Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC startet med bug, døde sakte i løpet av en dag med feilsøk. Hjelp? (klynk)!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en PC som har fungert fint i et par uker, men de siste dagene så begynte den å få feil, og til slutt så er den nå død med stopp på memLED(se neste lange post).

Jeg håper noen av dere som har erfaring med feilsøk på PC kan ta dere tid til å lese gjennom og gi meg en hjelpende hånd, selv om det er litt mye tekst.

Det er i grunn skummelt hvor mye en defekt PC påvirker dagshumøret. PCen døde i går kveld, ikke lett å sove med en PC liggende i grus!

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PC konfig:

Microsoft Windows 7 Pro OEM

Norsk, 64 bit, DVD

ASUS P7P55D DELUXE, Socket LGA 1156

P55 DDR3 SATA2 2*GBLAN FW

Intel Core i7 860 2,8Ghz Socket 1156

8MB, BOXED m/vifte CPU

Scythe CPU-kjøler Ninja Mini rev.B

775/1156/1366 og AM2/AM2+/AM3

Mushkin DDR3 4GB extreme Performance i5

XP3-12800 2x2048MB 1600Mhz. (7.8.7.20)

XFX Radeon HD 4770 512MB GDDR5

PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, HDCP, 75

Sony DVD-brenner AD-7240S

SATA RAM, sort bulk

Western Digital Caviar GP 1,5TB S-ATA II

Green Power 32MB cache

Første indikasjon på at det var noe tull var at Firefox begynte å ta seg noen pauser (10 sekunder til 30-40 sekunder, "not responding").

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1172754&hl=

Testet videre med iE, og den begynte også med samme feil, ikke like mye, men nok til at det var irriterende. Også FM2010 tok seg pauser i blant da den skulle prosessere eller åpne ny info. Ikke hver gang, men i blant (hvert 5. minutt +-)

Begynte å google dette problemet, og ser at det er flere som har hatt dette problemet med win7 64bit og i7-prosessorer (også noen veldig få med AMD, men stor overvekt på i7 920). Fant ingen entydig løsning for dette, virket mest som om det var en win7-feil, siden noen merket seg at det fungerte bra på XP og VISTA etterpå. Andre indikerte at det var noe med SATA, muligens BIOS. Men stort sett så det ut til at trådstarter ikke fant noen annen løsning enn å slutte med win7.

http://www.sevenforums.com/installation-se...responding.html

Videre feilsøking fra min side var å plukke ut Asus d2X-lydkort, disable onboard lydkort, uten endring.

Nå begynte problemene å ble verre og verre etter hver oppstart. Det tok flere minutter å starte og restarte PCen. Tok evigheter å starte opp utforsker og oppgavebehandling. Firefox vil ikke laste ferdig. PCen nesten ubrukelig.

Tok en "load default settings" i BIOS uten at det hjalp.

Prøvde å bytte HD fra SATA til en annen disk på IDE. Installerte win7 på IDE, Kom inn i win7, den lastet automatisk inn skjermdrivere og restartet som den skulle. På neste boot så kom den ikke lenger enn til bakgrunnsbildet før den bootet.

Gikk tilbake til den opprinnelige win7-installasjonen på SATA, byttet skjermkort for å sjekke. Ingen bedring.

Til endringen som gjorde en forskjell: Deaktiverte onboard ethernet. Etter dette virket det som om PCen begynte å respondere som den skulle. Dvs, jeg sjekket ikke noe annet enn at den startet opp i normalt tempo, åpnet utforsker i fornuftig tempo, og generelt ingen antydning til noe galt.

Tester ut om det kan være eth-port nr1 eller et-port nr2 som fungerer best. Ser ut til at PCen er like treg samme hvilken av disse to som er aktivert.

Neste steg tenker jeg er å sjekke om det kan være noe tullball med minnet, selv om jeg nå trodde at det kun var noe heng med ethernet. Jeg tar ut den ene minnebrikka. Ingen endring.

Nå husker jeg ikke helt rekkefølgen på hva jeg gjorde videre, om jeg prøvde den andre minnebrikka først, eller om jeg gjorde memtesten først.

Det er en "memtest"-knapp på hovedkortet. Jeg prøver den, da begynner memtestLED å blinke (som den skal), mens den tester.

Enden på visa er at jeg nå, når jeg prøver å starte PCen så, så lyser memtestLED, og PCen kommer ikke noen vei (ikke bilde på skjerm og ingen "beep")Jeg har prøvd en og en minnebrikke, flere ganger i alle fornuftige kombinsajoner (slot A1, slot B1, begge sammen).

Har resatt BIOS både med knapp og ved å ta ut batteriet.

Kan konkludere med defekt HK, eventuelt CPU? Regner med den burde fungere med den ene av minnebrikkene om det var den andre som var defekt.

What to do? PCen begynte å bli verre og verre før jeg åpnet den, så jeg regner med/håper at det ikke er noe jeg har gjort som har forårsaket den siste fullstendige død.

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar
Nei, ikke overklokket.

Men er det ikke litt rart at begge minnemodulene skulle si takk for seg samtidig?

Når du kjører memtest knappen på hovedkortet, skal det blinke eller lyse en stund, og maskinen vil restarte når testen er ferdig. Jeg husker muligens feil, men tror du får en eller annen melding i oppstarten at minnet ble testet.

Det er viktig at du ikke avbryter testen.

Du skal heller ikke kjøre testen mens maskinen er i windows.

Hvor lang tid det tar kan variere, hvis jeg husker riktig.

Hvis memLED lyser rødt når du starter maskinen så viser det til at det er noe galt med minnet. Hva som kan ha forårsaket dette er vanskelig å vite.

Hadde jo vært greit hvis du hadde noen andre minnebrikker du kunne testet maskinen med for å få bekrefte/avkrefte om det er minnebrikkene som er kaputt.

Lenke til kommentar
Nei, ikke overklokket.

Men er det ikke litt rart at begge minnemodulene skulle si takk for seg samtidig?

Når du kjører memtest knappen på hovedkortet, skal det blinke eller lyse en stund, og maskinen vil restarte når testen er ferdig. Jeg husker muligens feil, men tror du får en eller annen melding i oppstarten at minnet ble testet.

Det er viktig at du ikke avbryter testen.

Du skal heller ikke kjøre testen mens maskinen er i windows.

Hvor lang tid det tar kan variere, hvis jeg husker riktig.

Hvis memLED lyser rødt når du starter maskinen så viser det til at det er noe galt med minnet. Hva som kan ha forårsaket dette er vanskelig å vite.

Hadde jo vært greit hvis du hadde noen andre minnebrikker du kunne testet maskinen med for å få bekrefte/avkrefte om det er minnebrikkene som er kaputt.

Hei, takk for svar igjen!

Ja, stemmer at den blinker, så restarter den, frekvensen på blinkingen øker, restarter. Dette gjentar seg kanskje 4-5 ganger, før den igjen restarter og det igjen bare lyser. Står også noe i intruksjonsboka om å ha power ute i 10-15 sekunder for å komme videre etter denne testen. Også noe om å oppdatere BIOS etter at denne testen er gjort.

Jeg har ventet i lang nok tid med power ute, og annet enn å resette bios får jeg ikke gjort i denne tilstanden.

Helt enig med deg, skulle hatt noen andre minnebrikker for å teste ut om det er minnet som er defekt. Bare synes det er rart at begge eventuelt sa takk for seg samtidig. Derfor tror jeg at det er HK som ikke gjør som det skal.

Noen forslag til videre feilsøk for å bekrefte/avkrefte hva det kan være? (litt vanskelig uten andre DDR3-brikker for hånden, hjelper dårlig med DDR2 som jeg har tilgjengelig.)

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er 99% sikker på at det ikke er denne. Tror muligens det er MIST, kan sjekke når jeg er hjemme i løpet av kvelden eventuelt.

HAr brukt denne strømforsyninga på et E6600, GF8800GT system i nesten 3 år uten problem. Flyttet over til det nye systemet. Så mistenker ikke strømforsyningen enda.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Jeg må nok, selv om det er pinlig, innrømme at da jeg plukket HK ut av kabinettet så jeg at RAM-brikkene ikke var riktig nede i sporet. Til mitt forsvar, så er det bare låseklips på den ene siden (kun høyre side http://img.hexus.net/v2/news/asus/P7P55D-DELUXE-1-large.png), så når den klippet seg på plass, så så jeg ikke den millimeteren på den andre siden som ikke var nedi.

Leksen som jeg lærte: Ikke putt inn RAM-brikker med en hånd med stående kabinett når det er singel låseklipp på RAM-slot. ;)

Men selvfølgelig, fortsatt var den feilen jeg startet å feilsøke der fortsatt, før siste del av feilsøkingsprosessen gikk i stå ved sjekk av RAM. PCen ble verre og verre, og tregere til å fungere.

Ser nå ut til at det var HD som hadde begynt å bli syk. Kommer til å teste et par dager til med test med annen HD, men foreløpig ser det bra ut :)

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...