Gå til innhold

Valg av komponenter, i7 oppsett, 5-6k

Anbefalte innlegg

Intel Core i7 920 2000,-

Asus P6T SE 1400,-

Sapphire Radeon HD 5770 1300,-

Corsair XMS3 DDR3-1600 CL9 4 GB 1000,-

Totalt: 5700,-

Har en Mist 500W fra før, vil den holde til dette oppsettet?

Noen forbedringer eller andre forslag til oppsett?

Har allerede kabinett, DVD-brenner, hardisker etc

Bruksområdet til maskinen:

• 1. Pri - HD videoredigering samt tyngre bildebehandling.
    2. Pri - Spill & underholdning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig ville jeg heller valgt et oppsett med,

- i5 750, ca kr 1450,-

- Asus P7P55D, ca kr 1000,-

Med samme minne og skjermkort som du selv foreslår vil dette komme på ca 4 700 kr. Du vil miste en ca 2 - 6 % ytelse i bildebehandling og videoredigering. Det er et sært unntak (eller to) når det gjelder programvare. CyberLink PowerDirector 8 har noen merkverdige tall, og x264 encoding viser mer enn 10 % bedre ytelse med i7 920. Men de andre forskjellene vil du ikke merke i daglig bruk.

En slik prisforskjell gir enten mulighet til mer minne, som er relevant særlig når det gjelder videoredigering eller en SSD-disk, som gir bedre ytelse i begge tilfellene. Mer minne i redigering av HD video kan fort kompensere for svakere CPU.

Når det gjelder videoredigering, er faktisk programmet man bruker særdeles relevant. Men hverken for Sony Vegas Pro 8 eller Adobe Premiere Pro CS4 er det markante forskjeller i ytelse mellom i7 920 og i5 750. Bruker man Premiere Pro CS4 kan man faktisk få den virkelig store boosten ved å bruke nVidia kort som støttes av Adobe sin Cuda plugin.

Spill er begrenset av skjermkort, så her spiller ikke valg av CPU noen rolle i det hele tatt. For spilling med HD 5770 holder en CPU til 500 - 600 kr.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg gikk opp litt i budsjett var hovedsaklig grunnet at i7 920 er en svært god overklokker. Da blir disse % i ytelsesforskjell urelevant, ettersom i7 920 klokker bedre enn i5 750(såvidt jeg har forstått).

Men det som gjør at i5 skulle friste mer, vil være at hovedkortene er rimeligere, og dermed kan pengene fordeles på andre ting, f.eks skjermkort eller CPU-kjøler.

Intel Core i5 750 1450,-

Asus P7P55D 1000,-

Corsair XMS3 DDR3-1600 CL9 4 GB 950,-

Cooler Master Hyper TX3 200,-

= 4900,- https://prisguiden.no/profil/lister/108294

Rimeligste butikken, som har alt, er "DustinHome". Noen som har erfaring derfra? Aldri hørt om nettbutikken..

Men spørsmålet blir da også hvordan i5 oppsettet er sammenlignet med i7 oppsettet.

For 700-800kr så blir det i7, som er en bedre overklokker(?), samt mer minne.

Intel Core i7 920 2000,-

Asus P6T SE 1400,-

Corsair XMS3 TWIN3X DDR3-1600 6 GB 1300,-

Lenke til kommentar

Dustin Home er en seriøs butikk. Stor svensk aktør som har utvidet til Norge og Danmark.

Og er i5 750 særlig mye dårligere klokker enn i7 920? I og med at den faktisk er en kjøligere CPU (mindre strømkrevend), burde den faktisk ikke være særlig dårlig denne heller - så vidt jeg vet får de den over 4 Ghz den også. Xbit labs klarte stabilt 4,1 Ghz.

Og som nevnt, ytelsesforskjellen mellom i7 920 og i5 750 er jevnt over marginal. i5 750 er litt bedre i spill, og noen får prosenter svakere ellers. Noen unntak finnes, men det er helt spesielle program eller i rene benchmark.

Og prisforskjellen er mer enn 700 - 800 kr. Prisforskjellen du har er nesten 1 100 kr, da uten bedre CPU-kjøler for klokking. Regner du med en OK CPU-kjøler så er det fort 1 300 kr, nesten prisen på en SSD-disk, som uten tvil vil gi deg mer opplevd ytelse i daglig bruk.

Personlig ser jeg kun to grunner til å velge i7 920 (eller 1366 i det hele).

1. Om man skal ha HD 5870 eller lignende i CF/SLI.

2. Om man på død og liv skal ha i9 når den kommer.

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg 1156 vil være mest fremtidsrettet for en mainstream bruker. 1366 er definert av Intel som Highend/Workstation. Derfor vil trolig prisen på oppgraderinger ligge i det høye sjiktet (2 500 - 3 000 kr og oppover). 1156 vil trolig være plattformen for hoveddelen av markedet. Og opprettholder Intel sin markedsdominans, vil de utnytte dette og gjøre plattformene lite oppgraderbare. Et X58 eller P55 kort fra i dag kan godt være uoppgraderbart om 1 til 1 1/2 år (annet enn minne og GPU)

Uansett er det nesten umulig å spå særlig ut over 1 - 2 år, f.eks kommer AMD med ny arkitektur om litt over et år - og vi vet ikke hvilken påvirkning den vil ha på priser etc.

Personlig er jeg av de som mener "fremtidsrettet" er en utopi når det gjelder PC-hardware. Kjøp det som gir ønsket ytelse i dag, med den programvaren man har tenkt å bruke. Trolig bruker man samme programvare om to år, dvs at man i realiteten har omtrent samme ytelse. GPU er en av de tingene man faktisk normalt kan oppgradere.

Om du øker budsjettet har det minimal konsekvens - annet enn at du kan velge i7 860 på 1156 plattformen. i5 750 og AMD PII X4 955/965 ligger begge i et knekkpunkt når det gjelder ytelse, særlig om man ser på et videre spekter enn bare spill. Det man bruker av kroner mer på CPU, Hovedkort og minne utover ca 3 500 kr gir svært lite igjen. Å velge bedre skjermkort, f.eks HD 5850 (som uansett er nesten umulig å få tak i), gir mer spillytelse. SSD er et naturlig valg når man øker budsjettet, og gir mer igjen enn å legge i 1 000+ for hovedkort og CPU etter min mening.

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar. :) Da blir det nok til at det blir 1156.

Egentlig enig i det du sier, selv om det ikke lå i tankegangen med det første. F.eks tidligere så kunne man gått for LGA775, som varte lenger enn visse andre plattformer, men den varte ikke lenge nok, og det ble ny sokkel uansett, og dermed var det ikke noe poeng å tenke på hva som var mest fremtidsrettet. Så det gjelder å kjøpe det som er best pr. dags dato til vedkommendes bruksområde.

Forøvrig, dette med SSD, ser jeg ikke har fulgt med særlig. Hva er SSD HDD'er? På hvilken måte er de raskere enn en vanlig 7200RPM HDD? Er det isåfall snakk om å ha operativsystemet installert på en SSD enhet?

Så, selv om jeg har et budsjett på 7000,- for hovedkomponentene, så er oppsettet ovenfor til 4900,- det beste som jeg kan gå for?

Hvordan er HD 5770 vs HD 5850? Ser at 5770 har både høyere minne- og kjernefrekvens, men minnebåndbredden er høyere på 5850.

Er det noe poeng å gå for mer enn 4GB RAM? Er det bortkastet? Vil det heller være bedre å gå for 4GB med høyere båndbredde?

Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om å redigere HD video og drive med tyngre bildebehandling så har det veldige lite om OS-et og programmene ligger på en SSD disk eller ikke iforhold til en rask SATA disk.

Det som lønner seg er å ha "temporary work foldere / windows cache" på SSD disken slik at det går mye raskere å jobbe i real-time med video editering. Jeg ville faktisk heller valgt WD Raptor disker i raid pga det er et mye rimeligere alternativ for å jobbe med HD hjemme video editering feks. og jeg vet om et firma som fortsatt bruker SCSI disker i raid på jobb maskin.

Som sagt så har det ingenting å si hva slags harddisker man bruker så lenge man ikke editerer video i real-time, en vanlig sata disk hadde gjort like bra jobb hvis du skal bare klippe og lime eller video encode.

I Photoshop så trenger man mest kun cpu kraft og mye minne, mens video editering gjelder mest minne og skrivehastigheten på disken.

Lenke til kommentar

@Xiff:

Dersom bare videoredigering var bruksområdet ville jeg nok langt på veg vært enig. Men for en vanlig bruker, selv om videoredigering og bildebehandling vil være viktige bruksområder, vil det mest typiske være blandet bruk (litt av alt).

WD Raptor er ikke så ekstremt mye rimeligere, og blir så grundig slått på en del områder av SSD at jeg ikke ville vurdert Raptor lengre. At firma bruker SCSI disker fremdeles skyldes nok at de har maskiner med kontroller og disker. Hadde man bygd en maskiner i dag hadde det nok vært SSD og SAS.

@Scotty:

HD 5850 er et kraftigere skjermkort enn HD 5770, og vi gi bedre spillytelse.

Når det gjelder SSD. så viser jeg til GullLars sin tråd.

Lenke til kommentar

Tror at jeg venter litt med SSD disker. Må se mer inn på det.

Har forøvrig snart tenkt å handle.. ser ut til at det blir dette oppsettet.

Intel Core i5 750 1450,-

Asus P7P55D 1000,-

Corsair XMS3 DDR3-1600 CL9 4 GB 950,-

Cooler Master Hyper TX3 200,-

= 4900,-

Noe jeg burde endre på? Alt passe fint med hverandre? Selv om jeg har budsjett på 7000,- så er det fortsatt best å gå for dette?

Endret av Scotty
Lenke til kommentar

Ja, så lenge det er håpløst å få HD 5850 i løpet av akseptabel tid, synes jeg faktisk dette er meget greit. Og så kan du sette av resten av budsjettet til framtidig.

- SSD (Corsair kommer vist med en ny 64 GB som yter brukbart, og vil ha grei pris)

- Ekstra minne om du ser at det kan gi noe boost.

- En tur på byen.

Lenke til kommentar
Ja, så lenge det er håpløst å få HD 5850 i løpet av akseptabel tid, synes jeg faktisk dette er meget greit. Og så kan du sette av resten av budsjettet til framtidig.

- SSD (Corsair kommer vist med en ny 64 GB som yter brukbart, og vil ha grei pris)

- Ekstra minne om du ser at det kan gi noe boost.

- En tur på byen.

Hei Bolson,

12 GB er det for mye minne når man bruker pc-en til fotobehandling og videoredigering (sammen med SSD)?

Tusen takk!

MVH,

Dang

Endret av Dang
Lenke til kommentar

Til fotobehandling trenger du ikke så mye, normalt går det så det ryker for normale bruker med 4 GiB. Ønsker man å behandle så store batcher av bilder at dette er for lite, bør man faktisk også vurdere om man har en optimal måte å arbeide på.

Til videoredigering er faktisk programmet av en viss betydning. Mange program klarer ikke å bruke mer enn en begrenset mengde minne (2 eller 4 GiB), og har man slike begrensinger gir jo ikke 12 GiB særlig effekt. Så det bør man sjekke ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...