medlem-173043 Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 (endret) . Endret 14. juni 2017 av medlem-173043 Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Du bukker som Obama gjør ovenfor kongelige. Og så si : Velkommen Deres Majestet Lenke til kommentar
cozmos Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Et håndtrykk og "goddag deres majestet" burde vel holde? Bukke i tillegg blir vel kanskje litt overdrevet.. Men så er det jo kongen da Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 (endret) Går du forbi han, smil og nikk. Ikke veldig magisk. Skal du faktisk hilse på han skal du stå rett og rak i ryggen med armene ned til sidene (tilnærmet "å stå i rett", militært) mens han hilser til kongemerket på hodeplagget sitt. Deretter håndhilser dere. Det innebærer gjerne at du bukker litt med overkroppen. Endret 16. november 2009 av danidic Lenke til kommentar
V-by Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Du sier hei, og tar han i hånden. I mine øyne har han ikke gjort noe som gjør at han fortjener noe ekstra respekt. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Du sier hei, og tar han i hånden. I mine øyne har han ikke gjort noe som gjør at han fortjener noe ekstra respekt. Det ville være uhøflig å ikke hilse korrekt, siden det forventes. Dessuten så har han gjort en god jobb for Norge, bedre enn en politisk president. Lenke til kommentar
medlem-173043 Skrevet 16. november 2009 Forfatter Del Skrevet 16. november 2009 (endret) . Endret 14. juni 2017 av medlem-173043 Lenke til kommentar
pcandmachelper Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Jeg hadde ikke sagt noe mer enn hei, Deres Majestet. Også ville jeg kanskje bukket (spørs åssen situasjon du er i) Hvorfor det, skal du møte kongen? Lenke til kommentar
medlem-173043 Skrevet 16. november 2009 Forfatter Del Skrevet 16. november 2009 (endret) . Endret 14. juni 2017 av medlem-173043 Lenke til kommentar
Fisha Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Millitært; Presenter våpen. Deres majestet Meld deg korrekt. på aksel R,og la samtalen starte;d Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Jeg ville vel gjort honnør, "Deres Majestet", og ventet til han eventuelt rakk meg hånden, ikke insistert. Dette er vanlig høflighet, og høflighetsregler bygger ikke på hva folk har fortjent eller ikke. Han er kongen vår, og jeg synes det er fint vi har en som kan representere landet uten at det går utover et viktig politisk embete. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Et par useriøse innlegg er slettet, samt et par innlegg som diskuterte monarkiet i Norge. Dette er ikke rett tråd for det. I tillegg syns jeg denne med fordel kan flyttes til Oppslagstavlen, og følgelig flyttes den. Reaksjoner på moderering tas som vanlig via PM, ikke i tråden. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Jeg ville vel gjort honnør, "Deres Majestet", og ventet til han eventuelt rakk meg hånden, ikke insistert. Dette er vanlig høflighet, og høflighetsregler bygger ikke på hva folk har fortjent eller ikke. Han er kongen vår, og jeg synes det er fint vi har en som kan representere landet uten at det går utover et viktig politisk embete. Det skal sies at jeg ikke vet hvordan dette offisielt skal gjøres, så det finnes sikkert bedre svar. Dette er bare sånn jeg på stående fot ville gjort det hvis kongen plutselg banket på. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 (endret) Honør er vel noe som er forbeholdt personer i uniform (militære, muligens også for sivilforsvaret og politiet). For oss sivile er vel den mest korrekte måten å hilse på hans majestet å stå rakrygget og hilse på 'deres majestet', jeg ville nok rakt frem hånden. Jeg tror det er korrekt å omtale hans majestet som "Kongen" dersom en samtaler med ham. Men protokoll, det er jo spørsmålet. Får se om man kan finne litt. Edit: Denne siden påstår å ha svaret. "”Til Harald den 5 skal du si ” Deres Majestet” eller ”hans majestet kongen”. [...] Synes du dette virker vanskelig og unaturlig, så bruk heller du-formen. Men hver så snill og si ”Deres majestet” i alle fall første gang du snakker til kongen. [...] Når kongen strekker frem sin hånd gjelder det å vise respekt. Til kongen skal du bukke så dypt at du får anledning til å studere kongens skopuss en stund. Majestetisk neiing er skikkelig god trening som gjerne kan øves på i et helsestudio.En kongelig neiing skjer ved å føre den høyre foten bak den venstre, deretter bøyer du knærne så godt lårmuskulaturen holder. Også damene bør bøye hodet i en vinkel som gjør det mulig for kongen å se hvilken hårbøyle du har i nakken. Praten Hvilken hattedesigner og solkrem de kongelige bruker kan du lese i Se og Hør hver uke. Kongen vil neppe prate om hva paparatzzier har fått med seg. Kongen spør selv om det han er interessert i å vite. Er du tatt i audiens er det oftest fordi kongen mener du er en interessant person og at han vil snakke om ditt arbeid og interesser. Tradisjonen sier at du ikke tiltaler de kongelige. Det er de som tiltaler deg. Etter et kvarters tid er det hele over. Har du klart å oppføre deg fint så langt bør du også avslutte med stil. Ikke snu ryggen til den kongelige når du forlater kongen. " Endret 16. november 2009 av Simon Aldra Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 vet ikke om dette er under riktig sted, men jeg lurer på hvordan man skal hilse på kongen hvis man er sivil og hvis man er militær? Hva med å presentere deg med navn slik du vanligvis gjør når du møter folk for første gang -- hvis du faktisk MØTER ham. Hvis du TREFFER ham tilfeldig er det vel egentlig ikke så mye å gjøre, med mindre du er kjent med ham fra før, da er det høflig å si hei, hvis ikke du kjenner ham og ikke har noe å fortelle ham så er det ingen grunn til å hilse -- han er bare en mann. Militært er han en offiser, og da følger du standard militær prosedyre hvis det er formelt møte. Jeg aner ikke hvordan militære hilser på hverandre ved uformelle fest-uniformerte anledninger. ... Han har fått tittelen ved fødselen, og har ikke gjort noe for å fortjene den utenom å ikke drite seg loddrett ut i offentlig sammenheng OG overleve barndommen og voksenlivet. Dermed er jeg likegyldig til kongen. Jeg hilste forsåvidt ikke til kongebildet i messen i forsvaret heller -- enkelt og greit fordi det er forrykt Men jeg hilst på kongen i forsvaret under en øvelse, ved en formell anledning, som en del av et kompani. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Nå føler jeg at jeg har det inne, men kommer jeg til å møte Hans Kongelige Høyhet noengang. Man kan jo bare håpe. Lenke til kommentar
larsingedude Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Jeg hadde ikke sagt noe mer enn hei, Deres Majestet. Også ville jeg kanskje bukket (spørs åssen situasjon du er i) Hvorfor det, skal du møte kongen? WAZZUPP HARRALD? Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Du skal helst omtale kongen i 3. person. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå