Carne Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 (endret) Diktet jeg skal analysere er "Rødt og svart" av Rolf Jacobsen. Har anaylsert de fleste punktene, men mangler forstatt hva selve motivet er. Finner ingenting på internet om selve diktet. Helt konkret så er det det om en bil som kommer til syne, og så forsvinner igjen. Har lest at forfatteren var ganske kritisk til en moderne verden(biler, reklame etc), så det har nok noe med dette å gjøre. Her er diktet: Belgmørkt i nattBaklyset på en bil springer frem som en dråpe blod renner ned på skrå innover i bildet flakker litt rundt blir stående inntil den suges opp av mørket forsvinner helt og alt som før er natt. Takk for all kommende hjelp. Endret 16. november 2009 av Carne Lenke til kommentar
Bluebeard Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Motivet er jo det som "helt konkret" SKJER, ikke meningen (det er tema). Og jeg vil ikke si at det er helt konkret en bil som kommer til syne og forsvinner. Jeg syntes mer det ligna på ett bilkræsj. Lenke til kommentar
Carne Skrevet 16. november 2009 Forfatter Del Skrevet 16. november 2009 Vel, jeg antar det er flere måter å tolke handlingen i diktet på, men som du sa, så må jeg ha blandet motiv og tema. Det jeg mente var hva meningen med diktet er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå