Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Litt spm. om P-piller

Gjest jetne17

Anbefalte innlegg

hei, jeg lurer litt på hvor jeg kan henvende meg for å få tak i p-piller, evt. hvor lang tid det vil ta å få dem. Og hvor mye koster det? Har hørt at man kan få dekket med opptil 100 kroner, men må man søke spesielt om dette?

jeg er interessert i p-piller fordi jeg ønsker å i stor grad kutte ut mensen. (er ikke seksuelt aktiv). Har hørt litt motstridene meninger om at "nei, det er ikke farlig i det hele tatt" og "Man må ha mensen av og til".

Jeg ønsker ikke at foreldrne mine skal vite om dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei, jeg lurer litt på hvor jeg kan henvende meg for å få tak i p-piller, evt. hvor lang tid det vil ta å få dem. Og hvor mye koster det? Har hørt at man kan få dekket med opptil 100 kroner, men må man søke spesielt om dette?

jeg er interessert i p-piller fordi jeg ønsker å i stor grad kutte ut mensen. (er ikke seksuelt aktiv). Har hørt litt motstridene meninger om at "nei, det er ikke farlig i det hele tatt" og "Man må ha mensen av og til".

Jeg ønsker ikke at foreldrne mine skal vite om dette.

Er bare å snakke med legen. Verre er det ikke. P-pille er på resept, så det er ingen andre metode (lovelig) å få de.

Bare forklar det du sa her. Det skal faktisk fins andre tabletter som reduserer, og nesten kutter ut menstrasjonen. Så om grunnen til du vil kutte ut menstrasjonen er pga noe ubehag vil sikker legen anbefale det enn P-pillen. Husker ikke hva den heter, men dette vet nok legen om.

Exsen min brukte det pga hun hadde svært kraftig blødning.

Menstrasjonen er naturlig, å stoppe den "bare fordi du vil", er ikke lurt og kan helt sikkert føre til problemer. Særlig når du er så ung.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Du går til fastlegen og sier du vil ha en resept på p piller. Hun/han spør om du har noen problemer med blodpropp i familien, måler blodtrykket ditt og skriver ut en resept. Så er det bare å gå på apoteket og hente dem.

Ja du får dekket opp til hundre kroner til du når en viss alder. Dette blir automatisk trukket fra når du er på apoteket. Men er forskjellige priser på ulike merker. Så noen vil bli gratis da, andre vil du måtte betale litt for selv. Om du skal kutte menstruasjonen så anbefaler de vel andre produkter enn p piller. P piller gjør som oftest menstruasjonen mindre smertefull, kortere og mer stabil.

Om du kutter ut den uken du bare tar sukkerpiller ( eller ingenting) og begynner rett å på neste brett skal du i teorien ikke få mensen. Men mange vil oppleve små blødninger likevel. Jeg har ikke hatt noen problemer med å gjøre det en gang i blant. Om jeg skal reise eller lignende. Men har også hørt at de ikke anbefaler å gjøre det hele tiden.

Endret av Snublefot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...