Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hardware til lowpower 1U-server

OlafG

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og leker med tanken om å bygge meg en lowpower torrentserver i et 1U-kabinett. Jeg så originalt på en av Chieftec sine 1U-kabinetter, og de ser ut til å passe fint(om ingen har andre forslag).

Det første jeg så på var å bruke et Intel Atom-kort, siden det har en fin CPU, HK og alt integrert i et kort til en billig penge, Chieftec-kortet har også en innebygget 250w-PSU, som burde holde til dette bruket. Planen var muligens å bruke to SSD-disker i RAID for å ha lavt strømforbruk, lite støy og varmeutvikling, egentlig en server som kan stå på hele tiden uten å bruke noe særlig med strøm. Problemet jeg derimot har støtt på er at Atom-kortene bruker Mini-ITX, har ikke funnet et 1U-kabinett som støtter det, så spørsmålet er egentlig om noen har noen lignende løsninger å anbefale som passer ATX eller mATX, gjerne strømgjerrig og billig, setter også pris på andre innvendinger til oppsettet.

Når det gjelder det å bygge i rack, så er det annet prosjekt jeg holder på med, å bygge mitt eget rackskap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dell klarer å sette inn Xenon CPU inn i sine 1U rack, usikker på kjøle løsning her. Men tviler på at det er vannkjøling inni bildet (men jeg har tatt feil ein gang før, så man vet aldri)

Her har du en kjøler for 1U kabinett.

Hvorfor ikke sette opp et oppsett med S775? En E5x00 CPU vil jo holde lenge til torrent. Et HK med DDR2-SO ville vært mest genialt, men jeg fant ingen i prisguiden iallefall.

Evt så kan du vel skru opp en laptop og bruke innmaten? :) Det begrenser litt tilkoblingene og utvidelsen, men burde kunne tilpasses! :)

Huff, jeg sporte av. Mista tråden.

Lenke til kommentar
Dell klarer å sette inn Xenon CPU inn i sine 1U rack, usikker på kjøle løsning her. Men tviler på at det er vannkjøling inni bildet (men jeg har tatt feil ein gang før, så man vet aldri)

Her har du en kjøler for 1U kabinett.

Hvorfor ikke sette opp et oppsett med S775? En E5x00 CPU vil jo holde lenge til torrent. Et HK med DDR2-SO ville vært mest genialt, men jeg fant ingen i prisguiden iallefall.

Evt så kan du vel skru opp en laptop og bruke innmaten? :) Det begrenser litt tilkoblingene og utvidelsen, men burde kunne tilpasses! :)

Huff, jeg sporte av. Mista tråden.

Har en god del Dell 1U servere. De bruker shrouds, 40mm vifter og heatsinks i kobber. De samme viftene blir forsåvidt brukt til å blåse luft gjennom hele 1U boksen.

Ikke noe problem med to hissige Xeon cpu-er i et 1U kabinett. :)

Build-kvaliteten fra Dell er forresten veldig bra, tviler på at du får tak i like bra kabinetter i løsvekt. :p

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

30U er 133.5cm + evnt hjul.

har et par 1U/2U dell servere selv, du legger merke til de når de setter igang med viftene på full pinne.

men synest dell er ganske flink med luftkanaler og kraftige vifter på de 1/2u kabinettene sine.

en 2U dell med 2x3ghz får du nok til under prisen av det 1u kabinettet, men strømgjerrig er ikke de nei :)

ser mange som lager egne racks kjøper 2meters skinner og lager racket gjerne 1,5m.

så bruker de den 0,5meters biten til overs nede bak og har øvre delen med utstyr som ikke bruker rails.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Planen er å bruke den til torrentingen, altså, den laster ned, seeder en stund, eller er aktiv i en viss tidsperiode også blir den flyttet til filserveren, den er ikke like strømgjerrig. Planen er å smelle filserveren i et Norco 4020, akkurat nå står den i et tårn, men det skal vel endres.

Lenke til kommentar

Planen er vel at den skal seede si, enten til ratio 2.0, eller en maks tre uker, eller til si 50GB, det som kommer først. Jeg har over 2.0 i ratio på de fleste sidene jeg er på, så det er ikke noe problem, grunnen til at jeg vil bygge den er jo for å ta load av filserveren og kunne ha den stående selv om filserveren er av(reise f.eks)

Lenke til kommentar

bare om du ikke har skikelig strømstyring :p

tenkte bygge en filservern til i ei norco kasse selv, har en ubrukt server stående i tower nå med 2x3,2ghz 4gb ram.

litt gammel så pxi-x ikke pci-e men har liggende fiberkort til pci-x og 3ware pci-x kontroller for 12disker er en 80$ så da er den greit igang uten bli for dyr :)

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...