Gå til innhold

Innløse fellesgjeld ved boretslaget

Staalkontroll

Anbefalte innlegg

Eier i dag et rekkehus i et boretslag.

Fellesgjelden er på 85 000. Innskudd/boligverdi er på ca 1,6 millioner.

Det utgjør ca 3790 kr i månden i nebetaling av lån, samt felleskostnader.

Vist jeg da infrir de 85 000 vil kun felleskostnadder stå igjen (ca 800-1000kr mnd)

Vist jeg da innløser denne fellesgjelden vil da boligverdien øke?

Er det noen eventuelle farer ved å gjøre dette?

Borettslaget er sikret for konkurs og er godt ettablert, opprettet i 1979.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Verdien av boligen vil stige med ca 85 000 kr. Dette fordi kjøper slipper å overta en gjeld på 85 000 kr. Hvis du har 85 000 kr stående i banken, så kan det være fordelaktig å innfri fellesgjelden.

Den forsikringen du nevner er penger ut av vinduet boliger med så lav fellesgjeld som ditt borettslag, dvs 5%. For at dere skal kunne komme økonomisk fordelaktig ut av det, må boligprisene synke 95%, slik at fellesgjelden blir større enn boligverdiene.

Innskudd finnes for øvrig ikke for brukte boliger. Det ble betalt til utbygger i 1979, og blir aldri betalt tilbake til andelseier.

Lenke til kommentar
Eier i dag et rekkehus i et boretslag.

Vist jeg da infrir de 85 000 vil kun felleskostnadder stå igjen (ca 800-1000kr mnd)

Vist jeg da innløser denne fellesgjelden vil da boligverdien øke?

Er det noen eventuelle farer ved å gjøre dette?

Borettslaget er sikret for konkurs og er godt ettablert, opprettet i 1979.

Hvis du innfrir fellesgjelden vil markedsverdien stige. Vanligvis med omtrent den samme summen som du innfrir.

Lenke til kommentar
....men mange borettslag har tatt opp fastrentelån slik at det ikke er mulig å betale ut fellesgjelden....

Ja, er du skikkelig heldig har styret bundet renten på hele fellesgjelda på et idiotisk tidspunkt og ødelagt IN-ordningen, helt uten å spørre en eneste sjel utenom styret...

Lenke til kommentar

Så fremt du er sikret mot å bli sittende med gjelden til naboen som har spilt bort alle pengene sine, er det ikke noe i mot å betale ned fellesgjeld.

Jeg går forsovet ut i fra at det vil bli tatt opp et nytt lån om ikke lange tiden for å pusse oppfasade o.l. (Det er iallefall ikke unormalt..)

Lenke til kommentar

Du betaler 3790kr - 1000kr = ca 2800kr i mnd i renter/avdrag på et lån på 85 000kr?

Det høres da ut som at det ikke er så veldig lenge igjen av levetiden på dette lånet uansett, kanskje 2-3 år?

Og som det blir kommentert så blir det plutselig vedtatt et nytt lån og da er du like langt (eller ihvertfall ikke uten borettlslagsgjeld lengre).

Og vet du hvilken rente borettslaget har på sitt lån? Kan jo være den er gunstigere enn ditt eget lån.

En annen ting er at om du skulle trenge de 85 000kr til noe annet plutselig, så er de mye vanskeligere å få fatt i når de er inni boligen som egenkapital enn når du har dem stående på konto.

Jeg tror jeg hadde satt pengene til sides og glemt dem en stund.

Lenke til kommentar

Du betaler 3790kr - 1000kr = ca 2800kr i mnd i renter/avdrag på et lån på 85 000kr?

Det høres da ut som at det ikke er så veldig lenge igjen av levetiden på dette lånet uansett, kanskje 2-3 år?

Og som det blir kommentert så blir det plutselig vedtatt et nytt lån og da er du like langt (eller ihvertfall ikke uten borettlslagsgjeld lengre).

Og vet du hvilken rente borettslaget har på sitt lån? Kan jo være den er gunstigere enn ditt eget lån.

En annen ting er at om du skulle trenge de 85 000kr til noe annet plutselig, så er de mye vanskeligere å få fatt i når de er inni boligen som egenkapital enn når du har dem stående på konto.

Jeg tror jeg hadde satt pengene til sides og glemt dem en stund.

Sant det du skriver nå, at lånet er borte innen en 5 års periode.

Men har undersøkt litt mer, og et av lånene (av totalt tre) er det fastrente på, selvsagt da det største på 60000 kr. Denne ligger på i overkant av 6,5%. Resten av gjelden blir betalt ned ganske så snart.

Men har droppet tanken da det mest sannsynlig ikke vil lønne seg i det lange løp, vertfall ikke i et så gammelt boretslag hvor vedlikeholdet er stort og lån mest sannsynlig må til for å finansiere det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...