Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ustabilt trådløs forbindelse

Anbefalte innlegg

Hallo,

Jeg har et problem med at jeg mister min trådløse forbindelse titt og ofte. Det varierer faktisk ganske mye nårtid jeg mister forbindelsen og hvor ofte. Det har seg slik at jeg må plugge ut og inn trådløs adapteret for hver gang jeg mister forbindelsen. Routeren er av type THOMSON ST780. Trådløsadapteret er av type D-Link DWL-G122 (usb). Aner ikke hva dette kommer av, men kan nevne at jeg har sittet alene på routeren i 2 måneder nå og nette har virket utmerket fram til person nummer 2 kom på nettet for ikke lenge siden.

Siden da har jeg mistet forbindelsene egentlig hele tiden. Jeg kan sitte på nett i 1 min, 5 min, 2 timer, 10 timer, varierer mye.

Signalstyrken ligger på ca 30-60%, og jeg sitter maks 10 meter unna (luftlinje) routeren.

For meg virker det som at nettet blir ustabilt for meg når det er 2 personer på nettet. Kanskje noen som har gode tips til hva som kan årsaken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du mulighet til å teste en annen ruter og/eller adapter, over tid?

Selv bor jeg sammen med tre andre gutter som deler en ruter, følgelig blir det endel bruk av wlan. Jeg har en laptop, og den faller ut omtrent likt med det du beskriver her, noe de andre på nettverket ikke opplever problemer med. Jeg ble fortalt her på forumet at slik gjerne skjer med noe eldre bærbare (min er i overkant av 2 år gammel).

Dersom den andre personen ikke opplever det samme problemet, er det ihvertfall nærliggende å tro at problemet befinner seg lokalt på din maskin. Jeg ville ha prioritert å teste med et annet adapter, som nevnt kan det også være fordelaktig å få testet med en annen ruter også, dersom du har mulighet til å få låne dette noe sted.

Lenke til kommentar

Hvis dere bare skjer med den ene maskinen og ingen andre ville jeg sett om det er nye drivere på hjemmesida til leverandøren og ev. installert denne. Du kan og avinstallere og installere driveren på nytt.

Hvis ikke det hjelper kan du sjekke om det er lagt ut ny firmware til routeren..

Lenke til kommentar

Det blir vanskelig å teste en annen router, siden jeg leier hybelleilighet hos et eldre par. Jeg kjøpte et Netgear adapter før sommeren i pannik fordi jeg trodde D-link adapteret ble ødelagt(var forøvrig ikke det). Det viste seg at jeg fikk samme problemet på Netgear adapteret(om jeg ikke husker feil) Skal teste Netgear adapteret.

Den andre personen som bruker nettet har ikke problemer med nette. Han bor rett over hvor routeren er plassert i første etasje.

Lenke til kommentar
Hvis dere bare skjer med den ene maskinen og ingen andre ville jeg sett om det er nye drivere på hjemmesida til leverandøren og ev. installert denne. Du kan og avinstallere og installere driveren på nytt.

Hvis ikke det hjelper kan du sjekke om det er lagt ut ny firmware til routeren..

Problemet er at driverene er ca 2-3 år gamle. Jeg finner i hvertfall ikke nyere drivere.

Tidligere kjørte jeg Win XP med driverene fra fabrikanten. Nå kjører jeg Win 7, hvor jeg bare plugga inn adapteret og Win7 fant driverene selv. MEN, det samme porblemet oppsto i Win XP som i Win 7.

Lenke til kommentar

Problemet er at driverene er ca 2-3 år gamle. Jeg finner i hvertfall ikke nyere drivere.

Tidligere kjørte jeg Win XP med driverene fra fabrikanten. Nå kjører jeg Win 7, hvor jeg bare plugga inn adapteret og Win7 fant driverene selv. MEN, det samme porblemet oppsto i Win XP som i Win 7.

du kan teste med å avinstallere den driveren du har og så installere den igjen..

Lenke til kommentar

Nå har jeg observert under innstillinger for WLAN at hastigheten varierer fra 1Mbps til 54Mbps ved å refreshe side i ny og ned. Singalstyrken ligger fortsatt på det samme nivå. I og med at jeg ligger på 30-60% signalstyrke, vil singalet kunne forbedres med hjelp av en signalforsterker? Trenger jeg virkelig det når jeg sitter 10 meter unna routeren?

Lenke til kommentar

Alt 1:

Prøv å skifte kanal på den trådløse routeren. Du må antagelig slå av og på PCn på nytt etterpå for at PCn skal oppfatte den nye kanalen. Begynn på den høyeste kanalen (channel) og prøv deg frem nedover. Vi endte tilfeldigvis på kanal 9.

Alt 2:

Tilordne hver PC fast IP-adresse. Hvis dere tilfeldigvis slår på begge PCene samtidig vil dere risikere å få samme IP, og da vil PCene kaste hverandre ut av nettet.

Antagelig dette som skjer hos dere.

Gi dem IP 10.0.0.1 og 10.0.0.2 f.eks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...