Gwanath Skrevet 16. november 2009 Rapporter Del Skrevet 16. november 2009 Hei! For to uker siden så holdt vi et LAN med 15 stykker. Vi brukte denne routeren http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=323060 Vi hadde en 24 Zyxel switch som vi lånte. Internt så funket ting veldig bra, men når vi skulle fikse noe ut på internet så fikk det litt sitt eget liv, det hoppet ut nå og da. Vi hadde en linje fra ventelo på mellom 16-20 mbit. Det vi lurer på er om noen har noen routere de anbefaler, vi trenger en router som kan takle oppimot 50-60 stykker, vi skal utvide sakte og sikkert og prøver å bli 30 stykker neste gang, med forbehold da og se hvordan det går da. Vi trenger også en god backbone og noen gode switcher. Hvis det er noen som har erfaring med å holde LAN på størrelsen mellom 30-60 stykker, så vil jeg gjerne høre hva slags utstyr dere har brukt og om det fungerer. Håper på positiv svar. Lenke til kommentar
martin8763647 Skrevet 16. november 2009 Rapporter Del Skrevet 16. november 2009 vi har et lan på 400 stryyker, men husker ikke hva vi brukte lenge siden nå Lenke til kommentar
Pozzolan Skrevet 16. november 2009 Rapporter Del Skrevet 16. november 2009 Skal dere kjøre med NAT? I så fall vil jeg anbefale en dedikert pc med to nettverkskort som router. Skal selv sette opp en PC med http://www.pfsense.com/ som jeg skal bruke på ett lan med 100 personer. Lenke til kommentar
AlekXP Skrevet 16. november 2009 Rapporter Del Skrevet 16. november 2009 Av ren nysgjerrighet :-) Hva var uthastigheten til internett-linja dere hadde? Lenke til kommentar
Pozzolan Skrevet 16. november 2009 Rapporter Del Skrevet 16. november 2009 Du sier noe der ja AlekXP, blokker P2P er mitt store råd. Lenke til kommentar
Gwanath Skrevet 16. november 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. november 2009 Er usikker på hvilken ut hastighet vi hadde, men vi fikk makset linja og det var en stander kobber linja, så utifra de vanlig abonnementene så vil jeg tro 2 mbit ut. Lenke til kommentar
martin8763647 Skrevet 17. november 2009 Rapporter Del Skrevet 17. november 2009 På lanet vårt hadde vi hastigheten: Internett: 1 Gigabit Fiber fra Tafjord Mimer Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 17. november 2009 Rapporter Del Skrevet 17. november 2009 Skal dere kjøre med NAT? I så fall vil jeg anbefale en dedikert pc med to nettverkskort som router. Skal selv sette opp en PC med http://www.pfsense.com/ som jeg skal bruke på ett lan med 100 personer. Dette er eit godt alternativ til ein "vanleg" router. Sett opp ei gammal maskin med pfsense, smoothwall eller m0n0wall, blir stabilt som fy. Her har du og gode konfig. muligheiter. Lenke til kommentar
Wackamole Skrevet 17. november 2009 Rapporter Del Skrevet 17. november 2009 Husk at alle disse brannmurene (pfsense, smoothwall osv.), er bygd på en linux kjerne (det beste ) så forhandsvis gode kunnskaper i linux kommandoer og forståelse er meget viktig for og få en god konfigurert brannmur. Du trenger egentlig ikke 2 nettverks kort, men anbefalt i forhold til ytelse. Lenke til kommentar
Gwanath Skrevet 17. november 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. november 2009 Må si det at mine kunnskaper i Linux går vel så si i minus, har veldig lite erfaring med det. Er det ingen som vet om en konkret router som fungerer, eller noe ca. Evt hvilken prisklasse bør jeg legg meg på? Det å få 1 Gbit fiber er ikke bare å ta en telefon, har prøvd det, skulle litt mer til. Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 18. november 2009 Rapporter Del Skrevet 18. november 2009 du treng ikkje gode linux kunnskapar for å sette opp smoothwall og m0n0wall. M0n0wall er den lettaste å sette opp og her er alt greit forklart, i tillegg har du dokumentasjonen på m0n0wall sine sider. Når du har gjort den enkle konfigen du treng å gjere på den lokale maskina nyttar du berre web-grensesnittet som er mykje meir oversiktleg og har mange fleire muligheitar en å sitte lokalt på maskina. Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 28. november 2009 Rapporter Del Skrevet 28. november 2009 Jeg bruker CC, en annen linux-FW variant: den trenger du ingen linux kunnskaper for å sette opp. men du må vite litt om hvordan datanettverk fungerer. Den støtter også deep packet inspection som gjør det enklere å sperre for p2p. Jeg vil tro at siden dere hadde ADSL2+ linje så hadde dere 1,2Mbut upload. Da er det et must å sperre for absolutt all p2p trafikk. Lenke til kommentar
Wackamole Skrevet 28. november 2009 Rapporter Del Skrevet 28. november 2009 Jepp, kan anbefale ClarkConnect jeg også Lenke til kommentar
Pozzolan Skrevet 29. november 2009 Rapporter Del Skrevet 29. november 2009 Støtter ClarkConnect det i gratisversjonen også? Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 29. november 2009 Rapporter Del Skrevet 29. november 2009 gratisversjonen støtter alt du trenger Lenke til kommentar
Pozzolan Skrevet 29. november 2009 Rapporter Del Skrevet 29. november 2009 "A tool to block peer-to-peer traffic. The web-based interface tool is only included in the Office and Professional Editions. Home Edition users can still implement peer-to-peer blocking by following the instructions below." - http://www.clarkconnect.com/docs/Firewall_-_Peer-to-Peer Men hvordan gjøres det? Hadde vært kjekt for TS og med å vite det. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. november 2009 Rapporter Del Skrevet 29. november 2009 Husk at alle disse brannmurene (pfsense, smoothwall osv.), er bygd på en linux kjerne (det beste ) så forhandsvis gode kunnskaper i linux kommandoer og forståelse er meget viktig for og få en god konfigurert brannmur. Du trenger egentlig ikke 2 nettverks kort, men anbefalt i forhold til ytelse. Off topic Distribusjonen pfsense bygger ikke på en Linux kjerne, men en FreeBSD kjerne. Personlig mener eg distribusjoner bygget på BSD er bedre til dette formålet enn distribusjoner bygget på Linux. Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 29. november 2009 Rapporter Del Skrevet 29. november 2009 Hvorfor det? Lenke til kommentar
Mats Danielsen Skrevet 2. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 2. desember 2009 Heisann, detter er nettverksoppsettet til HundvågLAN (med forbehold om feil dog. det ikke er mitt ansvar). 1 Router (SpeedTouch) 2 ClarkConnect Enterprise Ed. 3 Backbone (D-Link DGS-1224T Gigabit) 4.1 Trådløs AP 4.2 Servere av forskjellige slag 4.3 Bordswitcher (CNet Switch 24P 10/100) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå