Skyax Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Skal kjøpe meg et par Telemark støvler. Til vanlig har jeg størrelse 45 i sko. Hva skal jeg da ha i telemarksko? (Skal prøve å finne noen billige på nett, så skjønner jeg ikke hvilken størrelse jeg skal ha) Lenke til kommentar
Masteral Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Du må gå i butikken å sjekke ut skoene. Er stor forskjell på passformen på de ulike produsentene, så du er helt avhengig av å få prøvd skoene før du kjøper de. Hvis støvlene er brukt mye, så vil også innerskoen ha formet seg etter den gamle brukerens fot, så du bør nok ikke skjøpe en støvel som er brukt så alt for mye. Lenke til kommentar
Skyax Skrevet 16. november 2009 Forfatter Del Skrevet 16. november 2009 Jeg så en salgsannonse: SCARPA Tornado Randonee str. 9,5. Brukt fem dager. De kan jeg kjøpe, er bare brukt 5 ganger. Men hva er str. 9,5? Lenke til kommentar
Masteral Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Skal ikke si at jeg har så god oversikt over støvelmarkedet, men tror ikke det er en telemarkstøvel du ser på. Det er en randonee støvel. Randonee er slalom bindinger man kan løsne opp hælen slik at man kan gå opp på fjellet, feste hælen og stå slalom ned fjellet. Så er nok ikke så smart å kjøpe de. Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Jeg mener å ha lest at en bør kjøpe en halv størrelse mindre enn vanlig da innersålen vil bli sammentrykka etter en stund og da vil skoen øke i størrelse. Når jeg kjøpte mine telemarkstøvler tok jeg samme størrelse som jeg bruker i vanlige sko, da plaststøvler er fryktelig kalde når det er -10. Da har jeg plass til ett sokkepar ekstra. ( Jeg bruker vanligvis ett tynt sokkepar i ull + ett med tykke som går over skoen. Dette har fungert bra for meg. Er det kaldt, er det bra for tærne å ha litt bevegelse så du kan få litt blodomløp. Stikk i butikker og prøv ulike merker og sko og noter deg størrelsen, for veldig stor forskjell mellom de ulike produsentene. Lenke til kommentar
MagnusW Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Støvler skal ideelt sitte godt, men ikke klemme. Hvor små man vil ha de er allikevel individuelt. Størrelser varierer også veldig. Jeg bruker 43 i de fleste vanlige sko og i mine telemarkstøvler har jeg størrelse 28 (mondo). Dette tilsvarer ca. 9-9,5 i US. Om du bruker str 45 så blir nok 9,5 for lite (hvis det er snakk om US, enda mindre om det er UK). Str 45 er ca. 11,5 (US) eller 30 (mondo). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå