Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Utstyr til LAN

Anbefalte innlegg

Hei!

For to uker siden så holdt vi et LAN med 15 stykker.

Vi brukte denne routeren http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323060

Vi hadde en 24 Zyxel switch som vi lånte.

Internt så funket ting veldig bra, men når vi skulle fikse noe ut på internet så fikk det litt sitt eget liv, det hoppet ut nå og da. Vi hadde en linje fra ventelo på mellom 16-20 mbit.

Det vi lurer på er om noen har noen routere de anbefaler, vi trenger en router som kan takle oppimot 50-60 stykker, vi skal utvide sakte og sikkert og prøver å bli 30 stykker neste gang, med forbehold da og se hvordan det går da. Vi trenger også en god backbone og noen gode switcher. Hvis det er noen som har erfaring med å holde LAN på størrelsen mellom 30-60 stykker, så vil jeg gjerne høre hva slags utstyr dere har brukt og om det fungerer.

Håper på positiv svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal dere kjøre med NAT? I så fall vil jeg anbefale en dedikert pc med to nettverkskort som router. Skal selv sette opp en PC med http://www.pfsense.com/ som jeg skal bruke på ett lan med 100 personer.

Dette er eit godt alternativ til ein "vanleg" router.

Sett opp ei gammal maskin med pfsense, smoothwall eller m0n0wall, blir stabilt som fy. Her har du og gode konfig. muligheiter.

Lenke til kommentar

Må si det at mine kunnskaper i Linux går vel så si i minus, har veldig lite erfaring med det.

Er det ingen som vet om en konkret router som fungerer, eller noe ca.

Evt hvilken prisklasse bør jeg legg meg på?

Det å få 1 Gbit fiber er ikke bare å ta en telefon, har prøvd det, skulle litt mer til.

Lenke til kommentar

du treng ikkje gode linux kunnskapar for å sette opp smoothwall og m0n0wall. M0n0wall er den lettaste å sette opp og her er alt greit forklart, i tillegg har du dokumentasjonen på m0n0wall sine sider. Når du har gjort den enkle konfigen du treng å gjere på den lokale maskina nyttar du berre web-grensesnittet som er mykje meir oversiktleg og har mange fleire muligheitar en å sitte lokalt på maskina.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg bruker CC, en annen linux-FW variant: den trenger du ingen linux kunnskaper for å sette opp. men du må vite litt om hvordan datanettverk fungerer. Den støtter også deep packet inspection som gjør det enklere å sperre for p2p. Jeg vil tro at siden dere hadde ADSL2+ linje så hadde dere 1,2Mbut upload. Da er det et must å sperre for absolutt all p2p trafikk.

Lenke til kommentar
Husk at alle disse brannmurene (pfsense, smoothwall osv.), er bygd på en linux kjerne (det beste :) ) så forhandsvis gode kunnskaper i linux kommandoer og forståelse er meget viktig for og få en god konfigurert brannmur.

Du trenger egentlig ikke 2 nettverks kort, men anbefalt i forhold til ytelse.

Off topic :)

Distribusjonen pfsense bygger ikke på en Linux kjerne, men en FreeBSD kjerne. Personlig mener eg distribusjoner bygget på BSD er bedre til dette formålet enn distribusjoner bygget på Linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...