Hilleby Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Hei! Jeg har informasjonsteknologi på 2. året der vi har om programmering nå. Vi bruker gyldendals lærebok IT 2 og har programmering i actionScript 3.0 Jeg sliter med å skjønne hvilke koder og funksjoner jeg skal bruke, så det hadde vært supert om noen kunne hjulpet meg med det! Vi har fått en oppgave der vi skal flytte en ball fra et sted til et annet ved hjelp av en "button". Dette har jeg klart, men når ballen kommer på et gitt punkt på skjermen skal det automatisk komme opp en tekst og sitte ballen tilbake til "start" igjen. Det er her jeg er helt lost på hva jeg skal gjøre. Om noen skjønte dette og vil hjelpe meg, hadde det vært supert! Helst svar så fort som mulig:) Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Jeg blir stadig mystifisert over at ActionScript brukes som introduksjon til programmering. Du må forstå syntaksen i språket og hva de forskjellige elementene er til, ellers vil du ikke klare å lage noe som helst. I bunn og grunn er det ikke vanskelig, men det krever at du leser og jobber med det. GIEF TEH CODES funker som regel ikke. Lenke til kommentar
ano_ Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 (endret) stage.addEventListener(Event.ENTER_FRAME, ent); private function ent(e:Event):void { if (sirkel.hitTestPoint(100,100,true)) { sirkel.x=200; //x posisjonen sirkelen hadde i starten sirkel.y=200; //y posisjonen sirkelen hadde i starten } } dette funker uansett, men det er ikke pensum i it2, så kanskje ikke hva du lette etter. hvordan funker koden du har laget? flytter sirkelen seg kun i en retning? isåfall: if(sirkel.x==250){// eller y sirkel.x=50;// start pos } Endret 16. november 2009 av ano_ Lenke til kommentar
Hilleby Skrevet 16. november 2009 Forfatter Del Skrevet 16. november 2009 stage.addEventListener(Event.ENTER_FRAME, ent); private function ent(e:Event):void { if (sirkel.hitTestPoint(100,100,true)) { sirkel.x=200; //x posisjonen sirkelen hadde i starten sirkel.y=200; //y posisjonen sirkelen hadde i starten } } dette funker uansett, men det er ikke pensum i it2, så kanskje ikke hva du lette etter. hvordan funker koden du har laget? flytter sirkelen seg kun i en retning? isåfall: if(sirkel.x==250){// eller y sirkel.x=50;// start pos } Sirkelen går fra bunnen av skjermen og rett opp- lodrett. Når den når toppen skal det komme opp en tekst i output- vinduet. I tillegg skal sirkelen settes tilbake til start. Koden jeg bruker for å bevege sirkelen rett opp er: pilOpp.addEventListener(MouseEvent.CLICK, opp); function opp(evt:MouseEvent) { sirkel.y = sirkel.y - 20; } Er ikke sikkert jeg svarte på det du lurte på, men jeg føler meg virkelig forvirret. Har sittet og stresset med programmering i over en uke nå og gjort alle eksemplene så langt i boken, men skjønner fremdeles veldig lite av det. Så jeg kan ingen fagbegreper eller funksjoner.. Lenke til kommentar
RAD1V Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 (endret) sirkel.y=400-sirkel.height/2; pilOpp.addEventListener(MouseEvent.CLICK, opp); function opp(evt:MouseEvent) { if (sirkel.y>20) { sirkel.y=sirkel.y-20; } else { sirkel.y=400-sirkel.height/2; } } Lurer du på noe så spør. Men boka forklarer det nokk bedre enn meg, så sjekk først om du finner svaret der Endret 16. november 2009 av datastol Lenke til kommentar
Hilleby Skrevet 18. november 2009 Forfatter Del Skrevet 18. november 2009 Tusen takk for hjelpen, nå går sirkelen tilbake til start Men det skal som nevnt komme opp en tekst når sirkelen har passert et gitt punkt ( x= 38, y= 7), men hvordan gjør jeg dette? Får bare teksten til å komme opp med en gang uansett koordinater.. Lenke til kommentar
RAD1V Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 er dette en oppgave i boka, isåfall, hvor står den? oppgaven sier at ballen skal kun bevege seg loddrett og i en fart på 20pixler pr. klikk? virker merkelig å kombinere punktet ( x= 38, y= 7) med den koden du ga. Lenke til kommentar
Kaptein Snus Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Se på funksjonen trace Lenke til kommentar
Hilleby Skrevet 19. november 2009 Forfatter Del Skrevet 19. november 2009 er dette en oppgave i boka, isåfall, hvor står den? oppgaven sier at ballen skal kun bevege seg loddrett og i en fart på 20pixler pr. klikk? virker merkelig å kombinere punktet ( x= 38, y= 7) med den koden du ga. Oppgaven står ikke i boken, nei. Læreren har gitt oss denne innleveringsoppgaven slik at vi ikke skal kunne skrive rett av fra boken Det stemmer at ballen skal bevege seg loddrett med 20 px per klikk, ja. Mulig koordinatene er litt unøyaktig, men objektet skal være helt til venstre i bildet. Lenke til kommentar
RAD1V Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 (endret) syntes detter er en veldig merkelig oppgave. for eksempel: hvorfor er x verdien relevant for når teksten kommer opp? x verdien er jo en kjent konstant.. objektet? mener du punktet eller sirkelen? sirkel.y=400-sirkel.height/2; pilOpp.addEventListener(MouseEvent.CLICK, opp); function opp(evt:MouseEvent) { if (sirkel.y>=0) { sirkel.y=sirkel.y-20; } else if(sirkel.y<0){ sirkel.y=400-sirkel.height/2; } if(sirkel.y<7 && sirkel.x<=38){ trace("tekst"); } } (skift sirkel.x<=38 til sirkel.x>=38 om sirkelen er til høyre for punktet) si ifra om du trenger noen deler av koden forklart. Endret 19. november 2009 av datastol Lenke til kommentar
Hilleby Skrevet 19. november 2009 Forfatter Del Skrevet 19. november 2009 syntes detter er en veldig merkelig oppgave. for eksempel: hvorfor er x verdien relevant for når teksten kommer opp? x verdien er jo en kjent konstant.. objektet? mener du punktet eller sirkelen? sirkel.y=400-sirkel.height/2; pilOpp.addEventListener(MouseEvent.CLICK, opp); function opp(evt:MouseEvent) { if (sirkel.y>=0) { sirkel.y=sirkel.y-20; } else if(sirkel.y<0){ sirkel.y=400-sirkel.height/2; } if(sirkel.y<7 && sirkel.x<=38){ trace("tekst"); } } (skift sirkel.x<=38 til sirkel.x>=38 om sirkelen er til høyre for punktet) si ifra om du trenger noen deler av koden forklart. hehe, enig i at det er en rar oppgave.. Men jeg klarte den nå! Supert at dere gadd å hjelpe meg, tusen takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå