Deneb Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Hei! Er helt ny på MySQL. Har et par spørsmål: 1. Er det å bruke GUI programmer for oppretting av databaser etc en like stor dødssynd som å bruke YSWYG programmer for HTML/CSS koding? 2. Hvis nei - hvilke GUI programmer anbefaler dere? 3. Når en skal lage databaser til andre, hvilket språk/program bruker en for å lage selve interfacen, da snakker jeg om alt fra at de kan inputte ting og få en oversikt over innhold. Blir veldig glad for svar! Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 (endret) 1. Nei! Jeg har aldri lært meg CREATE og jeg har ingen planer om det. 2. PHPMyAdmin er noe forbanna dritt til alt annet enn superenkle spørringer. Til MySQL pleier jeg å bruke MySQL Query Browser, evt. terminal. Programmet er dog litt buggy, spesielt ved endring av eksiterende tabeller, så det er en fordel om du i hvert fall kan nok til å lokalisere og identifisere feil i spørringer. 3. Jeg vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet, men det høres ut som Access er perfekt for deg, selvom jeg ikke liker å anbefale det til noen. Om ikke access, så finnes det veldig mange web-rammeverk som out-of-the-box er ganske gode på CRUD-operasjoner. (Uten at jeg kan referere til noe som helst ) Endret 16. november 2009 av Jonas Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 16. november 2009 Forfatter Del Skrevet 16. november 2009 (endret) Takk for svar! Gikk til andre kilder å fikk vite at HTML+PHP er den vanligste formen for å dra nytte av en database online, mens Java godt kunne brukes for å lage programmer på pcn. Nå har det imidliertid seg sånn at jeg har problemer med å installere MySQL om igjen ettersom jeg må slette tidligere dataservere satt opp. Dette har jeg vanskeligheter med.. forslag? Edit:Ser jeg spør litt baklens, lurte egentlig på hvordan en kan f.eks lage et registreringsskjema for medlemmer feks, eller lignende som ser pent ut, eller et program som en kan bruke for å lett plotte inn ting i databasen uten at det trenger å være en GUI på linje med f.eks den du lista over. Endret 16. november 2009 av slux Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 SQL-buildere fungerer helt fint til enkle spørringer, akkurat som WYSIWIG er helt greit til enkle html-sider. Skal du ha noe mer komplekse spørringer (stort sett pga indre spørringer e.l.) så kan grafiske verktøy komme til kort. Det er ingen grunn til å ikke kombinere et grafisk verktøy med å skrive SQL-en selv. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 (endret) Den første tiden min med mysql brukte jeg ingen GUI, skrev alle spørringer selv, CREATE DATABASE, CREATE TABLE osv. Ble etterhvert lei av det og fant ut at det fantes click n' play-programmer som gjorde det for meg. Har for det meste brukt phpmyadmin, men har også blitt anbefalt Toad. mysql fungerer ypperlig til php, hvis det er ok at medlemsregisteret ditt vises i en nettside. Du må selvfølgelig kunne litt php og html fra før. Men det krever ikke mye trolldom for å bare lage et simpelt medlemsregister. Installer wampserver, den installerer apache, mysql, phpmyadmin og php i en jaffs. Endret 18. november 2009 av MikkelRev Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 GUI program til spørringer? Bruk heller Hibernate! Object.find(1) Object.findAll() Object.save() Object.delete(1) osv... Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 GUI program til spørringer? Bruk heller Hibernate! Object.find(1) Object.findAll() Object.save() Object.delete(1) osv... Det er relativt mange spørringer jeg ikke kan bruke den objektorienterte biten av hibernate til. Oftest hastighet, men også pga mangel på skikkelige "LEFT JOIN xxx ON xxx AND xxx" Bruker hibernate til alt av "enkle" spørringer Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Det er sant, i visse tilfeller så er det bare vanleg SQL som duger. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 ... 2. Hvis nei - hvilke GUI programmer anbefaler dere? 3. Når en skal lage databaser til andre, hvilket språk/program bruker en for å lage selve interfacen, da snakker jeg om alt fra at de kan inputte ting og få en oversikt over innhold. Blir veldig glad for svar! Bruker SQL Manager 2007 for Postgresql, funker bra, og fins for MySQL også. Syns forøvrig det er mye knot med MySQL, greit at det er enkelt å sette opp, men det er relativt mange mangler og avvik fra standard SQL synes jeg. Men ... bra til sitt bruk, så det trenger ikke være noe dårlig valg. Ellers koder jeg som regel gui på web m. java. Siden jeg er allergisk mot html bruker jeg gjerne Vaadin eller ZKoss for å slippe knot. Det fins det *veldig* mange web-gui-rammeverk for java ... du kan gjøre det til en livsoppgave å velge riktig ... På persistensfronten blir det JPA, evt. er iBatis et bra rammeverk om du vil ha mer kontroll. Ellers er vel PHP veldig enkelt å komme igang med, og går hånd-i-hånd med MySQL. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Takk for svar! Gikk til andre kilder å fikk vite at HTML+PHP er den vanligste formen for å dra nytte av en database online, mens Java godt kunne brukes for å lage programmer på pcn. Nå har det imidliertid seg sånn at jeg har problemer med å installere MySQL om igjen ettersom jeg må slette tidligere dataservere satt opp. Dette har jeg vanskeligheter med.. forslag? [...] hvorfor skal du installere MySql på nytt hvis du har den fra før av? Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 24. november 2009 Forfatter Del Skrevet 24. november 2009 Takk for svar! Gikk til andre kilder å fikk vite at HTML+PHP er den vanligste formen for å dra nytte av en database online, mens Java godt kunne brukes for å lage programmer på pcn. Nå har det imidliertid seg sånn at jeg har problemer med å installere MySQL om igjen ettersom jeg må slette tidligere dataservere satt opp. Dette har jeg vanskeligheter med.. forslag? [...] hvorfor skal du installere MySql på nytt hvis du har den fra før av? Vet det høres dumt ut - men var i sammenheng med innstallering av wampserver. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Vet det høres dumt ut - men var i sammenheng med innstallering av wampserver. åja, skjønner, hva med å bruke mysqldump først og så importere igjen etterpå? Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 26. november 2009 Forfatter Del Skrevet 26. november 2009 Takk for svar over her forresten, overså de forrige gang! Fiksa det ved å installere en litt eldre versjon av mySQL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå