Vikingspeider Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 (endret) Hei! Jeg og noen andre karer ser på muligheten for endelig å opprette et "Norsk Sjongleringsforbund", men er noe usikker på fordeler og ulemper i forhold til om vi heller skulle laget en organisasjon eller en forening. Dette er planlagt å være nasjonalt i den grad det finnes interesse for det(mest med tanke på langsiktige mål) - jeg har lest noe om emnet, men kan ikke komme frem til noe klart svar på hva som er best bortsett fra at forbund gir mest mening dersom dette er på nasjonalt nivå. Og en ting - noen som vet hvor en må registrere dette når en vil 1. Opprette en bankkonto, da går jeg ut fra det er Brønnøysundregisteret 2. Ta betaling for medlemsskap, deltakelse på arrangementer o.l. - trenger en polititillatelse o.l. for dette? Endret 16. november 2009 av SkjeggNorris Lenke til kommentar
Vikingspeider Skrevet 19. november 2009 Forfatter Del Skrevet 19. november 2009 (endret) Hm, 101 visninger og ingen respons... er det noen i juss-forumet som kan noe om juss egentlig? Endret 19. november 2009 av SkjeggNorris Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Se disse sidene: http://www.klubbguiden.no/ http://www.kleven-kristensen.no/lovportal.html 1. Brønnøysundregistrene er ingen bank. 2. Det er ikke politiet som forvalter penger i Norge. Men skal du drive en "bedrift" må du fortelle dette til skattekontoret. Se mer hos klubbguiden.no Medlemskontigenter, billettinntekter o.l. er skattefritt. Se mer her: http://www.kleven-kristensen.no/lovportal.html#skatteplikt Lenke til kommentar
Alfa93 Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Hei! Jeg er også igang med å stifte et forbund, kan jo fortelle litt om vordan vi har gåt fram så langt, hvis det er interessant. 1. Jeg samlet et interimstyre som var interessert i det dette forbundet skal drive med. 2. Vi har hatt noen møter hvor vi har snakket sammen om hva vi vil oppnå, hvordan vi skal organisere oss ol. 3. Vi har hatt "hjemmelekser" mellom møtene hvor vi har - sjekket mulighetene for navn (vi trengte blant annet godkjennelse, ettersom navnet vi ønsket å bruke innbefattet et patentert navn). - Sett på lover og regler for lignende organisasjoner - Satt oss inn i hva vi må ha i orden før registrering i Brønnøysundregisteret - Satt oss inn i hvordan man oppretter bankkonto - Snakket med folk som kan dette. Mange er hjelpsomme og svarer på spørsmål på e-post e.l. - Satt opp forslag til lover for foreningen. Skal du reistrere deg i Brønnøysundregisteret må du vel blant annet ha et formål med foreningen. 4. Vi jobber nå med å få organisert et stiftelsesmøte. Før du kan registrere deg hos Brønnøysund, må forbundet være stiftet, med stiftelsesdato og et styre med forskjellige verv. Jeg er litt usikker på hvordan man oppretter bankkonto o.l, dessverre. Vil anbefale å se på nettsidene til lignende foreninger, og å få flere med på laget. Ellers kan det bli mye å gjøre for deg og kameraten din! Du finner også registreringsskjemaet til Brønnøysund på nettet, kan være lurt å sette seg ned og se på det. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå