. Hun ene dugde rimelig greit, men hun andre var det svakeligste og mest stakkarslige individet jeg noensinne har sett i grønt. Hun klarte faen ta ikke bære GRU og AG i felt engang. Hun burde selvsagt blitt kastet rett ut, men ble tvert imot pushet fremover av ledelsen som skulle ha en politisk korrekt garnison. Jeg tror gudbedre hun ble kåret til årets soldat i troppen eller noe slikt. En skulle tro det var ironisk. (Og nei, hvis noen lurte, har jeg ikke særlig tillit til Forsvaret lenger, men det er riktignok ikke BARE fordi det er preget av slikt politisk korrekt vås.) Men poenget er altså: Det gir liten mening i å vurdere om jenter generelt er til byrde eller ikke. Noen er dugelige, andre udugelige. Når det er sagt, så er jeg såpass tradisjonell at jeg mener soldater helst bør være menn. Men det er en annen diskusjon. Lenke til kommentar
petter268 Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Jeg hadde bare sett på det som en postiv sak, og ha med en jente i gruppen. De som slenger dritt og ser ned på dere jenter, på grunn av dere kanskje ikke er så gode fysisk, burde bli kastet ut. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 I førstegangstjenesten ser eg ikkje på det som noko stort problem at jenter er fysisk svakare enn guttar, men i ein krigssituasjon ville eg mykje heller hatt nokon som verkeleg kan yte ved mi side, lite sannsynlig at den personen er ei jente. Oppgåver som å dra såra soldatar ut av ei faresone mens du blir beskutt er ikkje lett for nokon, uavhengig av kjønn, men dersom du har den fysiske styrka som trengs er du hakket nærmare å klare det hvertfall. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Et bittelite minimum av stillinger i forsvaret krever at du skal bære din sårede medsoldat på ryggen. Spør du meg bør det være like fysiske krav for jenter og gutter. Så lenge jentene tilfredsstiller dem, så er det ikke noe problem. Lenke til kommentar
DonQuixotec Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Jeg har ikke giddi å lest replies, kun første post. Jeg er i HMKG rekrutt. Jeg er i Tropp 1 og der er det ingen jenter så kan ikke svare så direkte. Men jeg tror det ville vært greit å ha jenter med jeg. Tror de fleste gutter synes det er litt kjedelig at det er 95% gutter i leiren. Ang det med at folk vil bli irritert hvis du ikke klarer å følge med i marsjen med storsekk til skytebanen, ja, men det er da gutter som er for pinglete til det også. Tror storsekk, stridsvest og våpen veier rundt 30 kilo ish, så prøv å ha på deg noe (sekk ellerno) med den tyngden og gå et par kilometer i kjapp marsj. Hvis det ikke er helt vilt jævli, så ser ikke jeg noe i veien for at du burde dra i forsvaret. Vi har jo også befal som er jenter. Til og med i min tropp. Hun er bare ei tynn normal jente, men hun er veltrent da. Hun går til skytebanen minst like bra som oss andre. Håper det hjelper. Og btw, ikke tenk så mye på hva andre syns. Gjør det du vil selv. Bare fordi noen sier de ikke vil ha deg der, skal det liksom gå utover dine ønsker? Screw that shit. Det er fritt land. Så lenge det er lov, og du vil, så gjør det! Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 20. november 2009 Del Skrevet 20. november 2009 Sjt. Mandal du snakker om? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå