Gå til innhold

Den store tråden om Grand Theft Auto V

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hurra for San Andreas. Ikke fullt så hurra for den åndssvake grafikken. Denne gangen vil jeg ha nok bilder i sekundet.

Grafikken er jo forsatt noe av det bedre jeg har sett selv i dag. Og med mods kan det bli til og med enda bedre, dette er ifra Gta IV:

are-these-real-photos-or-gta-iv-screenshots-20110728041257077-000.jpg

are-these-real-photos-or-gta-iv-screenshots-20110728041220524-000.jpg

are-these-real-photos-or-gta-iv-screenshots-20110728041139266-000.jpg

are-these-real-photos-or-gta-iv-screenshots-20110728041145111-000.jpg

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så kjedelig ut.

Hadde håpet på noe mer orginalt som GTA i Beijing eller kanskje i Europa, for eksempel Moskva.

Er ganske lei GTA i Amerika nå, de sikter seg inn på typisk amerikansk populærkultur fra 90-tallet, med klar Baywatch-referanse i den nye traileren. Så for meg blir det litt ute av kontekst med 2011.

Spillet er satt til moderne tid. Det er jo sånn det ser ut nede på stranda der i L.A. Tviler på at det var noe Baywatch-referanse. Et spill satt til Amerika er det tryggeste. Det er kulturen som flest kjenner til. Et spill satt til Kina eller Russland hadde ikke blitt like bra. London kunne ha funket, men tror det hadde blitt en litt kjedelig by å kjøre rundt i. Stappfullt av landmarks, men flate og strake veier.

Det er ingen bratte bakker i New York heller, men forgjengeren som var satt i den byen, fikk allikevel temmelig godt ry på seg.

Du har neppe vært i Beijing hører jeg. Det bor 20 millioner mennesker der, og det er garantert et mer variert sted.

Rockstar driver med samfunnskritikk i spillene sine, hvor de skildrer ekte kriminalitet. Derfor skulle jeg også ønske at de brukte samfunn som er mer relevante for dagens økonomi, politikk og kultureksport, nemlig Kina - verdens nye stormakt. Det er vel ca. null spill som foregår her, og jeg skulle ønske at store selskaper som Rockstar kunne bane vei. Istedenfor blir det bare mer av det samme.

Selv om det er del skyskrapere i Manhattan, og byen har sin identitet, så blir ikke San Andreas forskjellig nok for meg. Det er fortsatt amerikanske biler, amerikanere, amerikansk kultur, amerikansk design, amerikansk politikk og andre faktorer som jeg har gått lei av. I tillegg syns jeg det har blitt et visst tv-preg på historievalget til Rockstar. Det er liksom ikke noe Kubrick-produksjon av en historie. Du hører jo hovedpersonen i reklamen som sier han har flyttet for å begynne på nytt og leve et fredfullt liv, men så blir han dratt inn i miljøet igjen fordi "you know"... dette er historier jeg har hørt nok av.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Rockstar driver med samfunnskritikk i spillene sine, hvor de skildrer ekte kriminalitet. Derfor skulle jeg også ønske at de brukte samfunn som er mer relevante for dagens økonomi, politikk og kultureksport, nemlig Kina - verdens nye stormakt. Det er vel ca. null spill som foregår her, og jeg skulle ønske at store selskaper som Rockstar kunne bane vei. Istedenfor blir det bare mer av det samme.

Det er en grunn til at ca ingen spill (iallfall fra vestlige utviklere) foregår hovedsaklig i Kina, og det er at vi vestlige gamere har ca null kjennskap til den kinesiske levemåten o.l. Rockstar er samfunnskritisk mot USA, for det er noe "alle" kjenner seg igjen i. Alle som tar turen til Liberty City, Vice City eller Las Venturas kan uten problemer si hvilken amerikansk by det er snakk om. Det samme kan man ikke som om byene hadde vært basert på kinesiske byer. Alle kjenner til den "amerikanske drømmen" - finnes det noen "kinesisk drøm"?

Og jeg snakker iallefall for meg selv når jeg sier at jeg liker parodier der jeg kjenner til den parodierte mye bedre enn parodier der jeg ikke kjenner til den parodierte. Rune Andersens "Kongen" er morsom for nordmenn, men hadde den vært morsom for en amerikaner?

v

I tillegg syns jeg det har blitt et visst tv-preg på historievalget til Rockstar. Det er liksom ikke noe Kubrick-produksjon av en historie.

Det er ikke alltid biff som er hovedvalget når det kommer til middag. Av og til kan en svær hamburger med bacon og løkringer på smake mye bedre enn den møreste biff! :cool:

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er en grunn til at ca ingen spill (iallfall fra vestlige utviklere) foregår hovedsaklig i Kina, og det er at vi vestlige gamere har ca null kjennskap til den kinesiske levemåten o.l. Rockstar er samfunnskritisk mot USA, for det er noe "alle" kjenner seg igjen i. Alle som tar turen til Liberty City, Vice City eller Las Venturas kan uten problemer si hvilken amerikansk by det er snakk om. Det samme kan man ikke som om byene hadde vært basert på kinesiske byer. Alle kjenner til den "amerikanske drømmen" - finnes det noen "kinesisk drøm"?

Og jeg snakker iallefall for meg selv når jeg sier at jeg liker parodier der jeg kjenner til den parodierte mye bedre enn parodier der jeg ikke kjenner til den parodierte. Rune Andersens "Kongen" er morsom for nordmenn, men hadde den vært morsom for en amerikaner?

v

I tillegg syns jeg det har blitt et visst tv-preg på historievalget til Rockstar. Det er liksom ikke noe Kubrick-produksjon av en historie.

Det er ikke alltid biff som er hovedvalget når det kommer til middag. Av og til kan en svær hamburger med bacon og løkringer på smake mye bedre enn den møreste biff! :cool:

Kjøper ikke argumentet ditt, fordi det er feil at "alle vet" ditten og datten du ramser opp. Hvis dette hadde vært tilfelle, så hadde det jo vært drittkjedelig å spille GTA, hvis alle visste alt det hadde å by på.

Lenke til kommentar

v

Kjøper ikke argumentet ditt, fordi det er feil at "alle vet" ditten og datten du ramser opp. Hvis dette hadde vært tilfelle, så hadde det jo vært drittkjedelig å spille GTA, hvis alle visste alt det hadde å by på.

Folk synes det er morsomt å se ting man kjenner igjen, så enkelt er det, Kina er ikke et slikt sted. Dessuten måtte folk på gatene rope etter deg på kinesisk, musikken/stemmene i bilene måtte i stor grad vært kinesisk, nei det er masse som ikke ville passet inn her.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...