mrknix Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Hei, jeg har startet et enkeltmannsforetak i oslo som holder på med ski. og snowboard instruksjon og diverse eventer. jeg er på jakt etter en regnskapsfører, eller en som kan lære meg det jeg trenger og vite for og gjøre dette riktig og kunne komme med veiledning og tips til økonomistyring. jeg er nesten helt blank på dette... Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 (endret) Det koster deg en tur ut og finne din lokale regnskapsfører. Det står som regel skilter på bygningene "Regnskapsbyrå" etc. Så går du inn i skranken, hun henviser deg sikkert til en mann, som igjen henviser deg til en som skal behandle ditt regnskap. Da får du fast mann/kvinne du går til. Så hver gang du får en faktura, leverer du den inn dit, så fører han/henne regnskapet for deg. Så får du regning av dem for arbeidet selvsagt, det avhenger fullstendig av hvor mange fakturaer du har per måned. Jo flere fakturaer jo mer tid må de bruke på å notere det i regnskapet og jo lengre tid tar det ved årsregnskapet. Så det lønner seg å ha få men store kunder, slik at du får få fakturaer med store inntekter enn å ha mange fakturaer fra små kunder. Velg kundene dine med omhu hvis du skal ha regnskapsfører. Men jeg anbefaler på det sterkeste at du lærer deg dette selv, det er faktisk ikke så vanskelig. Du kan også få regnskapsbyrået til å sende ut fakturaer til dine kunder for deg. Så leverer du pris, kundeinformasjon så lager de og sender ut fakturaen til kunden. Men de skal ha penger for å lage disse fakturaene så du må be de om å føre på fakturagebyr slik at kunden din dekker prisen for hver faktura. 20-30 kr er nok for hver faktura. Så når du sender ut en faktura til en kunde, hvor du skal ha, la oss si 1000 kr av personen, så ganger du det med 1.25 for å legge på moms, da er du oppe i 1250 kr. Så plusser du på la oss si 20 kr for fakturagebyr. Da er vi oppe i 1270 kr. Det er den totale summen du sender til kunden din. Papir, blekkpatron, bruken av elektrisitet til pc og skriver pluss tiden det tar deg å printe ut utgjør noe rundt 20-30 kr. Så dette skal kunden dekke, med mindre han/hun ønsker avtalegiro, kontantbetaling eller andre løsninger. Endret 17. november 2009 av Databamse Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Støtter det Databamse sier. I tillegg kan du gjøre firmaet ditt kjønnsnøytralt ved å si at det er et "enkeltpersonforetak", som det så fint heter i dag. Lenke til kommentar
mrknix Skrevet 17. november 2009 Forfatter Del Skrevet 17. november 2009 Det koster deg en tur ut og finne din lokale regnskapsfører. Det står som regel skilter på bygningene "Regnskapsbyrå" etc. Så går du inn i skranken, hun henviser deg sikkert til en mann, som igjen henviser deg til en som skal behandle ditt regnskap. Da får du fast mann/kvinne du går til. Så hver gang du får en faktura, leverer du den inn dit, så fører han/henne regnskapet for deg. Så får du regning av dem for arbeidet selvsagt, det avhenger fullstendig av hvor mange fakturaer du har per måned. Jo flere fakturaer jo mer tid må de bruke på å notere det i regnskapet og jo lengre tid tar det ved årsregnskapet. Så det lønner seg å ha få men store kunder, slik at du får få fakturaer med store inntekter enn å ha mange fakturaer fra små kunder. Velg kundene dine med omhu hvis du skal ha regnskapsfører. Men jeg anbefaler på det sterkeste at du lærer deg dette selv, det er faktisk ikke så vanskelig. Du kan også få regnskapsbyrået til å sende ut fakturaer til dine kunder for deg. Så leverer du pris, kundeinformasjon så lager de og sender ut fakturaen til kunden. Men de skal ha penger for å lage disse fakturaene så du må be de om å føre på fakturagebyr slik at kunden din dekker prisen for hver faktura. 20-30 kr er nok for hver faktura. Så når du sender ut en faktura til en kunde, hvor du skal ha, la oss si 1000 kr av personen, så ganger du det med 1.25 for å legge på moms, da er du oppe i 1250 kr. Så plusser du på la oss si 20 kr for fakturagebyr. Da er vi oppe i 1270 kr. Det er den totale summen du sender til kunden din. Papir, blekkpatron, bruken av elektrisitet til pc og skriver pluss tiden det tar deg å printe ut utgjør noe rundt 20-30 kr. Så dette skal kunden dekke, med mindre han/hun ønsker avtalegiro, kontantbetaling eller andre løsninger. Tusen takk for et svært godt svar! Du forklarer det veldig enkelt og forståelig! jeg setter veldig pris på det:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå