kaffebryggare Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 (endret) Har store planer om å begynne å jobbe på verkstedet til Jæren Data, eller eventuelt en annen lokal dataforretning med verksted etter VGS. Har utdanningsvalg på skolen nå, og har jobbet full dag på verkstedet til Jæren Data i to dager nå og er gira som fy! Såh, hvilken utdanning (som i hvilken linje på VGS) er best for å få en slik jobb? Endret 16. november 2009 av Benny Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Elektro vg1, Data og Elektronikk vg2 og Dataelektronikar vg3. Då er du ivertfall langt på veg. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Enten gå IKT drift (heter noe anna nå) eller som Actrm sier. Hvis du har god kontakt med Jæren Data (viste ikke du var fra rogaland, jeg går forbi der hver dag) så prøver du få deal om å gå i lære i 2,5år og slippe siste året (VG3) da dette er ganske bortkasta. (Var iallefall det når jeg gikk det på Sola for 3-4 år siden, elns.. Matte er vanskelig) Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 På vg3 dataelektronikar har me berre tre fag - System og infrastruktur, apparat og utstyr og kroppsøving. Alle fellefag hadde me siste året i fjor. Veit ikkje korleis det er for ikt-servicefag. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 IKT er jo bare VG2, så det blir jo likt med VG2 elektronikk når det gjelder allmen fagene. På VK2 (som det helt i min tid ) så hadde vi stort sett to fag, friminutt og spilltime. TOTALT bortkasta år! IKT er etter min erfaring en bedre bakgrunn. Datakunnskapene du får på Dataelektronikker(DE) klarer du å få selv, det du lærer på IKT av drift er værre å skaffe på egen hånd. Det bedre betalte stillingene er også drift fag. DE er et lite springbrett, hva du blir bestemmes ut i fra hvilken jobb og arbeid du får. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 17. november 2009 Forfatter Del Skrevet 17. november 2009 Aha, så da blir det en av disse to? Elektro VG1 → IKT Servicefag VG2 → 2 år lærling → Full stilling. -----"----- → Data og elektronikk VG2 → Dataelektroniker VG3 → 2 år lærling → Full stilling. IKT frister mest akkurat nå. Er jo et år mindre med skole. Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Dataelektronikar har berre 15 månadar lerlingtid. Ellers har du to gode alternativ Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 17. november 2009 Forfatter Del Skrevet 17. november 2009 Er mye mer gøyalt å være lærling enn det er å gå på skole. Men da takker jeg dere begge to for info og hjelp, og setter denne som løst. Lenke til kommentar
Louigi Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 (endret) Aha, så da blir det en av disse to? Elektro VG1 → IKT Servicefag VG2 → 2 år lærling → Full stilling. -----"----- → Data og elektronikk VG2 → Dataelektroniker VG3 → 2 år lærling → Full stilling. IKT frister mest akkurat nå. Er jo et år mindre med skole. Skole og skole... Er jo for det meste spilling de to siste åra på dataelektronikk hvertfall der jeg gikk... Edit: Og siste året fikk vi være ute i bedrift noen måneder hvis vi hadde lyst Endret 17. november 2009 av Louigi Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Gamle Serviceelektronikk har(hadde) egentlig 2,5 år lære, men pga ingen vil ha en lærling så lenge. Men jo, IKT har mindre skole. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 17. november 2009 Forfatter Del Skrevet 17. november 2009 (endret) Louigi: Ahaha, da får jeg kanskje vurdere det likevel. Får snakke med folka på Jæren Data og høre hva de sier, også. Er vel egentlig ikke så viktig enda, da jeg har ett år til på ungdomsskolen, (FFFFUUUU--) men det er jo kjekt å forberede seg godt. Endret 17. november 2009 av Benny Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå