Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vente med å betale omregistrering?

inaktiv000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vurderer en bil som får billigere omregistrering rett over nyåret. Ble tipset om at jeg kunne vente, la det gå et par purringer, og så ville jeg kunne registrere den mye billigere. Er dette helt i orden? Vil jeg kunne få problemer ved skade/tyveri etc før jeg har omregistrert den?

Tviler vel på at de setter ned regningen for deg om du ikke betaler i tide. Det eneste du kan gjøre er vel å vente med å melde eierskifte til etter nyttår.

Lenke til kommentar

Man kan nok anta at avgiften beregnes ut fra gjeldende satser den dagen salgsmeldingen blir registrert hos veivesenet. For å snu litt om på situasjonen: Du får en strømregning på 1000 kroner. Du venter to måneder med å batale regningen, og i mellomtiden har strømprisen gått ned med 30%. Vil det da være naturlig at du betaler "ny" pris?

Lenke til kommentar

Snakket med ei i Tollvesenet (Oslo, 22 86 03 00). Forstod jeg det rett, får man krav om betaling med frist på to uker først, og hvis denne ikke betales kommer nytt krav med nye to ukers frist. Dersom jeg da kjøper i begynnelsen av desember, vil fristen gå ut i januar. Da kunne jeg kontakte Tollvesenet på nytt, og få korrigert årsavgiften til ny sats, og 5 000 kroner spart :)

Regner med at det ikke er noe ulovlig/gråsone rundt dette da jeg fikk bekreftet fremgangsmåten hos Tollvesenet.

Lenke til kommentar

Det går an per definisjon, men merk at man f.eks per lovtekst ikke skal ta i bruk bilen før bilen er omregistrert, dvs betalt omregavgift. Om bilen er solgt er ikke gammelt vognkort det gyldige siden det finnes ny eier.

Masse hvis og om og men i henhold til regelverket, spørsmålet er hva du gidder å gjøre, risikoen for at det skjer noe er variabel (trolig lav). :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...