Gå til innhold

Peak-Oil kommer snart

Robocoop

Anbefalte innlegg

Ca 200000 jobber i oljeindustrien i Norge. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre når produksjonen har falt så mye at industrien ikke er interessant, men tipper det ligger langt nok unna til at jeg er pensjonert.

Peak i konvensjonell lettolje? Joda, det kommer, før eller siden. Mest sannsynlig siden. Noen virkelig peak i totalproduksjon er en ganske annen greie.

For øvrig mener jeg man bør leve livet til det fulleste også i dag, også om man ikke tror på peak oil. Ikke vent til Ragnarok eller fylte 67 med å oppfylle drømmer; vi er alt for privilegerte til slikt i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det forbrukes 0,085 milliarder tønner olje hver eneste dag. At vi snart går inn i en krise er vel ganske åpenbart, gitt denne helt utrolige mengden, som bare forventes å øke? Gjøres det i det hele tatt noe ift å dekke behovet med andre midler?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke på noen "deus ex machina", som i Stephen Kings romaner. Ukonvensjonell olje vil uansett ikke kunne gjøre opp for den lettilgjengelige oljen vi til nå har utnyttet. Blir heeelt forstyrret av å tenke på det her. Forsøker å gjøre mer ut av dagene mine. Gjøre det jeg trodde jeg hadde 30-40-50 år på meg til å utforske. Vet ikke hvor lenge vi har igjen. Tenkte også å snakke om dette med Robocop og Kaarekonradi, men de er visst bannet eller har forlatt diskusjon.no.

Seriøst, hvorfor er ikke det ikke DETTE som diskuteres på nyhetene? HVORFOR lar vi vestlige kjøre x antall biler som krever x antall fat olje hver bidige dag?

Lenke til kommentar

For ikke å si en smell om skifergass blir stort også i Europa; spennende utvikling både i Storbritannia og Polen for tiden. Sleng på litt LNG-eksport fra USA, så blir kollapsen i europeiske gasspriser heftig; her snakker vi om mer enn en marginal reduksjon av NPVen til Luva-røret ...

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke på noen "deus ex machina", som i Stephen Kings romaner. Ukonvensjonell olje vil uansett ikke kunne gjøre opp for den lettilgjengelige oljen vi til nå har utnyttet. Blir heeelt forstyrret av å tenke på det her. Forsøker å gjøre mer ut av dagene mine. Gjøre det jeg trodde jeg hadde 30-40-50 år på meg til å utforske. Vet ikke hvor lenge vi har igjen. Tenkte også å snakke om dette med Robocop og Kaarekonradi, men de er visst bannet eller har forlatt diskusjon.no.

Seriøst, hvorfor er ikke det ikke DETTE som diskuteres på nyhetene? HVORFOR lar vi vestlige kjøre x antall biler som krever x antall fat olje hver bidige dag?

Dette er helt naturlig for alle som oppdager Peak Oil og er noe man bare må gjennom. Fin lesning i den sammenheng: http://www.energybulletin.net/stories/2010-09-30/stages-peak-oil-awareness

Først kommer fornektelse -> deretter setter en seg inn i emnet -> prøver å pønske ut hvordan man kan løse problemet (knipen) -> man innser at dette er den største trusselen mot det moderne samfunn og at det ikke finnes noen enkle løsninger -> deretter prøver man å nå ut til folk -> man blir sint og deprimert -> til slutt blir en likegyldig til problemet og lærer å leve med det.

Jeg er forbi alt det der og det er en god følelse. Det er kanskje mest fordi jeg tror at Norge vil være blant de bedre landene å tilhøre i en post-PO-verden, siden vi bor i en stabil region, vi er mer eller mindre selvforsynt med energi (vannkraft) og er et raust folkeslag. :yes:

Grunnen til at dette ikke blir slått opp i media er delvis pga. fornektelse og delvis fordi dagens pengesystem må ha kontinuerlig vekst (og dermed vekst i energiforbruk og energiproduksjon).

Hva er det du vil utforske som du er redd ikke er mulig i fremtiden?

Endret av mofomofo
Lenke til kommentar

Vet ikke, jeg ønsket meg 30-40-50 år hvor jeg kunne fortsette status quo. Ingen bekymringer. Jeg har hatt bekymringer før -- ift skole, sykdom o.l, men dette tar kaka. Ingenting i verden kan toppe peak oil, ettersom det er så paradigmeforandrende at alt jeg tar for gitt og forstår i verden vil bli preget.

Siden jeg utdanner meg innen IT vil jeg ikke ha noen ferdigheter som kan være nyttige. Jeg skulle utdannet meg til snekker, bonde, avløser eller et eller annet som faktisk ikke er dødsens avhengig av elektrisitet, oljebaserte produkter, telekommunikasjon..

Selv om jeg ikke ønsker meg barn (og i mindre grad etter erkjennelsen at peak oil er virkelig--jeg så på det som tøv tidligere, men så er jeg bare 23..).

Jeg ser på det som mulig å gå fra det vi har i dag til et bærekraftig system (hvis privatbilismen og forbruksjaget forsvinner), hvor alle forskningsmessig ressurser går mot utviklingen av alternativ energi. Ikke med dagens manglende vilje fra enkeltmennesker, politisk hold og industrien, dog. Man må nesten være filantrop for å tro på slikt, og det er jeg absolutt ikke.

Enig med du at Norge, og spesielt innlandet, kanskje er stedet som er best å være etter en gradvis eller rask kollaps. Problemet er at x antall millioner, desperate sågar, vil komme til å bevege seg dit det er ressurser.

Artikkelen du lenket til slo virkelig spikeren på hodet. Jeg har nå lest meg opp på de fleste alternative kildene til energi, uten å være særlig imponert. Skulle vi basert oss utelukkende på atomkraft ville vi gått tom for uranium på svært, svært kort tid -- for eksempel.

Det som gjør det hele ekstra ekkelt er at jeg ikke har noen å dele dette med, ingen som jeg kan forsøke å overleve sammen med hvis alt virkelig går til helvete fort, og ingen som tror på meg av de jeg kjenner. Klarer heller ikke konsentrere meg om skolearbeid, og ser på alle lvisforbedrende tiltak som trening, sunn spising, søken etter en partner osv som totalt meningsløst. Klarer ikke helt å se det positive i at jeg har hatt det bedre enn 99% av alle mennesker som noensinne har levd -- det er jo menneskelig å ønske seg mer, og lenger.

Jeg bare håper vi har ti år til. Da kan jeg jobbe i noen år, hvorpå jeg forsøker å tjene så mye som mulig som jeg kan bruke på gode opplevelser i kanskje ett år. Deretter tar jeg livet av meg.

Lenke til kommentar

(i) Olje står for ca 1/3 av verdens energikonsum, ned fra knapt halvparten i 1973.

(ii) I Norge kommer over 90% av elproduksjonen fra vannkraft. Du skal ikke se helt bort fra at det vil være strøm til datamaskiner også fremover.

(iii) Hvis vi må slutte å kjøre bil med motorer som går på fossile brennstoff får vi heller bli elbilfantaster alle mann. Kjipt å ikke ha allverden med rekkevidde, men det lunter i vei på et vis.

(iv) Orinoco-beltet i Venezuela har alene ukonvensjonell olje i mengder lik ca 40 år av dagens produksjon. Foredling av dette er krevende, men ikke mer enn at enhver raffinerimann med vett i skallen ville gitt bort sin venstre arm for å få koke suppa om man fikk $20 eller så per fat for det.

(v) P50-estimater (dvs midt-nivået i estimatene) for verdens konvensjonelle oljeressurser er også på nivå med ca 40 års konsum.

Det er mange gode grunner til å bygge et energieffektivt samfunn. Legger petroleumsgeologene seg på latsiden kommer vi til å få en hard periode, rigger må sendes ut i fleng for å lete, enda flere må skipes ut for å bore produksjonsbrønner. Utfordringene er enorme, men det er også belønningen for de som finner løsningene, og da er det ganske absurd hva vi klarer å få til. Nesten like absurd som å tro at verden kommer til å kollapse om ti år på grunn av oljemangel.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du glemmer at bilparken må byttes ut for at elkraft skal være mulig. Og tror du den politiske viljen eksisterer FØR problemet kommer for nærme full utstrekning? Å produsere én bil er X antall fat olje -- tenk bare på middelklassen i Kina og India som har lyst til å bile like mye som oss (ikke meg selv, som hverken har lappen eller interesse for det).

Gode grunner hjelper ikke uten en villet, målrettet innsats MOT et mer energieffektivt samfunn. Det skjer ingenting! Samtidig er det Stordalens bart som er på forsidene av aviser. What the FUCK.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke vi trenger politisk vilje for å bytte ut bilparken – i alle fall er det ikke den jeg satser på at skal gjøre susen. Får vi virkelig knapphet på olje ryker prisen opp i $3-400 per fat, da trenger man ikke onkel Stat for å fortelle at elbil er tingen.

Lenke til kommentar

Da er det gjerne for sent? Ting må jo skje _lenge_ før det blir en faktisk knapphet på primærgodene i samfunnet, før forskningsmidler blir kuttet til fordel for matproduksjon, klær osv. Samfunnet er et så tynt slør at det skal ingenting til før mennesket er redusert til overlevelsesinstinktene sine.

Mulig jeg virker i overkant negativ, men de jeg snakker med på nett har for stor tro på "deus ex machina" og "teknologi". Steinaldermannen hadde ressurser, vi har ingenting etter oljen.

Lenke til kommentar

Men det skjer en hel masse! Bare i fjor gjorde elbilene et enormt sprang i kvalitet, det produseres så mye billige solcellepaneler at selv kineserne ikke klarer å tjene penger på det, varmepumper installeres i fleng. På norsk sokkel vil det i år investeres litt under 200 milliarder kroner for å bygge ut nye felt og sikre produksjonen fra de som allerede er i drift, et stykke ut i året kommer elbilen Tesla S i salg, som med største (riktignok svindyre ...) batteripakke har en rekkevidde på 480km. Vi utvikler ny teknologi for å hente ut olje fra de utroligste steder – vi borer horisontalt flere kilometre for å finne godsakene, langt under bakken, vi bygger ut ladernettverk for å kunne bruke elbiler på lengre strekk.

Vi har tross alt en del år å gå på, 80 om vi kun legger de to kildene jeg nevnte over (dvs konvensjonell olje + Orinoco) til grunn. Dette er prosesser som kommer til å ta tid, og sånn må det være. Men utålmodighet er bra!

Lenke til kommentar

Fisken i norske hav er ikke nok til å mette verden ett år, aluminiumen fra Hydros fabrikker klarer aldri dekke verdensmarkedets behov, den norske velferdsstaten kan aldri løse hele verdens fattigdomsproblemer, minst 99.9% av alle gode ideer vil vi importere fra utlandet.

Er det virkelig nødvendig å trekke inn så rare sammenligninger? I tilfelle burde det være god grunn til å revurdere peak oil-teoriene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er veldig vanlig at de som oppdager Peak Oil ser på Norge/sitt eget land for seg selv og kommer med sånne betraktninger.

Må se litt mer globalt på det hele, da hele verden er avhengig av hverandre når det kommer til energi. Bare fordi vi har masse olje og resten av verden er tom, så kommer ikke vi til å ha det greit.

Lenke til kommentar

Reservene i Saudi (gitt at de ikke lyver), gir verden ca 10 år med olje (gitt at forbruket ikke øker, noe det vil). Reservene i Irak gir oss fire år med olje.

Jeg spør igjen: hvorfor tillater vi at 50% (om ikke mer) av oljen i verden kastes bort på privatbilisme?

Lenke til kommentar

På en dag som denne er det verdt å gjøre seg en kjapp refleksjon: før siste års serie store funn ble hver tørre brønn i seg selv tolket som bevis på snarlig kollaps i oljeforsyningen, men tilsvarende skjer på ingen måte når vi faktisk finner en hel masse. Konspirasjonsteoretikere velger fakta ekstremt selektivt; det som ikke passer inn i verdensbildet ignoreres, det som kan selge storyen brukes for alt det er verdt og litt til.

Mellomposisjoner settes i vanære med rare avsporinger; det er ikke så nøye om vi lett kan vise at vi har 80 års med olje å gå på når man kan skrive at de norske reservene ikke holder oss gående ett eneste år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Norske funn er helt uvesentlige, all den tid de ikke klarer å drive verden i særlig stor grad og krever enorme mengder fat olje før utvinningen faktisk kan begynne.

Jeg er ingen konspirasjonsteoretiker, men jeg har likevel dødsangst for det her. 80 år med olje -- hva tenker du på da. 80 år før det ikke lenger er økonomisk fornuftig å hente opp noen flere fat olje overhodet, fordi vi vil bruke mer energi i prosessen, eller 80 år hvor vi faktisk kan dekke behovet?

Det vil bli funnet mindre og mindre, og feltene som allerde eksisterer vil produsere mindre og mindre. SAMTIDIG vil behovet øke. Du skjønner at det vil bli konflikter når dette misforholdet blir stort nok, all den tid mennesker ikke ifverksetter tiltak (som å redusere privatbilismen) før det er for sent. At vi har hatt en god periode i vesten med forholdsvis stabile forhold betyr ikke at det vil fortsette.

Norge bruker forresten ca 110 millioner fat olje hver år. Det er faktisk mer, per capita, enn USA. Tror vi får det ganske hardt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...