Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Spørsmål ang. pirat virksomhet.

Binders'

Anbefalte innlegg

Vet ikke om jeg har plassert dette under rett plass i formet, men jeg kjører på...

Ok, la meg først få d klart jeg ikke driver med ulovlig nedlastning, men jeg kjenner noen som gjør det.

Det jeg har prøvd å sagt til han er at dette er ulovlig og straffbart. Og han er forsåvidt enig med meg, bortsett fra at han mener at siden man i Norge ikke har lov til å overvåke andre, er det ikke mulig å bli oppdaget. Og om man da blir overvåket (noen bryter loven) kan ikke dette brukes som bevis mot deg. Så med mindre politiet kommer inn i huset ditt med en fullmakt til å se HDDen din (evt. andre steder man kan finne på å oppbevare ulovlig nedlastet materiale.) kan de ikke gjøre deg noe.

Bare slik at det ikke blir noen forvirring her nå, det er det kun det å laste ned ulovlig jeg snakker om her nå, det å laste opp er her uvesentlig.

Men om det min venn sier stemmer, betyr det at med mindre noen annmelder deg til politiet og politiet kommer på døra di og ber om å får se HDDen (evt. andre steder man kan finne på å oppbevare ulovlig nedlastet materiale.), kan ingen straffe deg i Norge? Men siden det ikke er lov å overvåke noen i Norge, kan vel egentlig ingen straffe deg uansett?

Dette synes jeg virker veldig merkelig, derfor jeg spør her, noen som har noen anelse om hva som er rett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tro det eller ei, men pirat-debatten handler ikke om piratkopiering. Grunnen til at vennen din kan føle seg temmelig trygg, er at det er som han sier, ikke lov å overvåke nettverktrafikken til en person uten en rettslig kjennelse, og dette har vist seg svært vanskelig å få tak i. Grunnen er at å lytte til nettverktrafikken til folk i tilfelle de stjeler noe er som å åpne posten din i tilfelle du mottar en et kopiert side fra Harry Potter.

Ingen er interessert i at andre skal snoke i posten deres, og derfor er heller ingen interessert i at noen skal snoke i nettverktrafikken deres.

Og derfor er vennen din temmelig trygg, så lenge det er noe som heter privatliv på nettet.

Lenke til kommentar

Selv om det også er ulovlig med pirat nedlasting, om vi kan bruke det ordet? så er det opplasting som det blir slått mest ned på.

Det finnes to land her på denne planeten som har strenge personvern regler, og disse er hjemlandet Norge og det andre er Canada. Så for å si det kort, så kan ikke Politiet lovlig overvåke noen for noe uten rettslig godkjennelse. Siden politiet ikke har ressurser til å få rettslig godkjennelse til halve Norges befolkning, så er som nevnt tidligere fokuset på de store opplasterene. Kan si det slik at aXXo har større beskymring for at Onkel Blå hamrer på døren, enn oss smårakkere som tid til annen laster ned filmer aXXo har lastet opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...