Kirchhoff Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 (endret) Hei, jeg er en gutt på 18 som trener badminton 3 ganger i uken og styrke 2 ganger i uken. Ved hjelp av iforms utregninger har jeg et behov for nesten 15000 kilojoule(4,18 kcal) på en trenings dag. Men når jeg regner ut dagens inntak av energi ser jeg at det ligger mellom 9 og 10 tusen kilo joule. Jeg har en BMI på 19 (66 kg og 183 høy). Og fra neste uke har jeg tenkt til å legge inn 2 økter med vo2 max trening også. Jeg får i meg 3/4 av kaloriene etter skolen slutter. Min vanlige lunsj består av en 0,5l iste/litago sammen med 2-3 skiver. Mens frokost er maks 2 skiver. Jeg har ikke matlyst om morgenen og trenger en kaloririk, sunn, rask(å lage) og god lunsj. Noen som har noen idéer? Takk for all hjelp:) Endret 18. november 2009 av O:M:A Lenke til kommentar
Tarzan99 Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Hei, jeg er en gutt på 18 som trener badminton 3 ganger i uken og styrke 2 ganger i uken. Ved hjelp av iforms utregninger har jeg et behov for nesten 15000 kilojoule(4,18 kcal) på en trenings dag. Men når jeg regner ut dagens inntak av energi ser jeg at det ligger mellom 9 og 10 tusen kilo joule. Jeg har en BMI på 19 (66 kg og 183 høy). Og fra neste uke har jeg tenkt til å legge inn 2 økter med vo2 max trening også. Jeg får i meg 3/4 av kaloriene etter skolen slutter. Min vanlige lunsj består av en 0,5l iste/litago sammen med 2-3 skiver. Mens frokost er maks 2 skiver. Jeg har ikke matlyst om morgenen og trenger en kaloririk, sunn, rask(å lage) og god lunsj. Noen som har noen idéer? Takk for all hjelp:) Spørs litt på hva du liker, men her er et par tips: 1 avakado, moset, bland med MASSE rømme, ha oppi 2 hekto krepsehaler, smak til med majones. Eller rett og slett en omelett: 5 baconskiver, stekes, hell over 2 egg+pluss 3 plommer (vispet sammen), stekes med 50 gram smør. To sunne forslag, kaloririke, med ekstra mye vitaminer, og i forslag 1, mye selen og sink, som kan trenges i en ung kropp. Vær nøye med å få i deg fett som ikke oksiderer, altså mettet fett, IKKE MARGARIN (FYFYFYFYFYFY). Aller best er usaltet setersmør. Obs: Sunne lunsjer KAN ikke lages på en, to tre. Du bør enten lage dem om morgenen, eller finne opp en JÆVLIG GOD unnskyldning for ikke å gjøre det. Går du på skole, eller jobber, MÅ du jo lage lunsjen om morgenen. Det er umulig å kjøpe en sunn, kaloririk lunsj, som skal gi deg a)fett, b) vitaminer) c) mineraler og d) protein. Iste og litago er sukker. Knapt mer. Ligg unna. Vann eller helmelk er bedre. Prøv noe annet enn brød, om du skal være ekstra sunn, så hiv masse kjøtt og ost oppå noen grønne salatblader, hell gjerne over rømme eller rapsolje. Tar du olje, bruk ikke annet enn oliven eller raps. Alt annet inneholder alt for mye omega 6, som stresser betennelser i kroppen din. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 17. november 2009 Forfatter Del Skrevet 17. november 2009 Takk for tipset:) Er det noe galt med sukker viss det ikke opptar plassen til sunnere mat? For jeg trenger nemlig så mange kalorier som mulig, og sukker er vel en god energikilde? Lenke til kommentar
Tarzan99 Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Takk for tipset:) Er det noe galt med sukker viss det ikke opptar plassen til sunnere mat? For jeg trenger nemlig så mange kalorier som mulig, og sukker er vel en god energikilde? Ja, det er absolutt galt. Du må gi kroppen det den trenger, og det er ikke sukker. Du skal ikke tenke kalorier, det ordner seg selv når du spiser mye fett og protein. Inntak av kcal er bortkastet, for eksempel så bruker du ikke proteinene til brensel, men til å bygge celler. I stedet for sukker kan du ta to til fem egg. Det metter langt lengre, og bedre. Sukker er en dårlig energikilde. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 18. november 2009 Forfatter Del Skrevet 18. november 2009 (endret) Jeg får ikke i meg nok energi. Kroppen kan lage mange aminosyrer selv, men energi trenger man uansett. Og hvorfor trenger ikke kroppen sukker, det er da ikke noe galt med sukker om det ikke tar opp plassen for sunnere matvarer? Og spiser man for mange proteiner, og/eller får i seg for lite kalorier, vil mye av proteinene bli brukt til energi. Man kan ikke utnytte proteiner om man ikke får nok energi. (utnytte proteinene til annet enn energi) Endret 18. november 2009 av O:M:A Lenke til kommentar
Tarzan99 Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Jeg får ikke i meg nok energi. Kroppen kan lage mange aminosyrer selv, men energi trenger man uansett. Og hvorfor trenger ikke kroppen sukker, det er da ikke noe galt med sukker om det ikke tar opp plassen for sunnere matvarer? Og spiser man for mange proteiner, og/eller får i seg for lite kalorier, vil mye av proteinene bli brukt til energi. Man kan ikke utnytte proteiner om man ikke får nok energi. (utnytte proteinene til annet enn energi) Hei igjen. Generelt vil jeg si at det er vanskelig å IKKE få i seg nok energi. Hva er så den beste energien vi kan få? Svaret er enketl, karbohydrater vil gi ca 4 kcal pr gram, fett vil gi over det dobbelte. Altså er fett det beste drivstoffet. Fett er energi, og om du spiser f.eks en brødskive, så BØR det være et såkalt lavkarbobrød. Lindberg har flere glimrende varianter. På det brødet legger du en haug med ekte setersmør, eller lignende. IKKE MARGARIN. Jeg har selv på nesten en cm tykt lag. Det kan være greit å skjære smøret med ostehøvel. På en brødskive legger man så på et skivet, kokt egg. Oppå der legger du dugelig med majones. Neste skive kan være dugelig med ost (helst en fet type med ca 40 % fett, f.eks. gräddost.) Om du vil ha tre skiver, tar du kanskje en siste med fisk, for eksempel en makrell. Igjen må man ikke spare, og igjen er det godt med majones, synes nå jeg da. En frokost som denne vil inneholde ca 20 gram karbo, og du kan lett få i deg over 100 gram fett, og godt med protein, altså over 1000 kcal. Sukker gir deg en "jævla" kick, og du detter like fort ned igjen, og ofte godt under normalt energinivå en stund. Grunnen er insulinet som fyker ut for å hive alt sukkeret inn i cellene, og dermed forsvinner blodsukkeret fort. Det høye insulin nivået hindrer fettet i å bli brukt som brensel, og da sliter du litt. Om du spiste tre sånne måltider som jeg har beskrevet vil du få i deg over 3000 kcal. Om du tenker smør, kremfløte, seterrømme, majones, rapsolje når du handler, vil du ha et fett basis som iallefall jeg trykker til mitt bryst, jeg løper halvmaraton og maraton. Jeg løfter også vekter med fett som brensel, og vet av egen erfaring at myten om at karbo er et bedre brensel, bare er en myte som stammer fra den gang man trodde at mettet fett var farlig. Skulle du allikevel ikke føle at du får i deg nok, ville jeg kjøpt et recovery tilsudd i et velegnet studio eller helsekost. De gir deg ekstra tilskudd av protein og karbohydrater, og oftest en del kreatin også. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Ein skikkeleg fettelsker Tarzan99 altså. I treningssamanheng er karbohydrater ein bedre energikjelde enn fett fordi du kan utnytte energien i karbohydratar raskare, men totalt sett har han heilt rett i at fett er ein bedre energikjelde. Før du høyrer på noko av det Tarzan99 sei bør du la vitenskapen kome med bedre bevis for at eit slikt kosthald faktisk er å anbefale. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 18. november 2009 Forfatter Del Skrevet 18. november 2009 Det er forskjell på hvordan fett og glykose blir brent i cellene(proteiner(om de blir brukt til energi) og karbohydrater ender som glykose). Om jeg ikke tar helt feil er glykoseforbrenning en mye mer "eksplosiv" forbrenning. Noe som er grunnen til myten om at å jogge rolig er "slanke jogging"(fordi du har tid til å vente på energi fra fettet). Du forbrenner kanskje mer fett under joggeturen, men det er det totale intaket av energi som gjelder. Og når det gjelder at man får sukkerkick, det er oppspinn, man føler seg mest vel og sprek når blodsukkeret er perfekt. Etter sukkerinntak faller gjerne blodsukkeret på et litt for lavt nivå igjen(etter at det har stått i taket), sukker gjør deg trøtt i store mengder(viss man ser vekk ifra belønnings hormoner selvsagt). Jeg har begynt med å drikke en halv liter melk på skolen, og en banan i første friminutt. I tillegg til 2-3 skiver. Føler meg sprekere etter skolen enn før:) Lenke til kommentar
HValder Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Du brenn ikkje fett når du joggar, men dersom du brukar nok kcal og ikkje fyllar på tilstrekkeleg med karbohydratar etterpå vil kroppen ta energien frå fettlagra dine, dette skjer etter at du har jogga. Lenke til kommentar
Tarzan99 Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Du brenn ikkje fett når du joggar, men dersom du brukar nok kcal og ikkje fyllar på tilstrekkeleg med karbohydratar etterpå vil kroppen ta energien frå fettlagra dine, dette skjer etter at du har jogga. Nei. Det som cellene bruker som energi, er et molekyl som blir laget av spaltingen av enten glukose eller fettsyrer. Prosessen er forskjellig, og fettsyrene trenger mer oksygen enn glukosen for å spaltes riktig. Avfallstoffene er også forskjellig. Men det som skjer når man erstatter nesten alle karbohydratene med fett, gjør at kroppen må forbrenne fett for å bevege seg (alle eksimoer og inuitter og masaier var blant dem som levde slik, før vårt moderne kosthold innhentet dem og gjorde mange av dem syke). Da vil kroppens mitokondrier øke i mengde og størrelse, og etter en stund opplever de fleste, etter en periode med dårlig energi, en kraftig forbedring av uholdenhet. Fett brukes for det meste fra sone 1 og 2 når det gjelder pulsmåling. Men med et såkalt lavkarbo kosthold og trening, vil fett forbrennes helt opp til og med sone 4. Bevisene florerer og har gjort det i mange år, men boken til Wolfgang Lutz beskriver veldig godt HVA som skjer inne i cellene med de forskjellige forbrenningsmetoder. Thomas Alsgaard var en av de som forfektet et bra fettforbrenningssystem under trening. De aller fleste maratonløpere har også et rimelig bra system. En journalist i bladet mat og helse skrev en artikkel der han gikk hele Vasaloppet på kun fettinntak. Jonas Colting er en Triathlon utøver i verdenseliten som spiser MENGDER MED fett for å trene hardt. Lenke til kommentar
Tarzan99 Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Ein skikkeleg fettelsker Tarzan99 altså. I treningssamanheng er karbohydrater ein bedre energikjelde enn fett fordi du kan utnytte energien i karbohydratar raskare, men totalt sett har han heilt rett i at fett er ein bedre energikjelde. Før du høyrer på noko av det Tarzan99 sei bør du la vitenskapen kome med bedre bevis for at eit slikt kosthald faktisk er å anbefale. Jeg vet ikke om du trener, men jeg løfter ganske tunge vekter, og løper ganske så langt, med fett som energikilde. Jeg vet at det er fett jeg bruker,fordi jeg inntar aldri mer enn 50 gram karbo om dagen, og bare hjernen alene bruker over 100 gram hver dag, så kroppen produserer mesteparten av den karbo som jeg trenger.Kanskje du vil sjekke ut boken "Istället för doping" av Frank Nilsson? Det er vitenskap det jeg presenterer. I boken til Wolfgang Lutz, bedre uten brød, er det såpass mye kildehenvisning at det ikke er et stort problem å konstatere at bevisene finnes i titusentall. Problemet med fettmyten, er at (og det kan man finne ut ved selvsyn) i de forsøk, som er gjort for å bevise at fett er farlig, har sykdomsmengden hva angår hjerte og kar gått ned blant de som har høyt kolesterol og vice versa. Det samme med dødligheten. Og så konstaterer de at når kolesterolet er høyt, blir dødligheten mindre, så høyt kolesterol er FARLIG??? Forstå det den som kan, men det er faktisk sant i flere forsøk, blant annet i Lessons of science for the seven countries study fra 1994. Et slikt kosthold anbefales av mange leger i dag. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 19. november 2009 Forfatter Del Skrevet 19. november 2009 (endret) ...Et slikt kosthold anbefales av mange leger i dag. Ikke av min. Variert kosthold med mye fisk og lite mettet fett. LEGGER TIL: Tenkte kanskje jeg skulle begynne med litt havregrøt om morgenen også. Havregrøt til forkost (frokost) melk og banan (lunsj nr1) melk og 3 skiver (lunsj nr2) Da skal vel jeg ha klart å få i meg en god dose med energi? Endret 19. november 2009 av O:M:A Lenke til kommentar
colert Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 (endret) Hjernen kan ikke bruke fett som energikilde. Energien til hjernen må komme fra enten karbohydrater eller proteiner siden fett kommer inn i syklusen senere enn det aminosyrene fra proteinene gjør hvis du går hit så kan du se selv når de forskjellige næringsstoffene kommer inn i energisyklusen. Edit: Du må gå helt ned på siden og trykke på "See figure 7.9". for å få opp "kartet". Endret 19. november 2009 av colert Lenke til kommentar
Tarzan99 Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 Hjernen kan ikke bruke fett som energikilde. Energien til hjernen må komme fra enten karbohydrater eller proteiner siden fett kommer inn i syklusen senere enn det aminosyrene fra proteinene gjør hvis du går hit så kan du se selv når de forskjellige næringsstoffene kommer inn i energisyklusen. Edit: Du må gå helt ned på siden og trykke på "See figure 7.9". for å få opp "kartet". Ikke helt riktig. Hjernen kan også bruke ketonlegemer, som kommer fra fettsyrer når de blir spaltet i mitokondriene. Masaier, inuitter og eskimoer som lever på den"gamle måten" er i ketose omtrent hele tiden. Det er en naturlig tilstand, og da brukes ketonlegemer i stedet for glukose som energi i hjernen. Siden kroppens celler inneholder mitokondrier, betyr det at vi egentlig skal være "fettdrevet", i og med at glukose passer best i celler som drives "fermentert", om en kan si det sånn. Mitokondrier er spesialdesignet for fett... Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 23. november 2009 Forfatter Del Skrevet 23. november 2009 Mitokondrier er spesialdesignet for fett... Jeg trodde det var det spaltede glukosemolekylet som ble forbrent der?:S Lenke til kommentar
colert Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 (endret) Mitokondrier er spesialdesignet for fett... Jeg trodde det var det spaltede glukosemolekylet som ble forbrent der?:S De er det, og fett vil ikke komme inn i i rommet mellom de to membranene (inerste membran og yttre membran) siden dette "rommet" er positivt ladet med protoner som en følge av elektrontransportkjeden som lager ATP molkyler. Fett er upolart og vil ikke blandes med ladde partikler med mindre de har en ladet gruppe (phospholipids) og er veldig små, noe som fettmolekyler ikke er. Det er grunnen til at du ikke kan blande vann og fett. Endret 23. november 2009 av colert Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 23. november 2009 Forfatter Del Skrevet 23. november 2009 Så det tarzan99 sier er feil? Lenke til kommentar
colert Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Ifølge de foreleserne jeg har, så er det KUN til hjernen fett ikke er brukbart som brensel. Der må det brukes karbohydrater eller proteiner, men ellers i kroppen, kan du bruke fett som brensel, og ja, det er mer energi i fett enn i glukose, men forbrenningen er ikke like rask som frobrenning av glukose siden fettsyrer må brytes ned før de kan brukes. Spis også umettet fett istedenfor mettet slik som Tarzan99 foreslår. Du vet det sikkert, men umettet fett er mye sunnere enn mettet. Lenke til kommentar
Kirchhoff Skrevet 23. november 2009 Forfatter Del Skrevet 23. november 2009 (endret) Jepp. Jeg har en ganske fettfattig diett. Muligens litt for fettfattig, det går mye i raske karbohydrater(som lyse baguetter, halvgrovt brød, banan og ris/potet). Har lagt på meg rundt et halvt kilo iløpet av denne uken(veid om morgenen). Jeg har desverre gått litt ned i vekt igjen pga lite spising, uregelmessig spising og lite skikkelig mat i helgen(spilt turnering). Jeg har som sagt med meg en banan og en halv liter melk med meg hver dag på skolen, sammen med 3 lyse first prise mini baguetter(med varierende pålegg). Og til frokost spiser jeg to egg sammen med 1-2 skiver. Tidligere spiste jeg 3-4 skiver toppen fra jeg sto opp til kl 15:30. Endret 23. november 2009 av O:M:A Lenke til kommentar
Tarzan99 Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Ifølge de foreleserne jeg har, så er det KUN til hjernen fett ikke er brukbart som brensel. Der må det brukes karbohydrater eller proteiner, men ellers i kroppen, kan du bruke fett som brensel, og ja, det er mer energi i fett enn i glukose, men forbrenningen er ikke like rask som frobrenning av glukose siden fettsyrer må brytes ned før de kan brukes. Spis også umettet fett istedenfor mettet slik som Tarzan99 foreslår. Du vet det sikkert, men umettet fett er mye sunnere enn mettet. Hvor er bevisene for at mettet fett er farlig? Om du klarer å finne de, så klarer du noe helt sensasjonelt, som kreves førsteplass på vg, for både WHO, og den Svenske Socialstyrelsen, klarte IKKE å finne noen rapport, eller vitenskaplig undersøkelse, som støtter tesen om at mettet fett er farlig. Hjernen fungerer også utmerket med ketonlegemer som brensel. Min samboer har vært i ketose i snart 4 år nå, og det går helt glimrende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå