Datasmurfen Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Hei, hva ligger lønnen på for folk som jobber med drift og vedlikehold av servere.. Tenker da på hosting mot kunder og interne servere.. Kan noen fortelle litt hvordan en vanlig dag på jobben består seg i for folk med Drift. ? Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Nå jobber jeg i forsvaret, så lønna er ikke noe å skryte av. Den daglige arbeidsoppgaven består av, - fibertracing - patching - vedlikehold av servere - brukerstøtte kan bli noe kjedeligt i lengden. Er alt operativt så er det ikke stort å gjøre, og da blir det lange dager med surfing. Men om det først skjer noe så går dagene fort som F. Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 16. november 2009 Forfatter Del Skrevet 16. november 2009 Nå jobber jeg i forsvaret, så lønna er ikke noe å skryte av.Den daglige arbeidsoppgaven består av, - fibertracing - patching - vedlikehold av servere - brukerstøtte kan bli noe kjedeligt i lengden. Er alt operativt så er det ikke stort å gjøre, og da blir det lange dager med surfing. Men om det først skjer noe så går dagene fort som F. Mulig å komme inn i forsvaret med drift av servere i førstegangstjenesten ? Går IKT-lære nå der jeg er litt borti drift.. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Er i førstegangstjenesten ja. Sitter på Felles Operativt Hovedkvarter som deler lokaler med NATO. Vi er 4 soldater, samt en kvartermester som har hovedansvaret for serverrommet til FOH. Det er gigantisk stort og krever masse arbeid. Jobber side om side med en del fenriker som utfører overhaling av serverene, men vi er med på det meste de er med på. Så om du ikke har vært i militæret, og er interessert i IKT så er det en fin kombinasjon. Selv har jeg vurdert å fortsette i forsvaret etterpå. Kurante pensjonsordninger, god lønn og statstøtte til bolig. Samt at man får Sersjant/kvartermester grad med jobben. Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 16. november 2009 Forfatter Del Skrevet 16. november 2009 Hmm.. høres spenndede ut.. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 (endret) IT i forsvaret kan være ganske spennende og utfordrende ja men, hva min dag består av? å f.eks ringe de folka Hille jobber sammen med for å få de til å utføre jobber for meg, være med på feilsøking med dem og gi de generell veiledning. ellers er det standard drifting, rette feil, hjelpe folk som har behov(ikke direkte brukerstøtte men) Hille: server-rommet til FOH er ikke så stort lønn varierer veldig da, alt etter arbeidsoppgaver, lokasjon, firma, kunnskap osv. Endret 16. november 2009 av aklla Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Er jo digert i forhold til alt jeg har vært av i serverrom. Ble nysjerrig nå. Hvem er du aklla? :0 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Er jo digert i forhold til alt jeg har vært av i serverrom.Ble nysjerrig nå. Hvem er du aklla? :0 hehe, det er vel middels stort serverrom. men, hvem jeg er kan du lure på... regner med at du jobber med Frank og gjengen der eller? Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 18. november 2009 Forfatter Del Skrevet 18. november 2009 Noen som kan si litt om lønnen i millitæret, offentlig sektor og privat bedrifter ? Er det stor forskjell ? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 (endret) Noen som kan si litt om lønnen i millitæret, offentlig sektor og privat bedrifter ? Er det stor forskjell ? de i det private tjener vel mest, men de er også mest utsatt for kutt og følger markedet mye mer enn det offentlige. men man jobber gjerne mye mer overtid og slikt i det private også. i det offentlige og millitæret har man jo sikkerheten i at det skal ekstremt mye til for å miste jobben. tjener litt mindre, men for mange er ikke lønna alt heller. tror lønna i millitæret(her ihvertfall) er litt høyere enn resten det offentlige, men så har vi visse krav å følge også da, som f.eks klareringen hvor stor forskjell det er varierer jo veldig, men slikt er standarden ihvertfall Endret 18. november 2009 av aklla Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 18. november 2009 Forfatter Del Skrevet 18. november 2009 Ja.. penger er ikke alt.. Ble "Ikke tjenestedyktig" igår på sesjon. Men finnes vel andre måter til å jobbe med IT i forsvaret på ? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 er bare å søke på sivile IT-jobber som blir lyst ut, akkurat som vanlige bedrifter... Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 18. november 2009 Forfatter Del Skrevet 18. november 2009 Ok.. takk for hjelpen alle sammen... Setter denne tråden som løst. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 litt OT, men har sett litt på ett par av trådene på forumet ang. IT-jobb her. virker veldig som om du tror at "hvis jeg tar denne utdannelsen, får jeg jobb med dette", det er ikke helt slik det funker. på min drift-avdeling har vi alt fra service-elektronikere, folk med bachler-grad(forskjellige), og noen uten noe som helst IT-utdannelse. utdannelsen har gjerne ikke noe med hva man jobber med etterpå, jobbene som er spennende får man gjerne ikke før man har ett par års erfaring uansett. uansett hvilken utdannelse du tar, så må du ha en god del opplæring av bedriften før du kan jobbe selvstendig Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 19. november 2009 Forfatter Del Skrevet 19. november 2009 Har ikke sett dine tråder ? Kan du lenke til dem ? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Har ikke sett dine tråder ? Kan du lenke til dem ? var dine jeg tenkte på... du har en del spørsmål under "IT-utdannelse" og "IT-jobb" om hvilke jobber forskjellige utdannelser innen IT gir Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 19. november 2009 Forfatter Del Skrevet 19. november 2009 Har ikke sett dine tråder ? Kan du lenke til dem ? var dine jeg tenkte på... du har en del spørsmål under "IT-utdannelse" og "IT-jobb" om hvilke jobber forskjellige utdannelser innen IT gir aa.. Da misforsto jeg.. Er med nå.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå