Gå til innhold

[Løst]Skal bygge gamer-PC! hjelp til komponenter 6k


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mye som er kult å ha, men det er kulere å kunne nøye seg med det en trenger.

 

Jeg kjenner ikke til de faktiske ulikehetene mellom diskene i praksis, men har lyst til å tippe i prosent eller promille spekteret.

 

DVD-brenneren er den jeg linket til. Den er ikke urbrukelig.

Hvis du legger inn litt ekstra går du fra 18x til 22 eller 24x brennehastighet, men da er vi over på de hundrelappene Osse snakket om tidligere.

Lenke til kommentar
Det der er en dvd leser ikke en dvd brenner, dvs du kan ikke brenne dvd med den.

 

Hd er anbefalt 7200 rps , 32 mb chache, chachen hjelper litt på laste tider , kan redusere framedrops noe, men er egentlig ikke merkbar forskjell, dersom du ikke er meget følsom for millisekunder.

¨

http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:2400779;c:36376

 

er det denne du mener?

Lenke til kommentar

For å si det slik Steffen, jeg kommer selv til å gå for western green, og akkurat den der, men ikke pga ytelse, men fordi tester sier den er stille. Jeg har ikke lest så mye tester på hardisker i det siste, slik at jeg ikke kan utale meg direkte.

 

Anbefaler deg å google å lese tester av hardisker. Jeg leser stort sett alt av tester av cpu, gpu, hk, minne, dette for å vite beste kombinasjonene. Når det gjelder hardisker så er støy det viktigste for meg. Men alle tester jeg har lest om 7200 rpm disker er at ytelsesmessig er det kun SMÅE forskjeller.

 

Edit

 

og liker jeg ikke lydnivået bytter jeg til en annen vel å merke, bruker den da i filserveren.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Ok en dobbeltsjekk på denne nye handlekurven? :

 

123123f.png

 

 

- Skjermen får jeg vel bare satse på, ettersom det ikke er noe særlig med tester på google.

 

- Lurer bare da på om 550W strømforsyning er nok....? tenker kanskje å oppgradere pc etter noen år? har ikke peiling...

 

 

EN ting utenom dette også.... varer som ikke er på lager..... jeg håper da dette kommer inn i tide. jeg håper på å få satt pcen opp innen neste helg....

 

Men siden noe ikke er på lager, hvordan fungerer det da? får jeg det som er på lager når de sender, så sender de resten når det har komt inn på lager? eller hvordan fungerer det?

Endret av Steffenv
Lenke til kommentar

De sender alt samlet, altså venter delene hos butikken til alt er inne.

Om leveransedatoene er til å stole på kan jeg ikke svare deg på. Min erfaring er både og. Det beste du kan gjøre er å ringe nettbutikken for å høre med de.

 

550W er nok for i dag. Hva nye generasjoner med kort krever er vanskelig å si.

 

Jeg har ikke lest mye negativt om BenQ i det siste, tvert i mot virker det som folk flest er fornøyd med de ulike budsjett skjermene deres.

Lenke til kommentar

Med msi 770 c45, som ikke har crossfirestøtte så holder den spu'en, derimot skal du senere ha crosssfire av 5850, ja så må du oppgradere både hovedkort og psu, gjør du det nå, så ca 500 ekstra for rimeligste oppgradering.

 

Mener at du har mer igjen for slik det er nå, om 1,5-2.0 år er alt dette tregt og gammeldags, omtrent, intel og amd har begge kommet med nye cpu'er, amd og nvidia har sin siste skjermkort ute, på 28-32 nm, hovedkort med usb 3.0 og sata 6,0 er standard, SSD disker er rimeligere og har overtatt som operatisystemdisker og programdisker.

Lenke til kommentar
Med msi 770 c45, som ikke har crossfirestøtte så holder den spu'en, derimot skal du senere ha crosssfire av 5850, ja så må du oppgradere både hovedkort og psu, gjør du det nå, så ca 500 ekstra for rimeligste oppgradering.

 

Mener at du har mer igjen for slik det er nå, om 1,5-2.0 år er alt dette tregt og gammeldags, omtrent, intel og amd har begge kommet med nye cpu'er, amd og nvidia har sin siste skjermkort ute, på 28-32 nm, hovedkort med usb 3.0 og sata 6,0 er standard, SSD disker er rimeligere og har overtatt som operatisystemdisker og programdisker.

 

Så da bestiller jeg bare dette? jeg har med alt jeg trenger, og alt passer sammen?

Lenke til kommentar
ser greit ut

 

 

Ok. Men da tror jeg at jeg bestiller dette :)

 

Får bare vente til 23. nov. har ikke skjermkortet og rammen komt inn på lager da, tror jeg ikke at jeg gidder vente lenger. da bytter jeg de ut mot noe annet ;)

 

 

TUSEN TAKK ALLE SAMMEN FOR HJELP ;)

 

Hvis jeg eventuelt får alt dette i posten, skal jeg poste hvor fornøyd jeg er med PCen, i tilfelle noen andre har sett etter det samme som jeg har ;) - Så får de høre tilbakemelding av PCen.

Lenke til kommentar

@Osse

Det var nok et skjult budskap som jeg ville frem til, og det var at på gigabyte sine kort så har de "rimligere" kortene de samme gode japanaske kondensaterer/ 2oz copper PCB som de dyrere kortene med untak at de dyre har bedre kjøler evne som heatpipes osv.

 

Det er ikke stor følelses forskjell fra et billig til et dyrerer gigabyte kort som fra MSI, grunnen til det jeg sier her er fordi noe jeg har opplevd selv så man skal ikke ta dette for god fisk.

 

Dette er ingen reklame for gigabyte, men heller at jeg misliker hva de store multimedia produsentene putter i de "billige hovedkortene".

 

Men saken er allerede løst og jeg håper at Steffenv blir fornøyd med det han bygger, lykke til.

 

Las oss håpe at jeg brukte ord og utrykk riktig her ellers får jeg bare beklage meg. :)

Lenke til kommentar

@xiff

 

Du har vel inga grunn til å beklage. Enhver gir de råd en syns er best. Jeg har personlig i tidligere tider bygget mange budsjettrigger, med budsjetthovedkort. Har så langt ikke hadd noen problem, joda riggene dør vel gjerne men til nå er det som oftest hardisken som dør først.

 

Men prisforskjellen mellon 770 chipset og 785 chipsettet er i hovedsak at 785 har integrert radeon 4200 grafikkort.

 

Og for crossfire så gir de 785 chipsetten x4 for andre pcie spor , dette vil strupe kraftigere grafikkort, sikkert bra nok for 2x5750. 790x er derimot bare noen kroner dyrer og har sørbru 750 og 8x8 pci, det er derfor jeg mener for gaming og rigger som skal ha eksternt grafikkort så er 770 - 790x - 790fx de beste og rimeligste hovedkorta. For kontorrigger og rigger som ikke skal games er 785g meget god.

Lenke til kommentar

@Osse

Jeg tror det har oppstått noen misforståelser her, for det første så anbefalte jeg ikke et 785 kort men heller et 790x kort. (Jeg hendviser meg til den første handlekurven som la ut på side2, om jeg har lagd fler handlekurver eller om den handlekurven min har blitt forandret på så har dette skjedd i senere tid og ikke på den dagen det ble postet. Komplett.no lagrede handlekurver har en tendens til å forandre litt gang på gang, det jeg har lagt merke til mest er at skjermkort(ene) blir alltid borte fra listen.)

 

Men det er mange tester på webben som viser at 785 er like bra som 790 brikkesett så lenge man ikke skal kjøre crossfire. 785 og 790 ligger jevnt ytelses messig så det er ingen grunn til ikke ha 785 i gaming rigger; etter min mening i så fall.

Det handler kun om hvor langt lommeboken strekker, gode gaming cpuer fra AMD ligger strødt rundt fra 700 opptill 1400 osv. og det er mange man kan velge mellom som når det gjelder 770/785/790.

 

Hva er behovet, hva vil du ha og hva bruker du den til? et enkel GPU AMD system passer med alle type brikkesett og det er derfor her det blir vanskelig for konsumenter å velge det "rette".

(Du nevnte at 785 brikkesett hadde integrert radion grafikkkort, men det kan man jo skru av når man har et eksternt skjermkort)

 

770 brikkesettet er helt topp, men vet du noe om at innebygde lydkortet skurrer feks når man spiller og hører på musikk samtidig? Jeg har hatt dette problemet før med Via's innebygde lydbrikke men igjen ikke ta dette for god fisk.

Lenke til kommentar

Ingenting galt med 785 chipsettet, bortsett fra at det koster litt å ha igp på det. Jeg har aldrig fådd tilbakemelding om skurr fra 770 chipsettet når det gjelder lyd. Jeg har opplevd skurr ved lyd om det var med via husker jeg ikke, men problemet var da at kontakten sto i en jorda forlenger koblet til ikke jorda stikkontakt, forsvant da jeg skifta det.

 

Er man ikke på stramt budsjett så er absolutt 790x å foretrekke, mest pga bedre sørbru med flere funksjoner. 785g hadde vært et perfekt HTPC og musikk kort hadde det bare støtta souround over hdmi. Var litt skuffet over akkurat dette da de lanserte det.

 

Men når det skal bygges gamer så er det alltid gpu som prioritet skal ligge på.

Lenke til kommentar

Ok... det ser ut til at ram-brikkene har komt inn på lager nå ;)

 

Nå gjenstår det bare 5850 skjermkortet, som jeg ikke tror kommer innpå lager...

 

Noen forslag til et annet skjermkort hvis det ikke kommer inn?

 

Har snakke med dem, og de sier det har vært mye utsatt dato på dette skjermkortet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...