Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem! Amd athlon XP 3000+ vil ikke boote fra Post med orginal klokkehastighet

Anbefalte innlegg

Hei. Har litt problemer med gamle pc-en som er en AMD Athlon Xp 3000+ Scoket A Orginal klokkehastiget er 2167 MHz 13x166 MHz .Hovedkortet er av typen Epox Ep-8RDA+ med 2x512MB RAM + 1GB RAM 333 MHz av typen Twinmos og skjermkortet er et NVIDIA GeForce 7800 GS 256MB. Det har seg sånn at pc-en plutselig bestemte seg for ikke å starte. Jeg har prøvd å ta ut all RAM-en og testet brikkene hver for seg. Har også kjørt minnetest på disse brikkene i ca 40 timer uten problemer. Cpu-en kjører vanligvis på 166 MHz men henger seg i oppstarten av Windows og noen ganger restarter den av seg selv, rett før XP logoen . Har lagt inn windows på nytt med samme problem. Jeg har satt ned FSB til 133 MHz og da kjører maskinen med 1733 MHz som fungerer problemfritt men jeg merker at den er en del tregere. Har seneste Bios. Pc-en har fungert i lang tid før problemet oppstod. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? Burde jeg flashe tilbake til en eldre Bios?

Jeg tar veldig gjerne imot hjelp!

Endret av Barkster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, det virker som det er denne cpu'en du har(bilde). Ser ut som den har en max spenning på 1.65 Volt, så det er ikke mye du kan justere opp der, når den nu får 1.632V.

Du kan jo prøve å justere den opp litt, hvis du har det valget i bios. Men pass på at den ikke blir varmere enn 85'C under load, men trur jeg ville holdt meg noen grader under, fordi det heter "Maximum Die temp"

Og samtidig sjekke om du kan justere opp noe mer på dram volt til minne. Har en max grense på 2.5 Volt

Hvis du mener at problemet kom etter bios oppdatering, og du har mulighet til å flashe tilbake til en eldre Bios, som kanskje hadde bedre instillinger på hw, så prøv det. Hvis den biosen fungerte bra til din hw, så er det jo ingen grunn til å oppdatere.

527709.jpeg

Endret av ask99
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Gjenoppliver en gammel tråd da jeg det ikke løste seg tidligere. Vil gjerne få løst dette da min nyeste maskin døde tidligere i dag og jeg må bruke denne gamle hulken av en maskin inntil videre.

Endret av Barkster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...