Atatar Skrevet 16. november 2009 Rapporter Del Skrevet 16. november 2009 (endret) Hei Skrev om dette i tattoveringstråden, men har nå gjort litt mer research, og vet sånn ca. hva jeg leter etter. Jeg skal tattovere navnet mitt (Jostein) i norrønne runer. Jeg vil naturligvis være sikker på å "skrive rett", og har derfor undersøkt en del om runer for å finne ut hvordan navnet ville blitt skrevet i Norge før kristen innflytelse. Slik jeg ser det sitter jeg igjen med to alternativer: 1. Jeg kan skrive navnet mitt ved å bruke symbolene som utgjør navnets opprinnelse, nemlig jòr(hest) og steinn(stein). Dessverre har jeg kun funnet symbolet for jòr: Jeg mangler symbolet (om det finnes) for steinn. Noen som har vært borti det? 2. Jeg vet at Jostein, sønn av Eirik Bjodaskalle (levde i norge rundt år 950) var en norsk stormann, og navnet hans skal være funnet i runer. Noen som har bilde e.l. av denne runeristningen? Det hadde jo vært det beste, fordi det da ville vært en "autentisk kopi". Håper det finnes noen eksperter der ute! Takker på forhånd Endret 16. november 2009 av Atatar Lenke til kommentar
793 Skrevet 16. november 2009 Rapporter Del Skrevet 16. november 2009 (endret) Det fantes ingen rettskrivningsregler eller ordbøker i norrøn tid, men hvis du klarer å finne runeinnrisningen av navnet til sønnen av denne Eirik Bjodskalle, ville jeg gått for den stavingen. Hvis ikke, ville jeg ha stavet 'Jostein' slik med den eldre fuþark (nordiske runer, 2. århundre til 8. århundre: J (Jara/Yara) O S T EI (Eihwaz) N Om jeg har fortstått uttalesen av Eihwaz "riktig" (selvom den mest sannsynlig varierte mellom de forskjellige områdene og generasjonene) blir den uttalt som [æj] eller [ej]. Om jeg ikke har forstått runelyden riktig, som er meget mulig, ville jeg enkelt og greit erstattet Eihwaz med E og I. Om du ønsker å skrive navnet ditt med den yngre fuþark, ville jeg gått for denne stavingen: I U S T I (Alternativt <A uten kvist>) I N Videre har man også den middelalderske runerekken. Denne var altså i bruk etter Norge (de befolkningstette områdene av Norge) var kristnet. Runerekken har visse runer som er tilpassninger av latinske bokstaver. Om dét er hva du mener med kristen innflytelse stiller jeg meg uforstående til. Like fullt, ved stavingen av 'Jostein' ville jeg gått fram slik: I (Alternativt Y) O S T E I N Jeg er på ingen måte noen ekspert - eller i det hele tatt skrivekyndig - i verken runer eller norrønt, så jeg råder deg til å snakke med noen som faktisk er det før du varig merker kroppen din med runeskrift. Husk også at man i norrøn tid mente at alle runer bar på en egen kraft, og at uhell og sykdom kunne følge gjenstanden som ble skrevet på om runene ikke kom overens med hverandre. Vær derfor varsom med hva varig merker deg selv med. Endret 16. november 2009 av 793 Lenke til kommentar
Atatar Skrevet 17. november 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. november 2009 Takker så mye, har fått noen ideer. Skal dog vente litt å se om jeg finner den runen jeg snakket om, ettersom den er brukt før og dermed antakelig "safe" Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 19. november 2009 Rapporter Del Skrevet 19. november 2009 Skriv Drasilstein. Som i YggDrasil. Lenke til kommentar
Atatar Skrevet 19. november 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. november 2009 Hvorfor? har det noen symbolisk tilknytning eller noe? Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 19. november 2009 Rapporter Del Skrevet 19. november 2009 Drasil = Häst YggDrasil (tors häst) Lenke til kommentar
Atatar Skrevet 19. november 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. november 2009 Den var faktisk ikke dum du;) Skal se om jeg får tegnet det opp så jeg ser om det ser bra ut. Takk så mye. Har endel ideer å velge mellom nå faktisk, men denne var et nytt tilskudd Lenke til kommentar
793 Skrevet 20. november 2009 Rapporter Del Skrevet 20. november 2009 Drasil = Häst YggDrasil (tors häst) 'Ygg' er vel kallenavnet til Odin, ikke Tor. Dessuten virker 'Drasilsteinn' mer som et artig ordspill enn en god måte å skrive navnet 'Jostein' på. Lenke til kommentar
Atatar Skrevet 20. november 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. november 2009 Jeg fant ut at det dessuten ble litt vel langt. Har funnet en måte å skrive navnet på nå som jeg er fornøyd med:) Lenke til kommentar
793 Skrevet 20. november 2009 Rapporter Del Skrevet 20. november 2009 Har funnet en måte å skrive navnet på nå som jeg er fornøyd med:) Får vi se? Lenke til kommentar
Atatar Skrevet 20. november 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. november 2009 (endret) Heh, ok da, men den er litt rar Vel, her er tankegangen min. Siden jeg ikke fant nye symbol for stein, tilsvarende det for jòr, valgte jeg å skrive det slik: Som dere ser står det kun "stein" her, men etter som M-runen er symbolet for jòr, samtidig som "e" valgte jeg å utheve denne slik at den leses 2 ganger. derav: Jòr - stein Vet ikke om noen hang med på den tankengangen, men det funker i mitt hode:P EDIT: S-runen er litt rar, men det der er en font jeg lastet ned. S-runen jeg skal bruke er litt annerledes. Endret 20. november 2009 av Atatar Lenke til kommentar
793 Skrevet 21. november 2009 Rapporter Del Skrevet 21. november 2009 (endret) Vel, her er tankegangen min. Siden jeg ikke fant nye symbol for stein, tilsvarende det for jòr, valgte jeg å skrive det slik: Som dere ser står det kun "stein" her, men etter som M-runen er symbolet for jòr, samtidig som "e" valgte jeg å utheve denne slik at den leses 2 ganger. Vet ikke om noen hang med på den tankengangen, men det funker i mitt hode:P Heh. Tok litt tid før jeg tok den, men det var en artig måte å skrive navnet på. At M står for 'jór', er nytt for meg, og jeg finner heller ingen kilder på nettet som hevder det. Men det er godt mulig, ettersom det proto-germanske ordet for hest er 'ehwuz' (som i norrøn tid hadde utviklet seg til 'jór') og den proto-germanske runen M heter 'Ehwaz'. S-runen er litt rar, men det der er en font jeg lastet ned. S-runen jeg skal bruke er litt annerledes. Det er bra, for runene ble tradisjonelt sett aldri risset med vannrette linjer. Dette kommer mest sannsynelig av at runene for det meste ble brukt til å risse inn skrift på treverk, noe som gjør at vannrette linjer (og runde former) er veldig vanskelig å risse inn nøyaktig. I runeskrift på stein og annet materiale finner man oftere runer som består av runde former og vannrette linjer. Endret 21. november 2009 av 793 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå