thamule Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 (endret) Hei. Har lest litt på enkeltmannsforetak.no, brreg.no osv... Ser ut til at det er gratis å registrere eit enkelmannsforetak og at eg ikkje er avhengig av revisor. Så betyr dette at eg kan registerere meg gratis i brønnøysundregisteret, få organisasjonsnummer, bestille elektroniske artiklar hjå grosistar som feks Norek og selge desse til meg sjølv? Eg vil totalt ikkje selge for meir enn 50 tusen og vil derfor ikkje trenge å styre med moms? Er det verkeleg så enkelt? Kva er det eg må tenke over og kva må eg sjå på før eg kan sei om dette lønner seg? Er det nokre årlege avgifter f.eks? Må eg ha noko historie som foretak før eg får bli kunde hjå Norek? Kan adressa til foretaket vere mi eiga bustadadresse? Håpar nokon veit noko om dette. Er det dødfødt eller kan dette fungere? Endret 16. november 2009 av thamule Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Du sparer lite uten en avtale med grossistene, og forbrukerkjøpsloven gjelder ikke. Ikke så mye å trakte etter. Lenke til kommentar
OeO Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Får man fritak for moms uten å være registrert i momsregisteret? Lenke til kommentar
thamule Skrevet 16. november 2009 Forfatter Del Skrevet 16. november 2009 (endret) Hmmm... Det med forbrukarkjøpslova går eg glipp av, klar over det, men dei fleste produsentar gir vel 1 års garanti. Og det burde jo vere nok til å avdekke dei fleste produksjonsfeil- Endret 16. november 2009 av thamule Lenke til kommentar
cyberjojo Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 (endret) Du vil ikke få mulighet til å skrive av moms så lenge du ikke er registrert i momsregisteret. Du vil sitte igjen og ha betalt moms 2 ganger bare.. En gang når du handler fra Norek til firma, og en gang når du selger til deg selv.. Høres ut som mye jobb for lite.. Pc-utstyr er generelt presset i pris, så du vil ikke spare mange kronene ifht til den tiden du vil bruke på å fylle ut skjemaer og selvangivelse.. Endret 17. november 2009 av cyberjojo Lenke til kommentar
thamule Skrevet 17. november 2009 Forfatter Del Skrevet 17. november 2009 Hehe, ja okai... Men det er ingenting i veien for å registrere eit enkelmannsforetak, få eit prisoverslag hjå grosist og så legge ned foretaket om det visar seg å bli dødfødt? Lenke til kommentar
cyberjojo Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Nei det kan du sikkert gjøre, hvis du gidder alle skjemane.. Da er det bedre å finne en kompis som jobber i bransjen og kan gi deg litt rabatter.. Lenke til kommentar
audigeir Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Hvis du skal selge varer så må du registrere deg i foretaksregisteret, det holder da ikke med registrering kun i enhetsregisteret. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 18. november 2009 Forfatter Del Skrevet 18. november 2009 Hvis du skal selge varer så må du registrere deg i foretaksregisteret, det holder da ikke med registrering kun i enhetsregisteret. Ok? Er dette også gratis og berre å fylle ut nokre skjema? Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Nei, det koster vel 2000,- om jeg ikke husker helt feil. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 19. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2009 Ja okai. Har slått heile greia i frå meg egentlig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå