Gjest medlem-98070 Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Lysene mine peker nedover ser jeg, og skal stille dem opp for å få bedre lys. Tenkte bare å stille meg foran en vegg og prøve meg fram, men lurer på hvor høyt opp jeg egentlig bør stille de? Og hva må til for at det skal være godkjent? Ble tatt for feil stilte lys på eu kontroll en gang, så vil gjøre det riktig hvis det er veldig strengt liksom Lenke til kommentar
gxi Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Det er veldig vanskelig å få det korrekt med veggmetoden. Teknikken er uansett at du kjører helt inntil veggen, så nært du absolutt klarer uten å treffe. Rett foran pæra til nærlys (ikke juster etter fjernlys!!) er det en sirkel eller et merke. Dette markerer du på veggen enten med en tapebit eller kritt (vurder etter hvem som eier veggen). Det må være helt flatt bakover uten noe nedover eller oppover (sjekk det med nødvendig verktøy om du er i tvil). For å få korrekt justering må du ha ca. 70kg vekt foran i bilen, og minst 3/4 full bensintank med bagasjerom og bakseterader helt tomme. Sjekk at evt. manuell justeringbryter står i 0-posisjon. Du skal så rygge ca. 10 meter bakover. Ettersom du ikke får dette så ekstremt nøyaktig uansett, så spiller det egentlig ikke noen rolle om det er 8 eller 15 meter. Finn frem puntet der cutofflinjen knekker oppover, helt nøyaktig det punktet er referansepunktet for justering. Dette skal du justere slik at høyden er ca. 10 cm under punktet du har markert. Ikke rør horisontaljustering. Det krever en tilsvarende prosedyre, men krever at du har rygget bilen helt 100% rett bakover. Alternativt: Dra til et verksted og få det gjort med korrekt utstyr. Det er det eneste som gir nøyaktig justering og det tar 5 minutter å utføre. Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Takker for utfyllende og bra svar Pleier verkstedet å ta noe særlig for å gjøre det da? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 16. november 2009 Del Skrevet 16. november 2009 Er vel en halvtimes jobb eller noe totalt sett, så 3-4 hundrelapper avhengig av verksted vil jeg tro. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 På lykten står det hvor mye fall det skal være på nærlyset, som regel er dette 1,0%, som er 10 cm på 10 m. Sjekk at det er HELT flatt der du rygger, for eks i et parkeringshus, og juster som beskrevet nedenfor. Begge lyktene skal ha samme høyde, altså 10 cm under stedet du merker når du står helt inntil veggen. Merk gjerne med et kryss i cut-off og utgangspunktet for assymetrien, og rygg HELT rett bakover. Da vil du også kunne justere lyktene dine horisontalt, slik at begge peker rett fremover. Dette er ofte feil, verksteder sjekker vanligvis ikke dette, men det kan være svært ødeleggende for lyseffekten om lyktene spisser eller sprer. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Er ikke så store jobben 10-20 min, spørs hvilken bil. Det er bedre å få gjort det av folk som kan det enn å blende folk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå